Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad 1175 politiker på 1300 -1400 uppdrag Ca 1700 ledare Ca 43 000 medarbetare Över 70 olika förvaltningar o bolag Budgetomslutning 38 miljarder Inledning Syfte med detta dokument är att beskriva strukturen för styrning och ledning i Göteborgs Stad. Beskrivningen är gjord på ett övergripande sätt och täcker därför inte in all lagstiftning och speciella bestämmelser etc som berör kommunala angelägenheter. I första hand är beskrivningen avsedd att användas av förtroendevalda politiker samt tjänstemän i olika befattningar. Det skall användas som stöd i samband med diskussioner om hur styrning och ledning på en övergripande nivå är strukturerat inom staden. Dokumentet är skrivet utifrån Kommunfullmäktiges (KF) perspektiv. Göteborgs Stad definieras i detta dokument som samtliga förvaltningar och bolag. Dessutom tillkommer kommunalförbund i samarbete med andra kommuner. Dokumentet är indelat i fem avsnitt; Kommunallagen samt styrande och stödjande dokument; beskriver övergripande hur lagar och beslut påverkar stadens styrning Ansvar och roller; illustrerar vilket övergripande ansvar de kommunala organen har Processen för styrning och uppföljning; som övergripande beskriver styr- och uppföljningsprocessen Sammanfattning; innehåller övergripande beskrivning om Göteborgs Stads styrprinciper
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad Hur säkerställs att fullmäktiges beslut tränger ned i organisationen och genomförs? Vilka roller och ansvar har de olika beslutsnivåerna i staden för att säkerställa styrning Inledning Syfte med detta dokument är att beskriva strukturen för styrning och ledning i Göteborgs Stad. Beskrivningen är gjord på ett övergripande sätt och täcker därför inte in all lagstiftning och speciella bestämmelser etc som berör kommunala angelägenheter. I första hand är beskrivningen avsedd att användas av förtroendevalda politiker samt tjänstemän i olika befattningar. Det skall användas som stöd i samband med diskussioner om hur styrning och ledning på en övergripande nivå är strukturerat inom staden. Dokumentet är skrivet utifrån Kommunfullmäktiges (KF) perspektiv. Göteborgs Stad definieras i detta dokument som samtliga förvaltningar och bolag. Dessutom tillkommer kommunalförbund i samarbete med andra kommuner. Dokumentet är indelat i fem avsnitt; Kommunallagen samt styrande och stödjande dokument; beskriver övergripande hur lagar och beslut påverkar stadens styrning Ansvar och roller; illustrerar vilket övergripande ansvar de kommunala organen har Processen för styrning och uppföljning; som övergripande beskriver styr- och uppföljningsprocessen Sammanfattning; innehåller övergripande beskrivning om Göteborgs Stads styrprinciper
Nämnd/Bolagsstyrelse Ansvar och roller Styrning (mål) KF Rev KS Nämnd/Bolagsstyrelse Uppsikt SK Förvaltning/Bolag Avdelning Enhet Uppföljning (mätning) Inledning ansvar och roller För att få en effektiv och ändamålsenlig styrning är det viktigt att ha ett helhetsperspektiv på styrning och uppföljning. Styrning sker uppifrån och målbilden för helheten bryts ned till de olika nivåerna. För att uppnå de övergripande målen är det viktigt att målen för de olika nivåerna är länkade till varandra. Uppföljningen och återrapportering av mål och ansvar sker nerifrån. Den uppföljning som görs på de olika nivåerna skall vara kopplad till ansvar och roll. Uppföljningen skall visa måluppfyllelse för både delarna och helheten. För att minimera finansiella, verksamhetsmässiga och legala risker bör väsentlighets- och riskanalyser genomföras regelbundet inom kommunens verksamheter (nämnder och bolag). I de följande bilderna beskrivs de olika ansvaren och rollerna från KF till förvaltning/bolag, och KS beskrivs i sin roll som beredningsorgan för KF. Det är väsentligt att alla olika verksamhetsdelar hänger ihop och att alla involverade ser sin del och sin roll i helheten, vilket ger en ökad förståelse som leder till ökat engagemang och ökad kvalitet. Beskrivningen av ansvar och roller har fokus på styrning och uppföljning. Genomförande
Samordning av staden Stadskansliets stödjande roll Konferenser/träffar med FoB chefer Uppföljningssamtal Er egen roll Centrala projekt Webb platser Frontdesk Ledarrådslag Inledning Syfte med detta dokument är att beskriva strukturen för styrning och ledning i Göteborgs Stad. Beskrivningen är gjord på ett övergripande sätt och täcker därför inte in all lagstiftning och speciella bestämmelser etc som berör kommunala angelägenheter. I första hand är beskrivningen avsedd att användas av förtroendevalda politiker samt tjänstemän i olika befattningar. Det skall användas som stöd i samband med diskussioner om hur styrning och ledning på en övergripande nivå är strukturerat inom staden. Dokumentet är skrivet utifrån Kommunfullmäktiges (KF) perspektiv. Göteborgs Stad definieras i detta dokument som samtliga förvaltningar och bolag. Dessutom tillkommer kommunalförbund i samarbete med andra kommuner. Dokumentet är indelat i fem avsnitt; Kommunallagen samt styrande och stödjande dokument; beskriver övergripande hur lagar och beslut påverkar stadens styrning Ansvar och roller; illustrerar vilket övergripande ansvar de kommunala organen har Processen för styrning och uppföljning; som övergripande beskriver styr- och uppföljningsprocessen Sammanfattning; innehåller övergripande beskrivning om Göteborgs Stads styrprinciper
Mål för ledarrådslag Skapa en gemensam bild av Göteborgs Stad Utveckla ledarskapet i Göteborg genom ökad kunskap om hur staden fungerar. Skapa förutsättningar för att ge stöd till varandra för att klara de politiska målsättningarna och de dagliga uppdragen. Öka samverkan mellan organisationerna genom att riva de organisatoriska och kulturella staketen mellan förvaltningar och bolag.
Ledarrådslag i Göteborgs Stad Koncernrådet 9 förv./bolagschefer (leder var sin 9-grupp.) Dessutom ingår stadsdirektören samt 4 direktörer från Stadskansliet 9 st 9-grupper Sammansatt av förvaltnings-/bolagschefer som leder varsin 20 grupp 78 st 20-grupper . Sammansatt av chefer från förvaltning/bolag. Kriterier för att ingå i rådslag: Personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
Gemensam Mötesplats 1 gång /år
Styrning och roller Vi talar sällan om våra roller Vi reflekterar sällan över hur vi möter varandra Styrning har en tendens att ”bli som det blir” Vi kan undvika att bli ”offer” för otydligheter i roller och styrning
Överenskommelse politiker och tjänstemän-var går vårt gränssnitt? Rollfördelning Vision och förhållningssätt Inriktningar och strategier Prioriterade mål Målvärden Aktiviteter och åtgärder Vad Hur Överenskommelse politiker och tjänstemän-var går vårt gränssnitt?