Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Vad ser du? Anne Bylund.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Bra svarsfrekvens BUN 92% KS och.
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Mål- och resultatstyrning
Befolkningsföreträdare och behov
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Landstingsstyrelsens förvaltning
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Process: Lönekriterier
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Välkommen till Göteborgs Stad!
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Arriva Sverige AB Hantering av SMS Branschråd 10 dec 2015 Notes:
Heby kommuns kvalitetspolicy
Analysera, justera och fastställa
Strategi för Bästa Heby
Risk- och sårbarhetsanalyser
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Processen för Balanserad Styrning
Fördjupning i ledning och styrning
Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta.
Park- och naturförvaltningen
Beskrivning av organisationens ledning och styrning (styrkedjan)
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad 1175 politiker på 1300 -1400 uppdrag Ca 1700 ledare Ca 43 000 medarbetare Över 70 olika förvaltningar o bolag Budgetomslutning 38 miljarder Inledning Syfte med detta dokument är att beskriva strukturen för styrning och ledning i Göteborgs Stad. Beskrivningen är gjord på ett övergripande sätt och täcker därför inte in all lagstiftning och speciella bestämmelser etc som berör kommunala angelägenheter. I första hand är beskrivningen avsedd att användas av förtroendevalda politiker samt tjänstemän i olika befattningar. Det skall användas som stöd i samband med diskussioner om hur styrning och ledning på en övergripande nivå är strukturerat inom staden. Dokumentet är skrivet utifrån Kommunfullmäktiges (KF) perspektiv. Göteborgs Stad definieras i detta dokument som samtliga förvaltningar och bolag. Dessutom tillkommer kommunalförbund i samarbete med andra kommuner. Dokumentet är indelat i fem avsnitt; Kommunallagen samt styrande och stödjande dokument; beskriver övergripande hur lagar och beslut påverkar stadens styrning Ansvar och roller; illustrerar vilket övergripande ansvar de kommunala organen har Processen för styrning och uppföljning; som övergripande beskriver styr- och uppföljningsprocessen Sammanfattning; innehåller övergripande beskrivning om Göteborgs Stads styrprinciper

Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad Hur säkerställs att fullmäktiges beslut tränger ned i organisationen och genomförs? Vilka roller och ansvar har de olika beslutsnivåerna i staden för att säkerställa styrning Inledning Syfte med detta dokument är att beskriva strukturen för styrning och ledning i Göteborgs Stad. Beskrivningen är gjord på ett övergripande sätt och täcker därför inte in all lagstiftning och speciella bestämmelser etc som berör kommunala angelägenheter. I första hand är beskrivningen avsedd att användas av förtroendevalda politiker samt tjänstemän i olika befattningar. Det skall användas som stöd i samband med diskussioner om hur styrning och ledning på en övergripande nivå är strukturerat inom staden. Dokumentet är skrivet utifrån Kommunfullmäktiges (KF) perspektiv. Göteborgs Stad definieras i detta dokument som samtliga förvaltningar och bolag. Dessutom tillkommer kommunalförbund i samarbete med andra kommuner. Dokumentet är indelat i fem avsnitt; Kommunallagen samt styrande och stödjande dokument; beskriver övergripande hur lagar och beslut påverkar stadens styrning Ansvar och roller; illustrerar vilket övergripande ansvar de kommunala organen har Processen för styrning och uppföljning; som övergripande beskriver styr- och uppföljningsprocessen Sammanfattning; innehåller övergripande beskrivning om Göteborgs Stads styrprinciper

Nämnd/Bolagsstyrelse Ansvar och roller Styrning (mål) KF Rev KS Nämnd/Bolagsstyrelse Uppsikt SK Förvaltning/Bolag Avdelning Enhet Uppföljning (mätning) Inledning ansvar och roller För att få en effektiv och ändamålsenlig styrning är det viktigt att ha ett helhetsperspektiv på styrning och uppföljning. Styrning sker uppifrån och målbilden för helheten bryts ned till de olika nivåerna. För att uppnå de övergripande målen är det viktigt att målen för de olika nivåerna är länkade till varandra. Uppföljningen och återrapportering av mål och ansvar sker nerifrån. Den uppföljning som görs på de olika nivåerna skall vara kopplad till ansvar och roll. Uppföljningen skall visa måluppfyllelse för både delarna och helheten. För att minimera finansiella, verksamhetsmässiga och legala risker bör väsentlighets- och riskanalyser genomföras regelbundet inom kommunens verksamheter (nämnder och bolag). I de följande bilderna beskrivs de olika ansvaren och rollerna från KF till förvaltning/bolag, och KS beskrivs i sin roll som beredningsorgan för KF. Det är väsentligt att alla olika verksamhetsdelar hänger ihop och att alla involverade ser sin del och sin roll i helheten, vilket ger en ökad förståelse som leder till ökat engagemang och ökad kvalitet. Beskrivningen av ansvar och roller har fokus på styrning och uppföljning. Genomförande

Samordning av staden Stadskansliets stödjande roll Konferenser/träffar med FoB chefer Uppföljningssamtal Er egen roll Centrala projekt Webb platser Frontdesk Ledarrådslag Inledning Syfte med detta dokument är att beskriva strukturen för styrning och ledning i Göteborgs Stad. Beskrivningen är gjord på ett övergripande sätt och täcker därför inte in all lagstiftning och speciella bestämmelser etc som berör kommunala angelägenheter. I första hand är beskrivningen avsedd att användas av förtroendevalda politiker samt tjänstemän i olika befattningar. Det skall användas som stöd i samband med diskussioner om hur styrning och ledning på en övergripande nivå är strukturerat inom staden. Dokumentet är skrivet utifrån Kommunfullmäktiges (KF) perspektiv. Göteborgs Stad definieras i detta dokument som samtliga förvaltningar och bolag. Dessutom tillkommer kommunalförbund i samarbete med andra kommuner. Dokumentet är indelat i fem avsnitt; Kommunallagen samt styrande och stödjande dokument; beskriver övergripande hur lagar och beslut påverkar stadens styrning Ansvar och roller; illustrerar vilket övergripande ansvar de kommunala organen har Processen för styrning och uppföljning; som övergripande beskriver styr- och uppföljningsprocessen Sammanfattning; innehåller övergripande beskrivning om Göteborgs Stads styrprinciper

Mål för ledarrådslag Skapa en gemensam bild av Göteborgs Stad Utveckla ledarskapet i Göteborg genom ökad kunskap om hur staden fungerar. Skapa förutsättningar för att ge stöd till varandra för att klara de politiska målsättningarna och de dagliga uppdragen. Öka samverkan mellan organisationerna genom att riva de organisatoriska och kulturella staketen mellan förvaltningar och bolag.

Ledarrådslag i Göteborgs Stad Koncernrådet 9 förv./bolagschefer (leder var sin 9-grupp.) Dessutom ingår stadsdirektören samt 4 direktörer från Stadskansliet 9 st 9-grupper Sammansatt av förvaltnings-/bolagschefer som leder varsin 20 grupp 78 st 20-grupper . Sammansatt av chefer från förvaltning/bolag. Kriterier för att ingå i rådslag: Personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar

Gemensam Mötesplats 1 gång /år

Styrning och roller Vi talar sällan om våra roller Vi reflekterar sällan över hur vi möter varandra Styrning har en tendens att ”bli som det blir” Vi kan undvika att bli ”offer” för otydligheter i roller och styrning

Överenskommelse politiker och tjänstemän-var går vårt gränssnitt? Rollfördelning Vision och förhållningssätt Inriktningar och strategier Prioriterade mål Målvärden Aktiviteter och åtgärder Vad Hur Överenskommelse politiker och tjänstemän-var går vårt gränssnitt?