Strategisk kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg Patrik Sundström, programansvarig för eHälsa Center för eSamhället, Avdelningen för digitalisering.
Nacka kommuns organisation. Kommunfullmäktige Beslutar om mål, avgifter, budget och skatt. Bestämmer vilka nämnder som ska finnas. Väljer ledamöter.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Tillsammans för en smartare @asazetterberg.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Flytten till Visborg Gemensam förvaltning för interna stödtjänster.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
XX kommun Kommunikationsplan.
En kort presentation av Tillväxtverket
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Välkommen till Huddinge!
På jakt efter en smartare välfärd
Arbetsformer XX vattenråd.
Varför bor vi där vi bor? Vi blir allt fler.
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Verksamhetsutveckling med stöd av IT
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
- Mottagare, medborgare, medskapare
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Denna bild är en målbild som berättar om varför ska Göteborgs Stad organiseras om och vart vill vi nå med omorganisationen? Möjliga tolkningar:
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Förändring för kvalitet och förnyelse
Budget- och uppföljningsprocessen
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Funktionsrätt Sörmland
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
Nästa steg regionkalmar.se.
Våra medlemmar representerar ett tvärsnitt av det svenska samhället
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
Områdesarbete i Botkyrka kommun
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Strategisk kommunikation Helena Mehner

Agenda Strategisk kommunikation – verktyg för att nå måluppfyllelse och ökad effektivitet Stadens informationspolicy – en plattform för kommunikation Roller och ansvar Stadens kommunikationsstrategi Service och digitalisering Strategisk kommunikation – verktyg för att nå måluppfyllelse och ökad effektivitet Stadens informationspolicy – en plattform för kommunikation Roller och ansvar Stadens kommunikationsstrategi Service och digitalisering HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Strategisk kommunikation Kommunikation som verktyg för att leda och samordna staden Ökad måluppfyllelse Gemensamt arbetssätt Berätta vad vi gör för boende, besökare och näringsliv Vårt eget budskap Vad har vi startat HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Grundprinciper Öppenhet och tillgänglighet Kommunikation är en förutsättning för ökad måluppfyllelse och delaktighet Strategisk kommunikation synliggör vad stadens verksamheter gör och levererar Information och kommunikation är en grundförutsättning för att göteborgarna ska kunna tillvarata sina demokratiska rättigheter Det är ni som valda företrädare för medborgarna som bestämmer verksamhetsinriktning och fattar beslut Det är er uppgift att formulera åsikter och driva opinion i olika frågor – tjänstemännen står för fakta HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Informationspolicy Antogs av KF 2002

Information ger möjlighet att påverka Information och kommunikation är en grundförutsättning för att Göteborgs Stad ska kunna utveckla och förstärka demokratin och för att göteborgarna ska kunna tillvarata sina demokratiska rättigheter. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Information en förutsättning för kommunikation Information är nödvändig för att göteborgarna och andra ska kunna bruka, påverka och utveckla kommunens verksamhet. Kommunen måste i alla aktiviteter som syftar till att skapa kommunikation utgå från mottagarnas situation, kunskaper och attityder. Hur ger vi göteborgarna möjlighet att påverka frågor innan beslut? information är nödvändig för att göteborgarna och andra ska kunna bruka, påverka och utveckla kommunens verksamhet. kommunen måste i alla aktiviteter som syftar till att skapa kommunikation utgå från mottagarnas situation, kunskaper och attityder. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Varför en informationspolicy? Kommunen har enligt lag skyldighet att tillhandahålla information men Göteborgs Stad vill göra betydligt mer än så. Informationen ska kännetecknas av öppenhet och ett aktivt förhållningssätt. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

En strategisk fråga Inom Göteborgs Stad är information en prioriterad uppgift, vilket innebär att såväl anställda som politiker alltid ska beakta informationsaspekten i sitt arbete. Informationsarbete inom Göteborgs Stad betraktas som en kvalificerad strategisk fråga på ledningsnivå. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Extern kommunikation bygger på intern kommunikation En förutsättning för att nå kvalitet på kommunikation med göteborgarna är att de anställda är välinformerade om verksamheten och dess mål. Medarbetarna inom Göteborgs Stad har en viktig roll som kunskapsbärare, marknadsförare och som stadens ansikte utåt. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Ansvar och roller Ansvaret för informationen följer med ansvaret för verksamheten, informationen ska alltid vara opartisk och saklig, det gäller både positiva och negativa budskap. Det är politikernas uppgift att formulera åsikter och driva opinion i olika frågor. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Media och kommunen Media spelar en viktig roll i den kommunala demokratin. Kontakterna med massmedia ska präglas av största möjliga öppenhet. Det är viktigt att media snabbt kan komma i kontakt med den medarbetare som har ansvar och kompetens i sakfrågan. Vilka lagar styr våra kontakter med media? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Göteborgs Stads kommunikations-strategi Antogs av KS 26 mars 2014

Göteborgs Stads kommunikationsstrategi Uppdrag från kommunstyrelsen Syftet är att synliggöra stadens arbete; staden ska ha en stark profil i kommunikationsfrågorna Framtagen av stadsdelar, fackförvaltningar och bolag; beslutad av kommunstyrelsen 26 mars 2014 Består av gemensamma kommunikationsplattformar och ett huvudbudskap, ”Hållbar stad – öppen för världen” Består av ett arbetssätt med kommunikationsplaner och en gemensam kommunikationsprocess Strategi för intern kommunikation arbetas fram 2014 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Samordnad kommunikation UTGÅNGSLÄGE MÅLBILD HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Aktiveringsprocess Steg 4 Steg 3 Steg 2 Steg 1 Medarbetare Med hjälp av storytelling. Påbörjas tidigast aug 2015. Steg 3 Ledningsgrupp Kommunikatörer Nyckelpersoner Mål: verkstad! Det är här det händer, det är här som vi gör skillnad! Steg 2 Kommunikationsansvariga Mål: skapa förståelse, engagemang och trygghet Parallella tvärgående processer inom respektive tema; stadsutveckling, näringsliv och leva & bo på gång – med stöd från SLK:s kommunikationsstrateger. Övriga teman aktiveras steg för steg. Steg 1 Förvaltnings- och bolagsledningar Genomförd okt 2013- okt 2014 Mål: skapa kännedom Produkter som stöttar Gemensamt presentationsmaterial Film på temat ”Hållbar stad – öppen för världen” Lathund kommunikationsstrategi – tryckt och digital Ny grafisk identitet Gemensamma mallar och skyltprogram HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Varför en gemensam kommunikationsstrategi? Vi ska bli bättre på att berätta vad vi gör och varför. När det blir tydligare vad vi gör så blir det lättare för göteborgarna att påverka. Vi ska möta boende, besökare och näringsliv som en stad. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Internationellt samarbete Göteborgs Stads förhållningssätt Innehåll - budskap Stadsutveckling Miljö Näringsliv Kultur Kunskaps-staden Destination Internationellt samarbete Vision 2021 Vision Älvstaden Göteborgs Stads förhållningssätt Leva & bo Berättelsen om Göteborg Huvudbudskap: Hållbar stad – öppen för världen Varje plattform har ”sitt eget” budskap. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Nya grafiska riktlinjer/grafisk profil Typsnitt Färgpalett Dekorelement HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Viktigaste förändringarna Fler komponenter för tydligare igenkänning En stad – en logotyp Tas upp i KS i mars, därefter KF som en del av Göteborgs Stads kommunikationsprogram. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Baspaket med mallar HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Riktlinjer för skyltar, vepor & mässor HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Steg för steg… UTGÅNGSLÄGE MÅLBILD HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Service och digitalisering

Stadens digitala utveckling Uppdrag från kommunstyrelsen att ta fram strategi och plan för digitalisering. Program för e-samhälle 2015-2020. Beslutad i kommunfullmäktige 2014-09-04. Handlingsplaner för åren 2015-2016 är framtagna. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Målsättning ”Den digitala servicen ska vara så enkel, öppen och effektiv att den är det naturliga förstahandsvalet” Digital service – utvecklad service med stöd av IT Program för Göteborg Stads väg till e-samhället (2014) Mål Enklare vardag för boende, besökare och företag Smartare och öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Program för e-samhälle Program och handlingsplan för digitalisering Driver samlat stadens digitala utveckling En del i ordinarie budgetprocess Program för e-samhälle Syfte med e-samhälle: enklare vardag för boende, besökare och företag öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet högre effektivitet och kvalitet i verksamheten HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Handlingsplaner med åtgärder inom tio områden Demokrati och delaktighet Kultur och fritid Näringsliv och arbete Samhällsbyggnad, trafik och miljö Utbildning Vård och omsorg Infrastruktur, informationssäkerhet Informationsstruktur, begrepp Lagar och regelverk Ledning, samordning Programområden Strategiska insatsområden Av KF prioriterade områden. Skapar förutsättningar för digital välfärd och service. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Handlingsplanerna Tio arbetsgrupper med representation från olika verksamheter har kartlagt aktiviteter och tagit fram förslagen som ingår i handlingsplanen. Strategiska och operativa ställningstaganden. Tillsammans med de föreslagna aktiviteterna ger handlingsplanen en sammanhållande bild av vad som görs och behöver. Stort förändringsarbete. Från IT styrt till styrt av behov hos boende, besökare och företag. Långsiktigt arbete att nå målbilden. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Helhetsgrepp kring utvecklingen Intraservice Interna tjänster och service Intern serviceleverans Målgrupp: anställda i staden Lednings- och styrningsprinciper, Prioriterings- och beslutsprocess för gemensam utveckling En del i ordinarie budgetprocess Målgrupp: Beslutsfattare tjänstemän och politiker Program och handlingsplan för digitalisering Driver samlat stadens digitala utveckling En del i ordinarie budgetprocess KoM E-tjänstutveckling E-demokrati Kontaktcenter – en väg in goteborg.se Målgrupper: boende, besökare företag. Program för medborgar-service Program för e-samhälle Program för intern service Riktlinjer för styrning av interna tjänster Förvaltningar och bolag HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

KONTAKT: Kommunikation Stadsledningskontoret Helena Mehner, kommunikationsdirektör helena.mehner@stadshuset.goteborg.se