Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Kontaktytor Kursmål Ha god kännedom om de kontaktytor jag får som arbetsledare Ha god kännedom om de situationer jag ställs inför
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Kontaktytor Chefer Medarbetare Arbetsledare Leverantörer Kunder Processer Arbets- tagar- org. Lagar & förordningar
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Medarbetare U1 – låg kompetens/högt engagemang (entusiastiske) U2 – låg till viss kompetens/lågt engagemang (besvikne) U3 – måttlig till hög kompetens/varierande engagemang (försiktige) U4 – hög kompetens/högt engagemang (självständige) Situationsanpassat ledarskap S1 – instruerande (visar och berättar hur) S2 – coachande (förklarar varför och uppmuntrar) S3 – stödjande (fattar gemensamma beslut och uppmuntrar) S4 – delegerande (tillåter självbestämmande och tillhanda- håller resurser)
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Medarbetare Arbetsledaregenskaper – 3 färdigheter Diagnos – sätt utvecklingsmål Flexibel – använd olika ledarstilar Partnerskap för prestation
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Medarbetare Grupparbete 1 - Diskutera följande frågor: Hur bedömer man en medarbetare? Vilka egenskaper är viktiga att bedöma?
Intern/extern kommunikation MLH Medarbetare Hur bedömer man en blivande medarbetare? CV referenser intervju observationer medarbetarsamtal Vilka egenskaper är viktiga att bedöma? kunskap/kompetens engagemang intresse noggrannhet lojalitet flexibilitet ärlighet
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Chefer budgetering planering förbättringsarbete revision rekrytering kundbesök investeringar lönerörelse rapportering
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Kunder budgetering planering förbättringsarbete rapportering socialt
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Leverantörer Nyckelleverantörer budgetering planering förbättringsarbete socialt Övriga leverantörer uppföljning rapportering
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Arbetstagarorganisationer Grupparbete 2 - Diskutera följande fråga: Hur ser en bra relation till facket ut?
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Arbetstagarorganisationer Det dagliga arbetet deltar i planeringen Långsiktiga planeringen information om kommande förändringar Skyddsarbetet ska ha en aktiv roll skyddsronder
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Lagar & förordningar MBL Lagen om anställningsskydd Skyddslagstiftningen
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Processer Förbättringsarbete Produktivitet Organisation Utbildning
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Uppföljning Chefer Medarbetare Arbetsledare Leverantörer Kunder Processer Arbets- tagar- org. Lagar & förordningar
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Arbetstagarorganisationer Grupparbete 3 - Diskutera följande fråga: Vilka egenskaper hos en medarbetare är viktiga att följa upp och delge?
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Medarbetare Vilka egenskaper är viktiga att följa upp och delge? Utvecklingsmål engagemang/ intresse/ noggrannhet/ lojalitet/ flexibilitet/ ärlighet/kunskap vilket värde skapas förstår sin roll känner till helheten
Intern/extern kommunikation MLH Chefer budgetering omsättning resultat planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser revision åtgärdspunkter rekrytering utvecklingsmål kundbesök investeringar effekter
Intern/extern kommunikation MLH Kunder budgetering omsättning resultat planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser återkoppling revision åtgärdspunkter
Intern/extern kommunikation MLH Leverantörer budgetering kostnadsutfall volymutfall planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser återkoppling
Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Arbetstagarorganisationer MBL Skyddsarbetet åtgärdsprogram