Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Advertisements

Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Kompetensombudsträff
Ledarskap och arbetsliv
”Everyday Leadership”
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Konsekvenser.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Balanserade Styrkort Västra Götalandsregionen,
Att samtala med ungdomar om tobak
Mental träning Mål & Motivation
Lotusmodellen.
Kärnvärden.
Bergmansgatans Stödteam
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Ledarskap mot bättre vetande – om behoven av ledarskap i kunskapsintensiva verksamheter Assessio Summit # Ekon Dr Mats Tyrstrup.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Säkerheten främst.
Att tillsammans påverka!
Lönesamtalet.
Medlemsvård och rekrytering
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
arbetsgivare - chef - medarbetare - fack
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Ett aktivt medarbetarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Enig ledning som skickar samma signaler
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Kortsiktig /Långsiktig effekt
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Förhållningssätten.
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Verktyget Utmärkelsen….
Välkommen till chefsmötet!
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Engagemang i svenska företag enl. Gallup
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Gruppintervju för timvikarier Nacka Seniorcenter
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Gruppintervju omsorg & assistans (LSS)
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef? Ledord – jag som chef måste gå före. Måste ta ställning i varje situation och ha ett långsiktigt perspektiv. Förhållningssätten kräver att ledarna vågar vara ledare. Måste ha ett öppet förhållningssätt till medarbetarna utan att döma. Dom vi är till för sätts i fokus.

Beteenden som gör skillnad minst 2 per förhållningssätt Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för. Vi bryr oss Våga bli ifrågasatt och våga ifrågasätta Fokus på de vi är till för Utmana konserverande beteenden och strukturer Inte vara dömande Att se individen Återkoppling – kvittens till medarbetarna på chefens arbete Inte tillåta beteenden som strider mot våra förhållningssätt

Beteenden som gör skillnad minst 3 per förhållningssätt Vi arbetar tillsammans Vi tänker nytt Lyhörd som ledare Planera och genomföra tillsammans Börja prata uppdrag och vision innan mål och aktiviteter Vi måste våga misslyckas och se det som en väg framåt! Lära oss att ge och ta feed-back Ta till vara på oliktänkade