Intern/extern kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Advertisements

Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Exempel utifrån ett antal målområden
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ledarskap och arbetsliv
Kommunen, en attraktiv arbetsgivare
Hur tänka och göra som processtödjare
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Processorienterat förbättringsarbete
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Arbetsmiljöverkets vision
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
MODIGT MEDARBETARSKAP
Modell för Utveckling av ledningssystem
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Förändring och motstånd
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Chefkandidatprogram för chef över chef
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Förankring för hållbar utveckling Age Management i landstinget i Kronobergs Intervjuer med 9 personer Projektledare.
Medarbetarundersökning 2012
Medarbetarundersökning 2007
Ett aktivt medarbetarskap
Hållbart ledarskap Margareta Öst chefsutvecklare, Norrköpings kommun
Intern/extern kommunikation
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Mars 2010 Eva Sjölund Bemötande/Patientsäkerhet Arbetet sen Patientsäkerhetsrådet bildades 2007 Mätning och uppföljning Hur verksamheterna arbetar Planeringen.
Beställning av tjänster
Intern/extern kommunikation
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Kommunikationsprocesser
Enig ledning som skickar samma signaler
Samverkan.
Kort presentation av medarbetarundersökningen 2017 för arbetsgrupper
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Jobb & arbetsliv: Egenskaper, karaktär
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Varför all denna utvärdering?
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Beställning vid brådskande ärende - process
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Rapport psykosocial skyddsrond
Kommunikationsprocesser
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Medarbetarundersökning 2018
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
Rapport psykosocial skyddsrond
Lönesamtal och bedömningsområden
Vad betyder Social Kompetens
Framgång genom lagarbete
Kommunikationsprocesser
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Kontaktytor Kursmål Ha god kännedom om de kontaktytor jag får som arbetsledare Ha god kännedom om de situationer jag ställs inför

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Kontaktytor Chefer Medarbetare Arbetsledare Leverantörer Kunder Processer Arbets- tagar- org. Lagar & förordningar

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Medarbetare U1 – låg kompetens/högt engagemang (entusiastiske) U2 – låg till viss kompetens/lågt engagemang (besvikne) U3 – måttlig till hög kompetens/varierande engagemang (försiktige) U4 – hög kompetens/högt engagemang (självständige) Situationsanpassat ledarskap S1 – instruerande (visar och berättar hur) S2 – coachande (förklarar varför och uppmuntrar) S3 – stödjande (fattar gemensamma beslut och uppmuntrar) S4 – delegerande (tillåter självbestämmande och tillhanda- håller resurser)

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Medarbetare Arbetsledaregenskaper – 3 färdigheter Diagnos – sätt utvecklingsmål Flexibel – använd olika ledarstilar Partnerskap för prestation

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Medarbetare Grupparbete 1 - Diskutera följande frågor: Hur bedömer man en medarbetare? Vilka egenskaper är viktiga att bedöma?

Intern/extern kommunikation MLH Medarbetare Hur bedömer man en blivande medarbetare? CV referenser intervju observationer medarbetarsamtal Vilka egenskaper är viktiga att bedöma? kunskap/kompetens engagemang intresse noggrannhet lojalitet flexibilitet ärlighet

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Chefer budgetering planering förbättringsarbete revision rekrytering kundbesök investeringar lönerörelse rapportering

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Kunder budgetering planering förbättringsarbete rapportering socialt

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Leverantörer Nyckelleverantörer budgetering planering förbättringsarbete socialt Övriga leverantörer uppföljning rapportering

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Arbetstagarorganisationer Grupparbete 2 - Diskutera följande fråga: Hur ser en bra relation till facket ut?

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Arbetstagarorganisationer Det dagliga arbetet deltar i planeringen Långsiktiga planeringen information om kommande förändringar Skyddsarbetet ska ha en aktiv roll skyddsronder

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Lagar & förordningar MBL Lagen om anställningsskydd Skyddslagstiftningen

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Processer Förbättringsarbete Produktivitet Organisation Utbildning

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Uppföljning Chefer Medarbetare Arbetsledare Leverantörer Kunder Processer Arbets- tagar- org. Lagar & förordningar

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Arbetstagarorganisationer Grupparbete 3 - Diskutera följande fråga: Vilka egenskaper hos en medarbetare är viktiga att följa upp och delge?

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Medarbetare Vilka egenskaper är viktiga att följa upp och delge? Utvecklingsmål engagemang/ intresse/ noggrannhet/ lojalitet/ flexibilitet/ ärlighet/kunskap vilket värde skapas förstår sin roll känner till helheten

Intern/extern kommunikation MLH Chefer budgetering omsättning resultat planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser revision åtgärdspunkter rekrytering utvecklingsmål kundbesök investeringar effekter

Intern/extern kommunikation MLH Kunder budgetering omsättning resultat planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser återkoppling revision åtgärdspunkter

Intern/extern kommunikation MLH Leverantörer budgetering kostnadsutfall volymutfall planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser återkoppling

Intern/extern kommunikation MLH Intern/extern kommunikation Arbetstagarorganisationer MBL Skyddsarbetet åtgärdsprogram