Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Utvärdering av utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Utvärdering av utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi"— Presentationens avskrift:

1 Utvärdering av utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi

2 Rektors utvärdering Utbildningslinjen har 10 huvudämnen som varierar från ganska små till mycket små i studerande­antal. Ganska få avhandlingar per huvudämne. Alla huvud­ämnen har en gemensam bedömningsgrund för avhandlingar pro gradu vagt formu­lerad och ger stort tolkningsutrymme för de olika handledarna. Finns det en jämn bedömningsnivå för de godkända avhandlingarna? Upp­drag 1: Att utgående från bedömningsgrunderna och sin egen erfarenhet placera avhandlingar enligt ÅA:s sjugradiga vitsordsskala (framgår i bedömningsgrunderna). Uppdrag 2: Med en valfri avhandling pröva hur ÅA:s nya bedömningsram går att använda och komma med kommentarer om vad utbildningslinjen borde beakta i det fortsatta utvecklingsarbetet.

3 Utvärderare Docent Hanna Hodacs Docent Sverker Hyltén-Cavallius
Universitetslektor i historia, Högskolan Dalarna Granskade allmän historia och nordisk historia (sex avhandlingar) Docent Sverker Hyltén-Cavallius Forskningsarkivarie och –samordnare, Museiverket Tidigare lektor och forskare vid Stockholms och Göteborgs universitet Granskade etnologi, nordisk folkloristik och musikvetenskap (nio avhandlingar) Professor John Sundholm Professor i filmvetenskap, Stockholms universitet Granskade konstvetenskap och litteraturvetenskap (sex avhandlingar) Professor Cecilia Åsberg Professor i genus, natur och kultur vid Linköpings universitet Granskade filosofi, genusvetenskap och religionsvetenskap (nio avhandlingar)

4 Metod Forsknings- och utbildningsservice
Tog fram alla avhandlingar avlagda under tiden Valde tre avhandlingar från varje ämne enligt tre kategorier Kategorierna var Approbatur/Lubenter Non sine/Cum/Magna Eximia/Laudatur Inte möjligt för religionsvetenskap och genusvetenskap (få avhandlingar) där det lägsta utdelade vitsordet var Cum laude I valet beaktades i mån av möjlighet Olika handledare inom huvudämnet Jämn könsfördelning bland de utvalda arbetena Spridning mellan åren (större andel avhandlingar från de senaste åren)

5 Laudat. 1 2 8 Eximia 9 6 5 10 3 12 69 Magna 24 18 16 7 13 19 124 Cum
Vitsord Allmän historia Nordisk historia Konst-vetenskap Nordisk etnologi Nordisk folkloristik Religions-vetenskap Musik-vetenskap Litteratur-vetenskap Filosofi Genus-vetenskap Totalt Laudat. 1 2 8 Eximia 9 6 5 10 3 12 69 Magna 24 18 16 7 13 19 124 Cum 11 78 Nonsine 28 Lubent. Approb. 4 Totalt: 48 46 42 23 29 44 26 327

6 Litteratur-vetenskap
Resultat  Ämne  Bedömare Allmän historia Nordisk Vitsord ÅA Appro Magna Eximia Lubenter Cum Hodacs Non sine  Ämne Bedömare Konst-vetenskap Litteratur-vetenskap Vitsord ÅA Eximia Cum Lubenter Laudatur Magna Sundholm Röd ring= Större skillnad än ett steg mellan vitsorden

7 Resultat Röd ring= Större skillnad än ett steg mellan vitsorden Ämne
Bedömare Etnologi Nordisk folkloristik Musik-vetenskap Vitsord ÅA Eximia Cum Lubenter Magna Lubent. Non sine Approbatur Hyltén-Cavallius Mycket goda Nöjaktiga Underkänd Goda Utmärkta Goda/ mycket  Ämne Bedömare Filosofi Religions-vetenskap Genus-vetenskap Vitsord ÅA Laudatur Non sine Lubent. Magna Cum Eximia Åsberg Röd ring= Större skillnad än ett steg mellan vitsorden

8 Enhetens utbildningsutvärdering
Avhandlingsprocessen med seminarier och individuell handledning fungerar lite olika vid huvudämnena Borde utredas om seminarierna kan kombineras över ämnesgränserna Finns det god praxis vid andra fakulteter som kan arbetas in i avhandlingsprocessen Uppdrag: En lärare från en annan fakultet vid ÅA jämför processerna vid KHF mot sin egen erfarenhet Studerandenas åsikter om processen betonas särskilt.

9 Utvärderare Kim Solin, universitetslärare i datavetenskap, fakulteten för naturvetenskap och teknik Kom in som ersättare i slutet av april, vilket gjorde att idén med många studentintervjuer inte gick att genomföra Metod Intervjuer med studerande som genomför avhandlingsprocessen Analys av resultat om pro gradu-processen i den årliga studieklimatundersökningen Analys av statistik över pro gradu-avhandlingar KHF-linjens självvärdering 2015 och auditeringsrapporten från 2016 I auditeringen var utbildningslinjen ett granskningsobjekt

10 Studieklimatundersökningen 2014-2017 (fråga till femte årets studerande, på våren)
7.1 Avhandlingen pro gradu/diplomarbetet: Bedöm nuläget för avhandlingen pro gradu/diplomarbetet? Avhandlingen är färdig Arbetet påbörjades under våren fjärde året Arbetet påbörjades hösten femte året Arbetet påbörjades under våren femte året Jag har inte funderat på tidtabellen Inleder hösten sjätte året Inleder våren sjätte året Inget svar Totalt Filosofi 1 Genusvetenskap 2 3 Historia 6 14 Konstvetenskap Litteraturvetenskap 7 Musikvetenskap 4 Nordisk etnologi/etnologi Nordisk folkloristik Religionsvetenskap 8 9 11 46

11 Resultat Varje ämne vid utbildningslinjen har en graduprocess som håller en hög kvalitet och karaktäriseras av en god lärmiljö med engagerade, stödjande och flexibla handledare Samarbetet mellan ämnena vad gäller graduprocessen är begränsat Studenterna har svårigheter med tidsplaneringen och skrivprocessen, även om de tar del av det material som ämnena tillhandahåller samt av Åbo Akademis allmänna material Avhandlingarna skrivs sällan i samarbete med organisationer utanför universitetet. Avhandlingarna är inte heller ofta en del av ett forskningsprojekt, även om de ventileras på forskningsprojektens seminarier

12 Förslag Utred möjligheten att framställa ett gemensamt grundmaterial för utbildningslinjens graduprocesser Utred varför studenterna har svårigheter med skrivprocessen. Kunde man integrera skrivandet ännu mera i kandidatstudierna genom att implementera liberal arts-traditionens writing across the curriculum Det finns behov att kalibrera avhandlingsvitsorden, t.ex. via gemensamma betygskriterier Diskutera möjligheten att examinera en gradu styckvis om moment på 10 sp Ämnen med lågt deltagarantal i seminarierna (mindre än 5 deltagare) överväger att slå ihop kandidat-­ och graduseminarierna eller alternativt att samarbeta med andra ämnen

13 Förslag (forts) Inför en gradugrupp vid UL för diskussion om skrivprocessen på ett mera allmänt plan. Leds av några lärare eller doktorander Utveckla digitalt stödmaterial Sök strukturer för samarbete med organisationer utanför universitetet och för att engagera avhandlingsskribenter i forskningsprojekt. Utred sammankoppling med studerandenas praktikperioder eller externa arbetsuppdrag Utred möjligheten att skriva en avhandling som en lärd essä som ett tredje alternativ till den traditionella avhandlingen och artikelavhandlingen. Detta vore en unik avhandlingsform för kultur, historia och filosofi och en profileringsmöjlighet

14 Fortsättningen vid utbildningslinjen
Ett möte hölls den 9.10 för FHPT:s samtliga ämnesansvariga, alla tillsvidareanställda vid KHF-linjens ämnen, samt två studerande per ämne. På mötet närvarade dekanus, ULA, samt medarbetare från utbildningsservice. Utvärderingens resultat och förslag sammanfattades och diskuterades. Vid utbildningslinjens möte i januari tillsätts en arbetsgrupp för att utarbeta ett gemensamt grundmaterial för utbildningens graduprocesser och digitalt stödmaterial. Ytterligare en arbetsgrupp tillsätts för att utveckla möjligheterna till externt samarbete, samt för att undersöka möjligheterna att vidareutveckla samarbetet över ämnesgränserna.


Ladda ner ppt "Utvärdering av utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi"

Liknande presentationer


Google-annonser