Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram – kompetensutveckling och karriärsteg Lärares och rektorers administrativa arbete Vissa lärarutbildningsfrågor
Fokusering – systematik-ansvarstagande Några centrala utgångspunkter: Undervisning en nyckelaktivitet och lärare och rektorer är nyckelpersoner Kunskapsbasen för lärare och rektorer ska stärkas och vidgas Professionsbärare har ansvar för professionens utveckling Kontinuerlig och fokuserad utveckling av färdigheter under hela yrkeslivet Lärares och rektorers autonomi värnas Skolan är en komplex verksamhet som behöver långsiktig styrning De skickligaste lärarna ska ta sig an de svåraste utmaningarna Professionsbärare = erfarna yrkespersoner med mer kompetens och högre yrkesskicklighet (s. 83). Former för att främja skolorganisationernas förmåga till kollegialitet Svåraste utmaningarna – handlar om att klara skolans kompensatoriska uppdrag
Ett professionsprogram som ram Öka attraktionskraften för professionerna, stärka kärnuppdragen: undervisning och ledarskap Främja professionell utveckling och skolutveckling Nationell ram för tydliga och förutsägbara karriärvägar under hela yrkeslivet Reformvårdande anda – justerar befintliga regleringar och pågående satsningar
Professionsprogrammets tre delar Systematisk kompetensutveckling – högskolekurser, kollegialt lärande och utvecklingsprojekt Beskrivning, identifikation och erkännande av kompetens Ett strategiskt förhållningssätt till identifierad och erkänd kompetens I betänkandet används kompetensutveckling och kompetensutvecklingsinsatser som paraply för olika insatser som görs för att stärka den enskilda lärarens eller rektorns kompetens huvudsakligen utifrån den individuella lärarens eller rektorns behov och prioritering. • att det behövs ett samlat och förstärkt grepp för lärares och rektorers professionella utveckling under hela yrkeskarriären, det vill säga professionsprogrammet behöver en kompetensutvecklande del. • att det behövs tydliga beskrivningar av lärarkompetenser från basal nivå upp till mycket avancerad nivå samt att det måste finnas robusta och tillförlitliga processer för att identifiera och erkänna olika nivåer av kompetens. • att det behövs mer utvecklade modeller för att använda kompetens så att identifierad och erkänd kompetens kan användas mer strategiskt. Åstrand nämner även en insatsform som han kallar ”Sökbart utbildningsutrymme”- statsbidrag ska kunna svara för delar av huvudmannens omkostnader under utbildningstiden och nämner vikten av samverkan mellan skolhuvudmän och universitet för att få till dessa insatser (s. 132)
Karriärsteg – för utveckling och strategisk användning av kompetens
Skolans arbetsuppgifter i förhållande till lärares kärnuppdrag
En mer flexibel grundlärarutbildning Svenska som andraspråk och modersmål ska kunna ingå i en grundlärarexamen som valbara ämnen Kunskap och kompetens i språkutveckling i alla ämnen Längre tidsbegränsade anställningar för de som arbetar som lärare och samtidigt läser utbildning som leder till lärarexamen