Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förtroendevalda och arbetsgivarrollen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förtroendevalda och arbetsgivarrollen"— Presentationens avskrift:

1 Förtroendevalda och arbetsgivarrollen
Elisabeth Funck – personalchef

2 Agenda Trollhättans stad som arbetsgivare
Arbetsgivarrollen för förtroendevalda Personalpolitik – Attraktiv arbetsgivare Arbetsmiljöansvar Lönepolitik Arvodesregler för förtroendevalda Arbetsgivarrollen som förtroendevald innebär möjligheter att utveckla verksamheten. Viktigt att kunna fatta beslut som ger chefer förutsättningar att kunna bedriva en bra verksamhet och kunna skapa en bra arbetsmiljö.

3 Arbetsgivaren Trollhättans stad
Ca 5100 månadsavlönade Ca 200 befattningar Lärare Undersköterska Chefer 20 fackliga organisationer Könsfördelning; 80 % kvinnor, 20 % män Medelålder, ca 45 år Personalomsättning ca 9 % Vi servar drygt Trollhättebor! Personalomsättningen beräknad på och avser de som slutat på egen begäran

4 Vi gör skillnad i människors vardag!
Förmåner Friskvårdsbidrag Kompetensutveckling Intern rörlighet Föräldrapenningtillägg i max 180 dagar 25, 31 eller 32 semesterdagar + möjlighet till semesterväxling Mentorprogram till chefer Löneväxling till pensionsförsäkring Västtrafikkort med nettolöneavdrag Vi gör skillnad i människors vardag!

5 Den personalpolitiska kedjan
Personalpolicyn i MRP (tas av KF) Verksamhetsmål i budget (tas av KS) Aktiviteter (beslutas av personalkontoret) Den goda arbetsplatsen

6 Personalpolicy i MRP Personalpolitiken ska bidra till att verksamhetens mål uppnås genom att ge förutsättningar för ett ledarskap och medarbetarskap där allas vilja till delaktighet och medansvar tas till vara och som leder till Den Goda Arbetsplatsen Vi skapar Den Goda Arbetsplatsen genom: Personal- och kompetensförsörjning som vid rekrytering och utvecklingsinsatser tillgodoser organisationens kort- och långsiktiga kompetensbehov En bra samverkan så att goda förutsättningar skapas för dialog och delaktighet på arbetsplatserna Ett främjande och förebyggande hälsoarbete som leder till en säker, utvecklande och stimulerande arbetsmiljö Ett förhållningssätt som tar tillvara olika egenskaper och kompetenser bland nuvarande och blivande medarbetare så att mångfald, jämlikhet och jämställdhet bejakas  Genom att förverkliga personalpolitiken blir vi en attraktiv arbetsgivare Kompetensbehov – kunna attrahera och behålla rätt kompetens för att vi ska kunna klara vårt uppdrag

7 Personalpolitiska mål i MRP 2016 - 2019
Ledarskapet och medarbetarskapet ska utvecklas så att förutsättningarna för Den Goda Arbetsplatsen ytterligare förbättras. Främjande och förebyggande arbetsmiljöinsatser ska bidra till en förbättrad hälsa för chefer och medarbetare så att förutsättningarna för Den Goda arbetsplatsen ytterligare förbättras .

8 Viktiga personalpolitiska aktiviteter – Den Goda arbetsplatsen – Den Goda Verksamheten
Ledarutveckling Förstärka arbetsgivarvarumärket/strategisk kompetensförsörjning Arbetsmiljöinsatser – fokus på bättre hälsotal - utveckla främjande och förebyggande insatser Utveckla lönepolitiken

9 Viktiga personalpolitiska styrdokument
Ledningspolicy och medarbetarskap FAS, samverkansavtal Jämställdhets- och mångfaldsplan Riktlinjer för lönepolitik Riktlinjer för rehabilitering

10 Det goda ledarskapet Ett professionellt agerande med invånarna i fokus
Medarbetarnas delaktighet är en förutsättning för framgång Vi fokuserar på målen och tar ett stort ansvar för verksamhetens utveckling Vårt förhållningssätt har ledorden helhetssyn, tillit, engagemang och handling Vi agerar som förebilder i vårt uppdrag

11 Medarbetaransvar I Trollhättans Stad bidrar varje medarbetare till måluppfyllelse, god service och utveckling genom att: fokusera på nyttan för brukare och kommuninvånare arbeta för att nå målen för sin verksamhet skapa resultat i samverkan med andra engagera sig i utvecklingen av den egna arbetsplatsen ta ansvar för sin egen kompetens och utveckling agera som ambassadör för verksamheten

12 Delegering av arbetsmiljöuppgifter
Arbetsmiljöansvar Arbetsmiljölagen Delegering av arbetsmiljöuppgifter Arbetsmiljölagen syftar till att skapa en tillfredsställande arbetsmiljö som ska främja hälsa och minimera riskerna för ohälsa och olycksfall Arbetsgivaren har huvudansvaret men medarbetaren har ett ansvar för sin arbetsmiljö Den som blir tilldelad en arbetsmiljöuppgift ska ha rätt förutsättningar för att kunna hålla den. Resurser, ekonomi mm Finns inte förutsättningar att klara arbetsmiljöuppgiften ska den returneras skriftligt

13 Olika nivåer i samverkanssystemet
Samverkansavtal - FAS Syftet med samverkansavtal är att samverkan ska ske så nära arbetsplatsen som möjligt. Olika nivåer i samverkanssystemet - Utvecklingssamtal - Arbetsplatsträff - Samverkansgrupper på olika nivåer i organisationen - Hälsa och arbetsmiljö - Företagshälsovård - Hälsan

14 Riktlinjer för lönepolitiken
Mål: Trollhättans stads lönepolitik ska Stimulera till goda arbetsinsatser, engagemang och arbets- glädje så att uppställda mål för verksamheten kan uppnås Verka för att kunna behålla och rekrytera bra medarbetare

15 Arvoden för förtroendevalda
Reglemente för ersättningar och arvoden till förtroendevalda Årsarvode Ersättning för sammanträden Förrättningsarvode Traktamente Reseersättning Ersättning för förlorad arbetsförtjänst

16 Ersättning till förtroendevalda utgår från årsarvodet som kommunstyrelsens ordförande erhåller

17 Sammanträdesarvode Protokollfört sammanträde eller för sammanträde som förs under liknande former Förrättningsarvode Förrättning = sådant uppdrag för kommunens räkning som ej har karaktär av sammanträde Exempelvis deltagande i kongresser, konferenser, vissa överläggningar, studieresa eller studiebesök i stadens verksamheter

18 Ersättningens storlek
Sammanträdes – och förrättningsarvodet är 181 kr/timme Arvodet utbetalas med dubbelt belopp för sammanträdets eller förrättningens första påbörjade timma och med 1/4  härav för varje därefter påbörjade halvtimma.

19 Ersättning för förlorad arbetsförtjänst
Utbetalas då sammanträdes- eller förrättningsarvode utbetalas Lämna intyg som styrker inkomstuppgifter Schablonersättning för egen företagare beslutas av personalutskottet efter framställan av förtroendevald Ska ersätta lön, semesterersättningar, förlorad pensionsförmån och andra anställningsförmåner Visa att ett löneavdrag har skett på grund av förtroendeuppdraget Blankett finns framtagen. Styrka vilken arbetsgivare som det är. Vill gärna ha en stämpel eller liknande. Anställda i Thn Stad och Kunskapsförbundet behöver inte visa intyg från arbetsgivaren

20 Reseersättning och traktamente
Sammanträde eller förrättning inom kommunen om avståndet mellan årsbostad och plats för sammanträdet överstiger 5 km Traktamente utges vid sammanträde eller förrättning utom kommunen enligt gällande traktamentsregler

21 Utbetalning av ersättning
Ersättningarna utbetalas av personalkontoret Sammanträdes- och förrättningsarvode utbetalas månadsvis i efterskott Frågor om tolkning och tillämning av arvodes- reglerna avgörs av personalutskottet


Ladda ner ppt "Förtroendevalda och arbetsgivarrollen"

Liknande presentationer


Google-annonser