Välkommen till chefsmötet!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Välkommen till ESF:s seminarium
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Göteborgs universitet
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
arbetsgivare - chef - medarbetare - fack
Medarbetarundersökning 2012
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Ett aktivt medarbetarskap
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Personalpolitisk inriktning
- inom Stockholms läns landsting
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Medarbetarundersökning
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
SVERIGES CHEFSORGANISATION
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Information om chefsenkäten
Nya organisationen Roller och mandat Ann Höjer, sektorschef IFO-FH
Förhållningssätten.
Medarbetar- och chefsenkäten 2015
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Miniprojekt ViP Område: Hur utvecklar vi samverkan mellan chefer och stödfunktioner till bättre nytta för dem vi är till för Uppdrag: Ta fram en modell.
Park- och naturförvaltningen
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
Gnosjö kommuns styrmodell
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Välkommen till chefsmötet! Chefsrollen i Centrum tema Värderingar Bryggan under bron 27 februari 2013

Uppdrag chefsmötena 2013 Maria Sandberg HR chef Sofie Kerstell Kommunikatör Rickard Ernebäck Områdeschef UTB Marianne Forslund Områdeschef IFO-FH Eva Steen-Olsson Områdeschef ÄO-HS Anna Rombin-Sundbäck Områdeschef, KoF

Chefsrollen i Centrum – Värderingar 08:30 – 08:45 Kaffe och fralla 08:45 – 08:00 Aktuell information Pähr Nyström 09:00 – 09:20 Återkoppling roller och mandat (5 dec) Anne Höjer, Maria Sandberg, Rickard Ernebäck 09:20 – 10:30 Värderingar och förhållningssätt i praktiken Jesper Jansson, Värdeskaparna 10:45 – 11:30 Dialog i tvärgrupper 11:30 – 12:00 Sammanfattning

Redovisning gemensamt arbete 5 december

UPPDRAG MED SÄRSKILT FOKUS FORMELL KOMPETENS KOMPETENSKRITERIER UPPDRAG UPPDRAG MED SÄRSKILT FOKUS LEDARSKAPSIDÉ Det finns ramar för vad som ingår i våra uppdrag som chefer och även hur vi ska genomföra dem BLÅ FÄLT Formulera och fastställa operativa mål och strategier för verksamheten samt följa upp och utvärdera resultatet Skapa motivation, engagemang och arbetsglädje hos sina medarbetare Utveckla en lärande organisation och en bra arbetsmiljö ROSA längst ned Arbeta genom andra, Tillsammans med medarbetarna strukturera arbetet på ett bra sätt och skapa goda arbetsförutsättningar Driva ett förnyelsearbete Var öppen och lyhörd för förändringar och aktivt ta tillvara de möjligheter utvecklingen ger. Utveckla en positiv samverkan och skapa goda relationer, vara tydlig och konsekvent i sitt ledningsarbete Kontinuerligt utveckla sitt ledarskap. Chefens roll i Centrum

Ta eget ansvar Upplevda hinder Möjligheter Brist på tid att fördjupa sig Tid att mötas Är hindren en trygghet Brist av mod Dela varandras bilder Arbeta med att ta sig friutrymme Våga mer

Tydliggör Upplevda hinder Möjligheter Uppdrag som inte stämmer med organisationen Oklart hur linjeorganisationen ser ut Klargöra friutrymmet Mod att våga tänja gränser Tydligare uppdrag mellan olika chefsnivåer.

Metodutveckling Upplevda hinder Möjligheter Brist i egen kompetens Ekonomi Stuprörstänk Tid att mötas Dela varandras bilder Våga ställa besvärliga frågor Planera för utveckling Prioritera Skapa struktur

Kompetensutveckling Upplevda hinder Möjligheter Systemförmörkelse Krav på att ha kunskap i många olika frågor Stöd för sällananvändare Tydliga uppdrag på varje chefsnivå

10

Frirummet för Centrum Nya roller i Centrum Lagar, förordningar och andra nationella regler Beslut i Göteborgs stad -KF Budget -Planer -Riktlinjer -Special beslut Balanserad styrning Kvalitetsarbete Balanserad styrning Beslut i Centrum - Inriktningsmål - Förvaltningsplan och budget -Delegationsordning Planer -Riktlinjer -Special beslut Nya roller i Centrum Beslut i Göteborgs stad Beslut i Centrum

Stadens förhållningssätt Värderingar Feeddback - kvittens

Dialog i tvärgrupper Grupp 1, 2 och 3 fokus på Värderingar. Grupp 4, 5 och 6 fokus på Feedback - kvittens Grupp 7, 8, 9 och 10 fokus på Förhållningssätten

Dialog i tvärgrupper Glöm inte att skriva i numret på gruppen En av er i gruppen har fått uppdrag att ha med sig dator och fått de mallar som ska användas Finns tid får gruppen även arbeta med övriga områden

Värderingar grupp 1, 2 och 3 1. Vad mer skulle vi vilja inkludera i en uppsättning med gemensamma värderingar? (Utöver stadens förhållningssätt) Grupp nummer….. Skriv här

Värderingar grupp 1, 2 och 3 2. Hur arbetar vi vidare för att alla chefer ska känna att de arbetar/lever enligt värderingarna? Grupp nummer ………. Skriv här

Feedback - kvittens grupp 4, 5 och 6 1. Vad menar vi med feedback? Grupp nummer…….. Skriv här

Feedback - kvittens grupp 4, 5 och 6 2. På vilket sätt skulle vi vilja att vi utövar feedback och vad uppnår vi då? Grupp nummer……… Skriv här

Stadens förhållningssätt grupp 7, 8, 9 och 10 1. Hur väl har vi chefer tagit till oss och förmedlar stadens förhållningssätt i det vi själva gör? Grupp nummer………. Skriv här Stadens förhållningssätt grupp 7, 8, 9 och 10

Feedback - kvittens grupp 4, 5 och 6 3. Hur kan vi arbeta vidare för att nå dit? Grupp nummer Skriv här

Stadens förhållningssätt grupp 7, 8, 9 och 10 2. Hur märks det att vi är överens om att förhållningssätten gäller? Grupp nummer…….. Skriv här Stadens förhållningssätt grupp 7, 8, 9 och 10

Stadens förhållningssätt grupp 7, 8, 9 och 10 3. Hur skulle vi behöva arbeta vidare för att ytterligare leva upp till stadens förhållningssätt? Grupp nummer…. Skriv här Stadens förhållningssätt grupp 7, 8, 9 och 10