Vad är det som faxas? Analys av faxanvändning inom vård och kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Picsara Mobile Capture Anders Fransén, Produktchef
Advertisements

Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
VAS-läsningsprojektet
Förmågor & Centralt innehåll
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Detta är en mall som kan ge stöd i arbetet med att ta fram vilka informationsmängder vårdgivaren ska ansluta.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Personuppgiftslagen (PuL) och
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Introduktionskurs för användare Del 2
Regionalt samarbete Tillit
Rätt information till rätt person i rätt tid
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Nationell patientöversikt
Framtidens vårdinformation
Lantmäteriets informationsförsäljning
Att komma igång Checklistor och tips.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Barnhälsodataprojektet Skånepilot – mål enligt uppdragsbeskrivning  Kartlägga nuvarande - informationsutbyte mellan BHV och SHV  Kartlägga behovet av.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
SBAR för strukturerad kommunikation
Roadmap Treserva Användarföreingens medlemsdagar
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
Vart är vi på väg? Ann-Charlotte Kassberg, Norrbottens läns landsting Harald Segerstedt, Kommunförbundet Norrbotten.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Möjlighet till Egen Kraft!
Samordnad utveckling för god och nära vård
”Digitaliseringen förändrar i grunden hur vi kommunicerar, interagerar och konsumerar. Med Regional digital agenda för Stockholms län vill vi från offentlig.
Vad behöver kommunerna för att öka tempot inom digitaliseringen?
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Seminarium i relation till Cösters bok Silwa Ckaesson
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Tillsammans för en smartare välfärd
NPÖ Oktober 2017 Lena Bernhardsson.
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Tjänster kommunerna använder idag
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Förstudie av nationellt diagnostiskt nätverk patologi
Mobila arbetssätt En studie i säker hantering av personuppgifter i öppna nät via mobila enheter.
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Mona-Lisa Lundqvist Regional samordnare e-hälsa
Samordnare samsjuklighet
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
NPÖ Nationell patientöversikt
E-identitet för offentlig sektor, Efos
NPÖ Lena Bernhardsson.
Kommundirektören och digitaliseringen
NPÖ Lena Bernhardsson VGR.
Välkomna! Digitala verktyg
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
NPÖ - producentanslutning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Vad är det som faxas? Analys av faxanvändning inom vård och kommun Sam Stagfeldt Arvid Vessman Sohrab Hassani Anton Lundqvist

Agenda Bakgrund & syfte Nuläge Problematik Initiativ till förändring Avslutning & rekommendation

“Stora mängder av dagens informationsutbyte sker via fax vilket är en metod med begränsningar och risker som är svåra att överbrygga. Möjligheten att kunna överföra känslig information på ett säkert sätt mellan offentlig sektors olika aktörer behöver förbättras.” - - Nationellt projektdirektiv om säker digital kommunikation i offentlig sektor

Bakgrund & Syfte Bakgrund: Syfte: Metod: Möjligheten att överföra känslig information mellan den offentliga sektorns olika aktörer behöver förbättras. Syfte: Fastställa vad det är som faxas mellan olika instanser inom sjukvården för att sedan förbereda ett större arbete mot att avveckla faxen. Metod: Intervjuer, enkät och underlag från västkom

NULÄGE

Nuläge - Informationens innehåll Sekretessbelagd information Epikriser Journaler Personnummer Diagnoser Icke sekretessbelagd information Kostscheman Beställningar Arbetsuppgifter Anteckningar

Nuläge - Kommunikationsvägar Envägskommunikation Tvåvägskommunikation

Nuläge - Kommunikationsvägar Uppföljningsarbete Sker vid tvåvägs- kommunikation. Telefonsamtal alternativt svar via fax tillbaka till avsändaren. Adressering Programmerade eller manuella adressböcker. Personliga åsikter Mycket varierande. Måste vara mycket enklare och smidigare än faxen.

PROBLEMATIK

Skydd av känsliga uppgifter Överföring från fysiskt till digitalt Problematik Skydd av känsliga uppgifter Sändare till mottagare PUL & PDL Oskyddad avläsning Överföring från fysiskt till digitalt Kryptering Scanner till dator Säkerhetsställa skydd för hela processen. Burn after reading Tidsbegränsad avläsning Återkommande information Ansvarsfördelning

Nationell Patientöversikt Problematik Nationell Patientöversikt Dela journalinformation Avsaknad av utskriftsfunktion Adressering Avdelning- & rollspecifika konton Hantering & behörighet HSA-katalog “...i NPÖ finns absolut ingen utskriftsfunktion. Så ifall vi kunde dra ut allt där, hade vi inte behövt faxen.” - enhetschef hemsjukvård

Sociala utmaningar Problematik Förändringsarbete: Förändringsarbetet med att ersätta fax måste främja de nya teknologiska möjligheterna för att övergången ska bli smidig. Motstånd Avvecklandet av faxen är inte enbart en teknisk utmaning utan även en social utmaning i den mån att den är väl etablerad i organisationer.

INITIATIV TILL FÖRÄNDRING

Initiativ till förändring Marknadsöversikt SecureMailbox Nationell Patitentöversikt Generic Mobile Stuprörslösningar Ärende/avdelningsspecifika lösningar Motverkar delning av information “...man återuppfinner hjulet, varje kommun, landsting, sjukhus vad det nu än är för något.” - teknikleverantör

Varierande information Förändrad typ av kommunikation Avslutning Varierande information Förändrad typ av kommunikation Motståndare och förespråkare Problematik rörande ansvarsfördelning och säkerhet

Inte se förändringsarbetet med endast tekniska linser. Rekommendation Inte se förändringsarbetet med endast tekniska linser. Förstå beteendemönster och sociala strukturer kring faxen som artefakt och redskap i arbetet.

TACK!