Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Goda kommunikationer med omvärlden
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Beredningen infrastruktur - summering Ordförande: Monica Hanson, Trollhättan Beredningsansvarig: Christian Martins.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Infrastrukturplanering
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Regiongavleborg.se Hållbar regional utveckling och tillväxt i Gävleborg Maria Gelin Axelsson.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
Länsstyrelsens uppdrag och ansvar Länsstyrelsen är regeringens regionala företrädare och svarar för den statliga förvaltningen i länet. Länsstyrelsen arbetar.
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Avloppshantering i Stockholms län – ett vägval i strategin för Ingen övergödning Vas-rådet den 13 februari 2014.
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Landsbygdskommittén.
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Samgods Large Ett forum för fördjupade diskussioner om aktuella teman inom godsmodellering Petter Hill, Samhällsekonomi och modeller.
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Miljömålen består av tre slags mål
Design i kollektivtrafiken
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
I dag saknas det en nationell vision för utveckling av transportsystemet. När Regeringen presenterade den Nationella planen för transportsystemet
Nytt uppdrag sedan årsskiftet
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
”Främja långsiktig samverkan mellan olika samhällsaktörer”.
Miljömålen består av tre slags mål
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Cykelplan
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Presentationens avskrift:

Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap

Motverka ”nedmonteringen” av regionala järnvägar I första steget, prio 1: Norra Bohusbanan Älvsborgsbanan Kinnekullebanan Viskadalsbanan I andra steget, prio 2: DVVJ Lysekilsbanan Alvhem-Lilla Edet

Staten måste ta ansvar för regionala järnvägar - detta bidrar till att nå regionala och nationella miljömål Vi vill utveckla …. inte avveckla 35 % av järnvägsnätet är hotat 30 % av befolkningen

Vi behöver utveckla istället för avveckla Vi anser att: det är rätt att prioritera tågtrafiken in mot storstäderna och mellan större städer, men det är inte tillräckligt. Vi måste beakta även tågtrafikens utveckling utanför storstadsområdena. det behövs särskilda statliga investeringar i regionala järnvägar som ger kort restid, hög turtäthet och hög kapacitet. Trafikverket bör ta fram en strategi för de regionala järnvägarna Den totala ramen i nationell plan behöver öka

Sex stycken underbudskap

1. Regionala järnvägar binder samman arbetsmarknadsregioner Kopplingar till andra arbetsmarknadsregioner Tåget har övertagit rollen som regionförstorare

2. Regionala järnvägar bidrar till bostadsbyggande Regeringen vill förbättra bostadsförsörjningen och sysselsättningen. Då måste det regionala resandet underlättas – inte försvåras. Kort restid är den viktigaste faktorn för att arbetsmarknadsregionerna ska växa. God tillgänglighet är den viktigaste faktorn för företagens kompetensförsörjning.

3. Tågtrafiken måste vara framtidsorienterad! De regionala banorna är inte lågtrafikerade. Efterfrågan på tågtrafik är större än järnvägens kapacitet Målbild Tåg 2035 är framtidsorienterad VGR vill öka tågtrafiken med 50 – 100 % på de regionala järnvägarna. Järnvägarna är stommen i ett framtida hållbart transportsystem som binder samman arbetsmarknadsregioner. Bussarna matar.

4. Omledningsbanor – ett nationellt intresse Regionala järnvägar bör användas för omledning av godstrafik vid störningar Ökad efterfrågan på klimatanpassade transporter från näringslivet

5. Så vill vi bygga samhället – järnväg och bebyggelse i stråk Järnvägen har en strukturerande effekt på bostadsbyggandet Vi vill utveckla bostadsbyggandet i pärlbandsstråk med långsiktigt hållbar trafikförsörjning. Vi binder samman stad och landsbygd i starka kommunikationsstråk vilket ger god miljöanpassning.

6. Järnvägarna behöver utvecklas för hållbar turism - detta är en ambition i Västra Götaland Bohusbanan Kinnekullebanan

Sammanfattning – varför behöver utveckla pendelstråken Huvudbudskap Staten måste ta ansvar för de regionala järnvägarna Underbudskap De regionala järnvägarna binder samman arbetsmarknadsregioner Regionala järnvägar bidrar till bostadsbyggande Tågtrafiken måste vara framtidsorienterad Omledningsbanor – ett nationellt intresse Så vill vi bygga samhället – järnväg och bebyggelse i stråk Järnvägarna behöver utvecklas för hållbar turism