När personalen är medicinen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
När Ella fick plaströr i öronen
Advertisements

Nationella riktlinjer för vård och omsorg om personer med demenssjukdom 2010 Sammanfattning av riktlinjerna Demenssjuksköterska Lena Tronnler Arbetsterapeut.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Varför är inte multisjuka äldre välkomna på sjukhus?
Vad gör vi när Anna faller, och fort- sätter att falla?
Bättre mat och hälsa för äldre
Malmö Högskola 1 april 2008 Tullie Sewerin
Fler äldre med högre krav - kan primärvården möta behoven?
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Äldreomsorgens demensteam
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Förkylning 95% av alla förkylningar orsakas av virus
Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län-
Kriser.
Genombrottsprojektet Ger rehab/ Tomelilla kommun
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Vardagsrehabilitering
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Bättre livskvalitet tack vare en hälsogenomgång
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Förebygga fall och fallskador
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Vad gör vi när Anna faller, och fort- sätter att falla?
Fyra år med nationell äldresatsning – vad har uppnåtts?
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Medicinsk Vårdplan.
Resultat: Mätningarna efter förändringarna visade ett gott resultat. De boende åt mer och de gick upp i vikt. Deras livskvalitet visade sig även ha ökat.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
När personalen är medicinen
Nationella riktlinjer för demenssjukdom
Bättre liv för sjuka äldre
Linnea 9 Bodil Jonsson Eleonore Fransson Maritha Mandelholm
”Sjuksköterskor gör det systematiskt”
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Barn och stress.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
SÖMN Mars Kort om sömn Sömnen är kroppens och hjärnans sätt att återhämta sig och bearbeta intryck. Det finns inget antal timmar som är rätt för.
Omvårdnadsåtgärder och bemötande Den bästa medicinen Siv Gunillasson Silviasjuksköterska BPSD utbildare.
Senior Alert. Senior Alert i korta drag Nationellt kvalitetsregister Förebygga ohälsa inom munhälsa, nutrition, fall och trycksår Ett arbetssätt Ett teamverktyg.
Kommunikationsprocesser
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Din säkerhet på sjukhus
Information om BPSD-registret och Tidiga tecken
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ångest/ Oro.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vårddagar enligt registret till
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsberättelse 2017.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Förutsättningar Vinster.
Tips för bättre kommunikation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

När personalen är medicinen Snabb presentation. Gunilla / Vi ser att med hjälp av registret kan vi tydligt se att det är personalen som är medicinen, personalen som är verktygen, personalen är de som har störst betydelse för god demensvård.

Trelleborg Silverängen Startade år 2000 En korttidsenhet En specialenhet 26 vårdtagare 37 undersköterskor Gunilla! / Till Silverängens boende finns kopplat demenssjuksköterska, sjuksköterska, arbetsterapeut, sjukgymnast, läkare. Tillsammans jobbar man mycket i team med alla yrkesgrupper representerade.

Beteendemässiga och psykiska symtom vid demens BPSD BPSD är beteende och psykiska symtom i demenssjukdomen 90 % av alla demenssjuka drabbas någon gång av detta. Ex på BPSD; Agda står vid fönstret och undrar när maken Gösta kommer och hämtar henne. Maken är död sen 10 år tillbaka, men i Agdas värld lever han och har bara varit på jobbet. Om vi då talar om att maken är död eller att du bor ju här: är det konstigt att Agda blir förtvivlad, ledsen och frustrerad. Kanske får hon detta dödsbud 10 ggr/dag. Eller när du inte riktigt kan uttrycka vad du vill, du ber om att få gå på toaletten, men blir kanske istället serverad saft. Är det konstigt att man kan bli förbannad. Finns inte spärren, då tar man till nävarna. Andra BPSD är sömn problem, jag förstår inte att jag är trött, jag har inte tidsbegrepp och kan nu inte förstå att det är natt. Gunilla / Att läsa kroppsspråket är viktigt. Personalen säger att detta kan man inte läsa sig till. Det är ett nytt sätt att tänka. Man måste hela tiden lära av sina misstag, diskutera lösningar, våga testa och ha fantasi

Läkemedelsbehandling Antipsykotiska läkemedel Biverkningar: nedsatt kognitiv förmåga, motorisk påverkan, sederande, ökad mortalitet (Läkemedelsverket, 2008) Vi kan lockas att behandla oro, ångest, ilska med läkemedel, trots att vi vet att endast 20 av 100 blir hjälpta av det. Men vi har väldig tilltro till läkemedel o vill ha snabba lösningar. Dessutom har dessa läkemedel kusliga biverkningar, patienten tänker sämre, blir slöare, stappligare, med risk för fall. Det är som om vi har ett gipsat ben och skulle gipsa det andra också. Givetvis fungerar gången då sämre. Nu har vi en sjuk hjärna, ger medel som ytterligare försämrar hjärnkapaciteten Gunilla / läkarkontakten, önskan om en speciell läkare för alla boenden Effekt hos 20 av 100 personer 1 person får stroke 1 person avlider (Review prof. Banerjee)

Vad säger Socialstyrelsen om BPSD i de Nationella Riktlinjerna? Bakomliggande orsaker till BPSD bör alltid utredas, vilket innefattar; Kartläggning av symtomen Säkerställa att de basala behoven är tillfredsställda Bedömning av miljö/bemötande Medicinsk bedömning Läkemedelsgenomgång Varför gör Anna på detta viset. Handledning diskussion i personalgruppen. Först får hon tillräckligt med mat, sömn, har hon ont, ser, hör hon illa. Är hon kroppsligt sjuk. Om hon inte vill äta, måste man ju titta i munnen, kan det vara något i miljön, hon hittar kanske inte till toaletten, rörigt, högljutt. Är det något som vi säger eller gör? Medicingenomgång, minst lika ofta behövs mediciner sättas ut, det kan vara så att mediciner krockar med varandra. Mediciner är ju testade på unga friska, ett i taget. Nu har vi en gammal människa med många olika mediciner

Arbetssättet i BPSD-registret Ständiga uppföljningar genom regelbundna skattningar Analys Vi skattar patienten, får fram vad problemet är, frågar oss varför hon gör på detta viset. Tillsammans i gruppen kommer man överrens om bemötande strategier och åtgärder. Alla följer detta. Ny skattning, som visar om vi lyckats. De åtgärder som ger gott resultat skrivs in i patientens genomförandeplan. Gunilla team och genomförandeplaner

Exempel, Silverängen, Trelleborg Så här mådde denna man i oktober 2011. Vi konstaterar att ingen kroppslig åkomma finns, förutom värk i en axel. För detta ges Panodil och riskudde Han får tillräckligt med mat, men kanske lite sent på morgonen, han är väldigt irriterad vid morgonbestyren. Kan han vara hungrig. Man börjar med frukost på sängen. Han får regelbunden massage, detta ger en egen stund, närhet och trygghet Ni ser hur han mår i januari 2012, och då har dessutom Haldol satts ut. Här syns ju tydligt att det är personalen som är medicinen. Men nu ska vi inte tro att han stannar här alltid, han har ju sin demenssjukdom, vi nästa mätning kanske vi ser att sömnen försämras, ja då får vi ta reda på varför och sätta in åtgärder. Så någon personalminskning går ej att införa, de är verktygen Gunilla viktigt med planeringstid 2011-10-05 2012-01-30 Frukost på sängen Massage Utevistelse Delta vid musikstund Varm riskudde/Panodil vid värk Haldol sänkt

Ännu ett exempel Ytterligare ett exempel, Det är 3 månaders skillnad på skattningarna. Ni ser att det är enkla åtgärder, men strukturerat, alla gör lika. Har man tid? Ja, ge tid så vinner du tid! Gunilla/ Där man säger att man har för mycket att göra, det är just här man behöver hjälp med detta register för att kunna strukturera upp sitt arbete.

Samtidigt halverades förbrukningen av neuroleptika Samtidigt halverades förbrukningen av neuroleptika! Antalet fall hos vårdtagarna minskade Så här har vårdtyngden minskat sen vi började med registret. Samtidigt som lugnande mediciner sänktes. På köpet minskade antalet fall. Den medicin vi ökat är det smärtstillande och det är ju gott. Vi vet att demenssjuka får betydligt mindre smärtstillande än motsvarande icke demenssjuka äldre. Gunilla / Vi har fått mer tid till aktiviteter. Personalen säger att de har bra anhöriga, men det blir ju bra anhöriga där det fungerar bra. Det är du som gör skillnad.

Exempel på vårdåtgärder Bemötande Beröring Miljö Aktiviteter Ex bemötandestrategier: Mkt beröm, ej fråga vill du ha mat utan är du hungrig. Vänta in svar. Spela med ex färjan, väck gentlemannen genom att tappa pennan. Otrygga, beröring viktig, kan vara massage, hårvård, fotvård etc Miljö, markera toadörren, placera sängen så att du lättare hittar till toaletten, markera toalettstolen röd. Aktiviteter, utevistelse, gymnastik, prata, läsa tidningen, sång, musik, ordspråk Gunilla / Undersköterskans roll blir viktig, den blir synlig

Vad har varit svårt? Avsätta tid till registrering Avsätta tid till planering där alla är med Att inte kommunens sjuksköterska var med från början Yttre faktorer Viktigt att omvårdnadsansvarig SSK är med på tåget och har samma tänk. Gunilla / Yttre faktorer som hela tiden händer, nya SSK, nytt data system, kokerskan dras in Bra gruppklimat ger lättare gott resultat

Framgångsfaktorer Vana att arbeta i team och mellan olika team Engagerad ledning Stöd av demenssjuksköterska Tillåtande klimat Välutbildad personal Flexibel personal Motiverad personal Problemen synliggörs och resultaten blir tydliga Gunilla / Positivt med registret att man snabbt får se att våra åtgärder hjälper faktiskt! Personalen får bevis för att det är de som är medicinen, det är de som är verktygen. De är de viktiga i denna vård. Viktigt med en engagerad ledare, som hellre hissar segel än bygger vindskydd. Också viktigt att vi fått stöd och uppmuntran från högsta ledningen i Trelleborg

Tack! Gunilla.Anselmsson@Trelleborg.se Frågor och funderingar, hör gärna av er. Här kommer våra mejl adresser Gunilla.Anselmsson@Trelleborg.se Kristina.Edvardsson@Trelleborg.se www.bpsd.se