FÖRETAGSBESÖK 2017.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Advertisements

Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Näringsliv i Sundsvall. Strategiskt läge vid kusten, mitt i Sverige Över invånare i Sundsvall invånare i Sundsvallsregionen Sundsvallsregionen.
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?. Innovation Bakgrund/problemInnovation definieras ofta utifrån en manlig norm där mäns innovationer och branscher.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
Så skapar vi Sveriges bästa företagsklimat Frukostmöte 21 maj.
Botkyrka kommun Medborgarundersökning 2016
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Tillväxtverket 11 november 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Insikt 2015 Söderköpings kommun
Sveriges största företagarorganisation
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
En kort presentation av Tillväxtverket
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Lokalt företagsklimat Finspång
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Problematisering av diplomet
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Västernorrlands län
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Service, service, service!
Välkommen till Huddinge!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Egentligen skulle Dan Olofsson berättat den här historien
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Regional utvecklingsförvaltning Organisation
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Näringslivsanalys Umeå kommun
Huddinge kommun Näringslivsanalys
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
• • SKAPAD AV
55 kommuner Startade 2006 Invest Stockholm Tre insatsområden;
Nöjd-Kund-Index – Löpande Insikt
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Insikt 2013 Karlshamns kommun
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Utvärdering Leader Bygd o stad i balans
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Livsmedelsverkets syn på livsmedelskontrollen i Sverige Helena Storbjörk Windahl Avdelningschef Styrning och uppföljning.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

FÖRETAGSBESÖK 2017

Syfte Lära känna företagen Ta reda på näringslivets syn på företagsklimatet i Örnsköldsvik Ta reda på vad kommunen gör bra och vad som kan göras bättre

Besöken Totalt 162 dokumenterade företagsbesök 100 företagsbesök 2017 (totalt 106 besök) Politiker och tjänstemän besöker företag 6 oktober 2017 (30 besök) Politiker och tjänstemän besöker företag 6 februari 2018 (26 besök)

Fördelning 100 företagsbesök BESÖKEN 64 % stad 36 % bygd VAR FINNS FÖRETAGEN? 60 % stad 40 % bygd1

Betyg Betyg: 4,23 på en 6-gradig skala.1 ”Allt är bra, det rullar på, vi har det vi behöver.” 24 företag berömmer kommunen, hela grupperingar eller enskilda tjänstemän.2

Beröm ”Är väldigt nöjd med de kontakter hon haft med kommunen. Hon har fått snabb återkoppling och tycker att det är bra att kommunen visar intresse för företagen.” ”Goda förutsättningar att driva företag. Känns som om det finns ett driv i kommunen. Tillväxten är på G.” ”Uppskattar det fina samarbetet mellan Näringslivsenheten och Näringslivsorganisationerna.” ”Skicka med att miljösidan varit suveräna vid deras besök.”

Synpunkter från företagen Företagens synpunkter från de tre olika aktiviteterna, kategoriserade. Sammanställning av företagarnas synpunkter som de framfört under de 106 företagsbesöken och de två dagarna med företagsbesök av politiker och tjänstemän (6 oktober 2017 och 6 februari 2018). Varje enskild synpunkt har fått 1 poäng inom respektive kategori. En del synpunkter kan kategoriseras efter verksamhet, exempelvis ”Mark och planering”, ”Upphandling”. Andra synpunkter går inte att kategorisera på samma vis. De har därför fått kategorier som exempelvis ”Attraktiv livsmiljö” och ”Okategoriserat”. Verksamhet Antal synpunkter Kompetensförsörjning 45 Bemötande, samordning, kontaktbarhet, avgifter 40 Näringsliv 30 Upphandling 24 Trafik och park 16 Attraktiv livsmiljö Mark och planering 15 Byggenheten Miljö- och hälsoenheten 7 Turistservice

Exempel på synpunkter KOMPETENSFÖRSÖRJNING ”Hinder för tillväxt” Brist på chaufförer, IT kompetens, kockar, verkstadspersonal nämns. ”Kompetensfrågan är en utmaning då de idag har hög medelålder, de har även svårt att rekrytera kvinnor.” ”Viktigt att kommunen är en attraktiv plats ur ett rekryteringsperspektiv.”

Exempel på synpunkter BEMÖTANDE, KONTAKTBARHET, SAMORDNING, AVGIFTER ”Svårt att komma i kontakt med ’rätt’ person i kommunen. Ingen verkar ha mandat att beställa.” ”En förbättring är att få anställda att våga fatta beslut” ” Önskar bättre tillgänglighet och att få ett svar.” ” Kontakterna fungerar bra, men vi välkomnar fler kontakter. De upplevs ibland vara personberoende.”

Exempel på synpunkter Byggenheten, Miljö och Hälsa ” Kontakterna med kommunen (främst bygglov) är struliga, med långa handläggningstider och bristande kommunikation.” ” Angående tillstånd och bygglov; upplever att våra handläggare fastnar i detaljer.” ” Väldigt omständigt med bla 4 olika handläggare på bygglov! ”Dialog bygglov har blivit bättre. Men än finns flaskhalsar” ”Imponerade av kontaktcenters nya arbete kopplat mot bygglov”

Exempel på synpunkter Byggenheten, Miljö och Hälsa (NE besök 2017) ” Kontakterna med kommunen (främst bygglov) är struliga, med långa handläggningstider och bristande kommunikation. (Byggfirma).” ” Ang tillstånd och bygglov; upplever att våra handläggare fastnar i detaljer. (Drivmedel)” ” Väldigt omständigt med bla 4 olika handläggare på bygglov! (Tryckeri)” ” Tycker att samarbetsklimatet med alkoholhanläggare och polis har hårdnat. (Restaurang i centrum).” 15+7=22 synpunkter

Exempel på synpunkter Byggenheten, Miljö och Hälsa (Politikerbesök okt-17+feb-18) ”Har kontakt med kommunen när det gäller kontroller typ livsmedel och alkohol. Kontakt fungerar bra.” ”Företaget ser gärna att kommunen tar fram en miljöbyggnadspolicy” ”Miljöinspektioner: Fungerar ganska bra med tips och förslag på förbättringar men ibland blir de lite väl "överdrivna". Känslan är att man söker mer fel här.” ”I stora drag nöjd med kommunen, skulle gärna ha utpekade kontakpersoner för miljöfrågor.” ”Dialog bygglov har blivit bättre. Men än finns flaskhalsar” ”Imponerade av kontaktcenters nya arbete kopplat mot bygglov”

Exempel på synpunkter NÄRINGSLIV ”Efterlyser regelbundna mäklarträffar och efterlyser ett nätverk för unga nyrekryterade personer.” ”Intresserade av att få mer info om företagslotsen och även ev material att dela ut till sina kunder om vad kommunen kan hjälpa till med.” ”Mer företagsbesök för att lyssna.”

Sammanfattning 2017 Kompetensförsörjning är det största hindret för tillväxt. Bemötandet har blivit bättre men svårt att få svar, lång handläggningstid och dålig återkoppling. Mer branschnätverk och företagsbesök efterlyses Attraktiv livsmiljö viktigt Betyg 4,23 jmf Svenskt näringsliv 3,31