Ledarskap och arbetsgivarrollen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Skyddsombuds- utbildning
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Verksamhet och arbetsliv i utveckling
Ett arbete med att etablera
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Distriktet i Stockholm
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Arbetsmiljöverkets vision
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
Samverkan Göteborg. Samverkan -Syftar till  Uppfylla lagkrav  att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom.
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
Regionstyrelsen
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Samverkan  Syftar till  Uppfylla lagkrav  att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom ett arbetssätt där.
Välkommen till arbetsmiljöutbildning!
Arbetsmiljöverkets SAM - Status.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Personalpolitisk inriktning
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkan.
Jämställhet och lika villkor medarbetare
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Till detta bildspel finns ett pratmanus som du får fram om du ställer dig i visningsläge ”anteckningssidor”. Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben,
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
FAS 05 Förnyelse Arbetsmiljö Samverkan.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Arbetsmiljö Människa Arbetsplats Arbets- miljö.
Kompetensförsörjning Anställningstrygghet
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Kännetecknande för det goda arbetet
LOKAL LÖNEBILDNING.
Utveckla lönebildningen
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Processen för Balanserad Styrning
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Förtroendevalda och arbetsgivarrollen
Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

Ledarskap och arbetsgivarrollen Per Lundborg HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Agenda Arbetsgivarrollen Samverkan och arbetsmiljö HR-processer och rekrytering av exekutiva chefer Chefskapet – ett hållbart ledarskap utifrån tre roller Lönebildning HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Arbetsgivarens förutsättningar Lagar, förordningar, föreskrifter Centrala kollektivavtal Lokala kollektivavtal Riktlinjer, policys, styrdokument mm HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Arbetsrättsliga lagar Diskrimineringslagar Anställningsförhållandet Tvist och rättegång JämL LAS LRA EDA LOA SEDA FUDA Medbestämmande och fackligt arbete Arbetsmiljö och arbetstid AML MBL LAF Ledighetslagar ATL SemL LFF SjLL LUTB LTFS LNÄRVÅRD FörL Sysselsättningspolitik LSI LANSTFRÅ HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 4

MBL och Samverkansavtalet Samverkansavtalet ersätter delvis MBL avseende förhandlings- och informationsskyldigheten 11, 12, 14 och 19 §§ MBL ingår i Samverkan Göteborg Samverkan omfattar inte individärenden Avtalet som slutits mellan SKL och centrala fackliga organisationer inom den kommunala sektorn heter FAS, Förnyelse - Arbetsmiljö - Samverkan. Syftet är att göra hälsa och arbetsmiljö till en naturlig del av verksamhetsutvecklingen och i det dagliga arbetet. U-92 , FAS 05 Samverkan Göteborg lokala överenskommelser HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Vad är samverkan? Rättigheter och skyldigheter i medbestämmandelagen (MBL) Rättigheter och skyldigheter i arbetsmiljölagen (AML) En process med tidig och fördjupad dialog (partssamverkan) Dialog med individer och grupper för påverkan! HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Syftet med samverkan Främja effektivitet, förnyelse och kvalitet, där frågor får en allsidig belysning som leder fram till ett bra beslutsunderlag Ge förutsättningar för ett positivt arbetsklimat, en god hälsa och arbetsmiljö med inflytande och delaktighet, så att medarbetarskapet kan utvecklas Som parter bevara och utveckla förtroendefulla, konstruktiva relationer med respekt för parternas olika roller och arbetsförutsättningar HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Samverkan Göteborg Lokalt samverkansavtal för Göteborgs Stad Innehåll Vad är samverkan? Hur sker samverkan? Arbetsmiljö, Hälsa och kompetensförsörjning HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 8

Arbetsmiljö – utgångspunkter Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS) Annan lagstiftning, t ex arbetstidslagen, diskrimineringslagen Centrala och lokala kollektivavtal, t ex FAS 05 och Samverkan Göteborg Göteborg Stads budget (personalpolitiska mål) HR-processer i Göteborgs Stad, t ex arbetsmiljö och hälsa Göteborgs Stads medarbetar- och arbetsmiljöpolicy Arbetsmiljölagen (AML) och arbetsmiljö-förordningen (AMF) HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Arbetsgivarens arbetsmiljöansvar Kommunfullmäktige ytterst ansvarig Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön och ska: planera, genomföra och följa upp verksamheten så att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och att man uppnår en tillfredsställande arbetsmiljö (SAM) fördela arbetsmiljöuppgifter (personligt ansvar) instruera och informera de anställda anlita den företagshälsovård som behövs Arbetsmiljöuppgifterna är fördelade till respektive nämnd. Nämnderna har därefter i regel fördelat dem vidare till förvaltningen. De uppgifter som avses är de som ingår i arbetet med att förebygga risker och uppnå en till­fredsställande arbetsmiljö. Det är lämpligt att fördela uppgifterna så att chefer och andra får till uppgift att sköta arbetsmiljöfrågor som hänger nära samman med deras övriga arbete. Syftet med uppgiftsfördelningen är att det ska vara tydligt vem som gör vad så att inga arbetsmiljö­uppgifter faller mellan stolarna eller glöms bort.   Uppgiftsfördelning ska åtföljas av tillräckliga beslutsbefogenheter, tillräckliga resurser i form av tid, pengar, lokaler och personal, tillräckliga kunskaper och tillräcklig kompetens. När en person som har tilldelats uppgifter i arbetsmiljöarbetet inte kan utföra dem på ett bra sätt ska han eller hon signalera det uppåt i organisationen. Det kan handla om att han eller hon behöver större beslutsbefogenheter, mer tid, ekonomiska resurser eller ytterligare kunskaper på något område. Den som inte kan utföra sina arbetsmiljö­uppgifter på ett sätt som säkerställer en god arbetsmiljö, ska returnera uppgiften uppåt i organisationen. För att det ska bli tydligt är det viktigt att det finns skriftliga mallar för returnering av arbetsmiljöuppgifter. SAM: Undersöka Dagligt ledarskap APT Medarbetarsamtal Medarbetarenkät Arbetsplatsundersökning Skyddsrond Revision Riskbedömning –handlingsplan Åtgärder Kontrollera åtgärder HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Hälsofrämjande, förebyggande och rehabiliterande arbetsmiljöarbete Behandla/lindra den skada som redan skett Undvika risker och skada Bibehålla och stärka det som får många att må bra STRUKTUR: VAD 2 Hälsofrämjande, förebyggande, rehabiliterande HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 11 11

SAM i verksamhets- och budgetprocessen Uppföljning och utvärdering: Vilka av de planerade aktiviteterna har genomförts? De som inte genomförts, vad var anledningen? Nådde aktiviteterna målgruppen? Gav aktiviteterna den effekt vi förväntat oss (på medarbetares hälsa, arbetets kvalitet, servicenivå till brukare/kund, hållbar ekonomi, etc)? Kartläggning och analys: - Vad väljer vi att mäta? Hur analyserar vi? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Personalingången HR-processerna är våra gemensamma arbetssätt i Göteborgs Stad. Med stöd av processerna så kan vi utveckla vårt personalarbete så att det sker effektivare och så att det bidrar till att utveckla alla anställda medarbetare inom alla olika yrkesgrupper och roller samt bidra till att vi uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. Processerna är verktyg som hjälper oss att bilda Stadens arbetsgivarpolitik och också synliggör arbetsgivarerbjudandet. Processerna förtydligar vår arbetsgivarprofilering både gentemot alla anställda medarbetare och de presumtiva. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 13

Rekrytering i Göteborgs Stad HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Rekryteringsprocess förvaltnings- och bolagschefer HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 15

Chefskapet – ett hållbart ledarskap utifrån tre roller Medarbetar- och arbetsmiljöpolicyn Göteborg – en stad för alla Vi som arbetar i Göteborgs Stad har ett gemensamt uppdrag, att tillgodose göteborgarnas behov och rättigheter. Vårt arbete utgår från de mänskliga rättigheterna och principen om alla människors lika värde. Vi arbetar för att ge likvärdig service med hög kvalitet till alla som bor, arbetar eller besöker vår stad. Våra verksamheter är olika men vi representerar alla samma organisation, Göteborgs Stad. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Medarbetar- och arbetsmiljöpolicy Mål och handlingsplaner Samtliga nämnder och bolagsstyrelser ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och sätta mål för arbetsmiljön. Risker i arbetsmiljön ska dokumenteras och handlingsplaner upprättas (enligt AFS 2001:1) Personalekonomiska konsekvenser av sjukfrånvaro, personalomsättning, arbetsskador med mera ska beräknas och beaktas Avtalet som slutits mellan SKL och centrala fackliga organisationer inom den kommunala sektorn heter FAS, Förnyelse - Arbetsmiljö - Samverkan. Syftet är att göra hälsa och arbetsmiljö till en naturlig del av verksamhetsutvecklingen och i det dagliga arbetet. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Chefsrollen Chefer och ledare i Göteborgs Stad ska omvandla politiskt fastställda mål och styrande dokument till effektiv verksamhet för göteborgarna. Chefens tre roller: Som ledare är vi förebilder och föredömen Som verksamhetsföreträdare tar vi ansvar för att utveckla verksamheten mot uppställda mål Som arbetsgivarföreträdare representerar vi Göteborg Stad i förhållande till medarbetarna HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 18

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 19

Lönebildning Stadens löner ska vara jämställda och konkurrenskraftiga, som grund för långsiktig kompetensförsörjning Löneskillnader får inte vara diskriminerande Lönebildning och lönesättning ska bidra till att arbetsgivaren når målen för verksamheten Lönen ska stimulera till förbättringar av verksamhetens effektivitet, produktivitet och kvalitet HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Lönebildning Kommunstyrelsen anger den långsiktiga och övergripande lönepolitiken samt förutsättningar för stadens lönebildning Nämnder och styrelser tillämpar lönepolitiken och gör strategiska ställningstaganden kring förutsättningarna för lokal lönebildning, bland annat genom budgetbeslut Lönesättande chef ansvarar för den individuella lönesättningen för sina medarbetare, samt är delaktig i och bidrar till förvaltningens/ bolagets övergripande ställningstaganden i samband med den lokala lönebildningen HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Lönebildning Inför löneöversyn utfärdar kommunledningen arbetsgivaranvisningar. Som stöd finns en gemensam lönebildningsprocess. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Agenda Arbetsgivarrollen Samverkan och arbetsmiljö HR-processer och rekrytering av exekutiva chefer Chefskapet – ett hållbart ledarskap utifrån tre roller Lönebildning HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN KONTAKT HR Stadsledningskontoret Per Lundborg, avdelningschef per.lundborg@stadshuset.goteborg.se HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN