Enhetens utvecklingsutvärdering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Modell för beskrivning av god praktik
Advertisements

Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Exempel utifrån ett antal målområden
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Att utvärdera nyttan av FoU
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Högskoleförberedelse
Utvärdering, varför då? hur då?
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Göteborgs universitet förnyas
Plan för att genom platsbesök stödja och stimulera Regionala cancercentrum 2013.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forskarskolan vid Åbo Akademi – doktoranduppföljning Monica Nerdrum, Lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Systematiskt kvalitetsarbete
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Marknadsföring och försäljning
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Vårdval Rehab Förslag till beslut i Ägarutskottet Vårdval införs vid tidpunkt som anges när finansieringen fastställs Närhälsans rehab organiseras under.
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Välkommen till svenska 1
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Välkommen till studentdagen 2016
Christina Nygren-Landgärds
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Sociologi Introduktion.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
[Förbättringsprojekt]
Kritiskt förhållningssätt
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Väster(norrlands)modellen att öka barns delaktighet i den sociala barnavården EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Utvärdering Socialfonden
Resultat från granskningen av klasslärarutbildningen samt enhetens åtgärdsplan
Material för socialtjänsten
Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Samordning – Samverkan – Samarbete inom Vägledning
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Utvärdering av utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi
Systematiskt kvalitetsarbete
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Enhetens utvecklingsutvärdering Dekanus äger processen Dekanus i samråd med utvärderad enhet bestämmer med stöd av rektors definition av en god lärandemiljö vad som granskas och hur utvärderingen utförs Utförs för att stöda utbildningens kvalitativa utveckling och stärka gemensamma arbetsmetoder (kvalitetskultur) Genomförs av en sakkunnig som föreslås av enheten. Enheten utser en intern referensgrupp (med medlemmar för alla intressenter) för att stöda den sakkunnigas arbete. Idén skulle vara en involverande utvärdering enligt metoden ”punktutvärdering av en kritisk vän”.

Även metoden benchmarking kan övervägas som utvärderingsmetod om det finns starka argument för att en sådan kan gå att genomföra (t.ex. vilja hos alla parter för gemensam finansiering). Den sakkunniga utvärderar hur enheten arbetar med det valda området genom materialanalys och ett platsbesök (diskussioner+skuggning). Den sakkunniga tar med stöd av referensgruppen fram god praxis och utvecklingsbehov i en kort rapport. Den sakkunniga återbesöker/bekantar sig med enhetens arbete 8-12 månader efter att rapporten färdigställts. Den sakkunniga fastställer en kort analys av hur utvecklingsarbetet inletts. Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo 31.12.201831.12.2018

Frågor och teman som klasslärarutbildningen vid Fakulteten för Pedagogik och Välfärdsstudier önskar att blir föremål för enhetens egen utvärdering Med utgångspunkt I Åbo Akademis beskrivning av god lärandemiljö Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo 31.12.201831.12.2018

1. Är progressionen i praktikperioderna ändamålsenlig? 2. Är förskunskaperna inför de olika praktikperioderna tillräckliga/ändamålsenliga? 3. Är integrering mellan kurser inom utbildningen (teori) och praktiperioderna (praktik) tillräcklig/ändamåsenlig? 4. Är arbets- och ansvarsfördelningen mellan handledarna (fakulteten och övningsskolan) optimal? 5. Är fördelningen mellan praktik på övningsskolan och vid fältskolorna ändamålsenlig?   Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo 31.12.201831.12.2018

B. Hur förstärka forskningsorienteringen/basen i praktik-perioderna? A. Hur utveckla praktiken ytterligare med beaktande av helhets-/fenomenbaserat arbete och en gränsöverskridande lärarroll/en ny verksamhetskulturen (samarbete som resurs/begränsning)? B. Hur förstärka forskningsorienteringen/basen i praktik-perioderna? C. Hur kommer de processer och det kunnande som ingår i praktikperioderna till uttryck i läraridentiteten (en lärarprofil)? Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo 31.12.201831.12.2018

Syns Åbo Akademis minoritetsprofil i klasslärarutbild-ningen? Ger FPV:s klasslärarutbildning samma möjlighet till djup och bred som t.ex. klasslärarutbildningen vid Jyväskylä universitet.   Syns Åbo Akademis minoritetsprofil i klasslärarutbild-ningen? Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo 31.12.201831.12.2018

Utvärderingsupplägget enligt Ole Karlsson modell 2 h - detaljplanering av uppdraget tillsammans med enheten (Skypemöte), beställning av material 4 h - förberedelser, läsa in sig på enheten utgående från material enheten tagit fram, ta fram frågor som utvärderaren vill få svar på eller vill diskutera vid närbesöket 18 h - 3 närdagar (kl. 9-16 med en lunchtimme, 6 h) på enheten för diskussioner, workshops, skuggning eller vad uppdraget behöver 8 h - sammanställa observationer (vad fungerar bra/vad fungerar mindre bra) och rekommendationer till stöd för enhetens fortsatta arbete med processen 2h - diskussion med enheten om observationerna (Skypemöte) 6 h - follow-up, besök vid enheten 8-12 månader senare, diskussioner och sammanställning av nulägesrapport Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo 31.12.201831.12.2018

Förslag till utvärderare professor emeritus Pentti Moilanen med Matti Rautiainen som reflektionspar Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | 20500 Åbo 31.12.201831.12.2018