Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
LRKÖ FÖR VEM, NÄR OCH HUR?. LRK/Ö Strategi Hur skall vi nå målen! Uppdrag För vem, när och hur Värdegrund Så här skall vi förhålla oss till hundar, medlemmar,
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Smart Built Environment ur ett kommunikativt perspektiv #smartbuilt Kick-off 12 oktober 2015 Helena Gibson Ek.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Välkomna! Sammanhangsmarkering 10 min Eva Möllberg Informationsstund om Cosmic 40 min Anna Egardsson Aktiv bensträckare 5 min Carina Johansson och Martin.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Så skapar vi Sveriges bästa företagsklimat Frukostmöte 21 maj.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 2
Barnets bästa i främsta rummet
Påverkansanalys Påverkansanalys – instruktion och mall, Qulturum
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Påverkansanalys Identifiera mått
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
VISA DENNA BILD: INLEDNING
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
på personer i behov av hjälp
Kortsiktig /Långsiktig effekt
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Andra delen i analys och planeringsfasen
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Etik och moral.
Riktlinjer för betygssättning
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Brainstormingaktivitet
Personcentrerade E-tjänster
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Nätverk för lärare på fritidshem
nationell enkätundersökning
Vi snackar lön!.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Medarbetarenkäten december 2018.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Förändring för kvalitet och förnyelse
Schyst offentlig upphandling
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Påverkansanalys Identifiera mått
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Arbetsmiljöläget 1989.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Målsättning och handlingsplanering för framgång
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Struktur i modellen, 5 steg
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT + Positiva faktorer - Negativa faktorer Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT Externa faktorer Interna faktorer

VAD ÄR EN SWOT-ANALYS? Analysverktyg som belyser ett projekts eller företags verksamhets Interna faktorer Strenghts – (Styrkor) Weaknesses – (Svagheter) Externa faktorer Opportunities – (Möjligheter) Threaths - (Risker/Hot) + Positiva faktorer - Negativa faktorer

NÄR KAN MAN ANVÄNDA SIG AV SWOT-ANALYS? Analys av ett företags verksamhet Beslutsunderlag vid förändringar Vid uppstart av projekt Inför produktlanseringar Pressreleaser Investor Relations Kommunicera budskap, status i projekt

SWOT-ANALYSEN GÖR JOBBET ÅT DIG/ER Skapar snabbt en lättöverskådlig bild över hur man kan uppnå projektets mål samt välja lämplig strategi Informations-/diskussionsunderlag för teamet för att: få inblick i projektets situation dra egna slutsatser och väcka funderingar möjlighet att bidra med egna förslag SWOT utgör ett fantastiskt underlag för att formulera och kommunicera ditt budskap rörande projektet SWOT stödjer dig med att förutse frågor från ledning, kunder och andra målgrupper

NÄSTA STEG – VAD, HUR? SWOT - Förtydligar vad teamet behöver fokusera på och utveckla förbättra för att nå framgång i projektet Vad ska vi prioritera? Hur förebygga risker, svagheter? Hur eliminera och minimera risker, svagheter? Hur använder vi våra styrkor och möjligheter bäst? Hur bibehålla och förbättra styrkor och möjligheter?

SWOT Brainstorming Styrkor Svagheter Risker/Hot Möjligheter + Positiva faktorer - Negativa faktorer Interna faktorer Externa faktorer

1 2 3 4 5 SWOT - Workshop Rangordna enl. värdeskala inom resp. område Förslagen fylls i matrisen Diskutera nästa steg - åtgärder Värdera faktorer i skala 1-5 i matrisen Rangordna enl. värdeskala inom resp. område Brainstorming 1 2 3 4 5

REGLER Respektera varandra – inga personangrepp Brain-storming Respektera varandra – inga personangrepp Acceptera andra åsikter – alla behöver inte tycka lika Lyssna – avbryt inte den som talar Var positiv till andras förslag, döm ej – PEPPA varandra Se till att alla i gruppen är delaktiga – kommer med förslag Uppmuntra galna idéer Vidareutveckla, förbättra andras idéer Fokusera på ämnet – frågeställningen Respektera tider Visualisera Satsa på kvantitet - Generera så många idéer som möjligt Dokumentera Stäng av mobiler

INSTRUKTION FÖR LÄRARE ELLER MODERATOR AV WORKSHOPEN Dela ut färgpennor, post-it lappar samt stora papper, Låt deltagarna använda whiteboard eller vägg att fästa post-it/skriva på Gå igenom reglerna för Brainstorming Skriv upp frågorna Du vill ha svar på eller beama via projektor Låt varje person i gruppen komma med förslag, sätt upp post-it Påminn om respektfullt uppträdande – konfidentialitet Inga mobiler för deltagarna – stanna i rummet