MOTIVATION Hur kan praktikanter arbeta för att öka sin motivation för att lösa sin situation? The “MiGreat Project”- n. 2016-1-IT01-KA202-005348 has been.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Reveal Kurs HR och Volontärsamordning Medel This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
REVOLUTIONERNAS ÅR 1848 OCH DAS KAPITAL
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
När blir ett ord svenskt då?
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Mental träning Mål & Motivation
Demokrati och hur Sverige styrs
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ta ställning och handla!
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Reveal Kurs HR och Volontärsamordning Avancerad Nivå This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Kanske är vi goda vänner i ett år...
1800-talet.
Förändring – hot eller möjlighet?
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Industriella Revolutionen
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Religionskunskap Att undersöka tro.
Jämställdhet Vad är det?.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Jämställdhet Vad är det?.
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Mellankrigstiden.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
För mer information, kontakta:
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Självkänsla.
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
VISA DENNA BILD: INLEDNING
VISA DENNA BILD: INLEDNING
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Våga prata om psykisk ohälsa!
Samhället och individen
hur ska vi bemöta varandra?
Etik & moral.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Ideologier.
Etik & moral.
Workshop Arbetsplatslärande.
Träff 13 Välkomna!.
Den ryska revolutionen
ATT söka jobb och gå PÅ intervju - Introduktion till mIgreat! modul 7
KOMPETENSANALYS The “MiGreat (Supporting Migrants into CVET) Project”- n IT01-KA has been funded with support from the European Commission.
Rekryteringsprocessen från arbetsgivarens perspektiv
Vad betyder Social Kompetens
The “MiGreat Project”- n
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Förbättra klubbkvalitet
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
De nya svenskarnas röst !
Presentationens avskrift:

MOTIVATION Hur kan praktikanter arbeta för att öka sin motivation för att lösa sin situation? The “MiGreat Project”- n. 2016-1-IT01-KA202-005348 has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the author and the Commission cannot be held responsible for any use which might be made of the information contained herein. Associazione seed

« Motivation INNEBÄR att man har ett visst individuellt beteendemönster – motivation är det som driver människor framåt» (LAMING, 2004)

INNEHÅLL Fallstudier Vad driver mig? Kan jag göra det? Problem och lösningar Strategi

FALLSTUDIER Jag tog en risk eftersom jag, innan jag kom till Frankrike, inte hade några jobberbjudanden och jag visste ingen som kunde hjälpa mig… i Marocko ... Jag hade fast anställning ... Mina föräldrar skämdes för att de ville mig att stanna i Marocko och gifta mig, de ville att jag skulle vara som andra kvinnor ... Men för mig var det en risk att ta ... att migrera till Frankrike var att få frihet som kvinna ... till gå i ett land som tror på demokrati, för män och kvinnors rättigheter ... EN LÄRARE FRÅN MAROCKO Jag ville fly från den sociala orättvisorna i Marocko och leva i Frankrike som en fri kvinna ... Syfte: Lärare/handledare kan använda dessa olika situationer för att motivera invandrare att hitta egenskaper runtom sig. Lärare/handledar kan använda egna erfarenheter och integrera dem i berättelserna som berättas och presenteras.Berättelserna visar olika motivation när det gäller migration och integration. -> Här ligger fokus på motivation att migrera https://www.jstor.org/stable/pdf/43653803.pdf?refreqid=excelsior%3A8fbb67b61555ddf1b6b9b24df344729a

FALLSTUDIER De säger att det är normalt i Tyskland ... Jag hade en chef som hindrade allt och kom med negativa kommentarer varje dag. ... Dessutom, på en personlig nivå, ville jag flytta och uppleva ett annat sätt att leva, och även att se en storstad som Paris, med sportklubbar och allt. Jag ville också uppleva den mångkulturella aspekterna, en annan kultur ... Att fatta beslutet att migrera innebar att jag förlorade mitt jobb och den säkerhet som det innebar... Jag uppfattade att en flytt till Frankrike skulle kompensera detta i en ganska hög omfattning. EN TYSK KVALITETSANSVARIG I Tyskland... Jag var underbetald med tanke på mina kvalifikationer, 30% under vad jag skulle ha tjänat om jag var en man. Syfte: Lärare/handledare kan använda dessa olika situationer för att motivera invandrare att hitta egenskaper runtom sig. Lärare/handledar kan använda egna erfarenheter och integrera dem i berättelserna som berättas och presenteras.Berättelserna visar olika motivation när det gäller migration och integration. -> Här ligger fokus på motivation att migrera https://www.jstor.org/stable/pdf/43653803.pdf?refreqid=excelsior%3A8fbb67b61555ddf1b6b9b24df344729a

FALLSTUDIER ... Jag mötte personer som försökte stoppa min tidning, vilket var väldigt svårt ... Först ville jag flytta till Kanada eller USA eftersom jag trodde att folk var mer välkomnande mot utlänningar än fransmän ... Och jag ville inte komma till Frankrike eftersom jag inte skulle kunna försörja mig, jag visste att jag inte skulle kunna jobba som journalist, det jobb jag gör bäst, i Frankrike (...) . Att lämna Algeriet skulle innebära att jag förlorade allt jag hade, min make som inte ville flytta med mig, mina barn, mitt arbete ... Det var mycket riskabelt men jag hade inget val. EN ALGERISK PR-CHEF Jag hade problem på tidningen där jag jobbade som redaktör: Sedan 1992 hade tidningen upplevt en rad svårigheter, bland annat på grund av den ökande islamiseringen. Syfte: Lärare/handledare kan använda dessa olika situationer för att motivera invandrare att hitta egenskaper runtom sig. Lärare/handledar kan använda egna erfarenheter och integrera dem i berättelserna som berättas och presenteras.Berättelserna visar olika motivation när det gäller migration och integration. -> Här ligger fokus på motivation att migrera https://www.jstor.org/stable/pdf/43653803.pdf?refreqid=excelsior%3A8fbb67b61555ddf1b6b9b24df344729a

FALLSTUDIER Jag ville inte stanna i Rumänien och arbeta i en korrupt miljö… Du måste vara känna rätt personer för att lyckas.. Jag fick ett bra jobberbjudande men jag tackade nej eftersom jag ville lämna landet... Jag visste att det var en chansning... men jag var tvungen att flytta från Rumänien… Mina föräldrar opponerade sig... Jag ville inte flytta till Frankrike eftersom jag trodde att jag inte skulle tycka om arbetsmiljön... Jag visste att jag inte kunde vidareutvecklas inom mitt yrke. EN RUMÄNSK DATABEHANDLIGSINGENJÖR Jag ville inte flytta till Frankrike... men det var min enda väg ut från mitt hemland. Egentligen ville jag flytta till Sverige eller Norge, men så blev det inte… Syfte: Lärare/handledare kan använda dessa olika situationer för att motivera invandrare att hitta egenskaper runtom sig. Lärare/handledar kan använda egna erfarenheter och integrera dem i berättelserna som berättas och presenteras.Berättelserna visar olika motivation när det gäller migration och integration. -> Här ligger fokus på motivation att migrera https://www.jstor.org/stable/pdf/43653803.pdf?refreqid=excelsior%3A8fbb67b61555ddf1b6b9b24df344729a

FALLSTUDER Jag bad ofta min make att prata franska med mig så att jag kunde lära mig språket… Jag såg på fransk TV och lyssnade på fransk radio... Jag var redo att göra det som krävdes för att lära mig både kulturen och språket... Jag köpte kokböcker för att lära mig mer om fransk mat.. mat är viktigt i Frankrike... Jag tog till och med matlagningslektioner… Det var också sätt att träffa människor i Frankrike... och att skaffa vänner… EN MEXIKANSK REVISOR Jag ville till Frankrike.. Jag trodde det skulle vara en bra erfarenhet… Jag ville möta fransmän för att förstå landets kultur och traditioner. Syfte: Lärare/handledare kan använda dessa olika situationer för att motivera invandrare att hitta egenskaper runtom sig. Lärare/handledar kan använda egna erfarenheter och integrera dem i berättelserna som berättas och presenteras.Berättelserna visar olika motivation när det gäller migration och integration. -> Här ligger fokus på motivation att migrera https://www.jstor.org/stable/pdf/43653803.pdf?refreqid=excelsior%3A8fbb67b61555ddf1b6b9b24df344729a

FALLSTUDIER Företaget… hjälpte mig att hitta en lägenhet och att prata med hyresvärdar... När jag kom gav de mig massor av information som kanske inte skulle vara till någon nytta för en fransman, men som hjälpte mig massor... Jag uppskattade det verkligen... det underlättade för mig att umgås med mina franska kollegor och att förstå kulturen – något jag inte skulle ha gjort utan hjälp.. Så jag jobbade mycket, på luncherna, på helgerna och jag räknande inte timmarna. EN EKONOMICHEF FRÅN ALGERIET Jag ville inte flytta till Frankrike… Jag hade en massa fördomar om Frankrike och fransmännen... Men jag hade inget val.. Jag ville inte bli en del av mitt nya hemland. Syfte: Lärare/handledare kan använda dessa olika situationer för att motivera invandrare att hitta egenskaper runtom sig. Lärare/handledar kan använda egna erfarenheter och integrera dem i berättelserna som berättas och presenteras.Berättelserna visar olika motivation när det gäller migration och integration. -> Här ligger fokus på motivation att migrera https://www.jstor.org/stable/pdf/43653803.pdf?refreqid=excelsior%3A8fbb67b61555ddf1b6b9b24df344729a

FALLSTUDIER Jag gillar den franska kulturen... För att bli en del av samhället firar jag alla högtider… Jul och påsk... Jag tycker om att dela detta med mina franska vänner... Genom att flytta förlorade jag mitt jobb... och kontakten med mina gamla vänner och familj… oavsett det var jag glad över möjligheten att flytta till Frankrike... när jag kom hit var det viktigt att trivas på jobbet.. men den sociala biten var viktigare för mig.. det är därför jag jobbat så hårt på det… Jag vill inte gå miste om inbjudningar till fester eller evenemang för att jag inte förstår kulturen EN VD FRÅN MAROCKO Då var det en svår politiskt tid i Marocko… och hög arbetslöshet. Men jag seinte mig själv som en politisk eller ekonomisk flykting.. Jag har alltid dragits till Frankrike... Syfte: Lärare/handledare kan använda dessa olika situationer för att motivera invandrare att hitta egenskaper runtom sig. Lärare/handledar kan använda egna erfarenheter och integrera dem i berättelserna som berättas och presenteras.Berättelserna visar olika motivation när det gäller migration och integration. -> Här ligger fokus på motivation att migrera https://www.jstor.org/stable/pdf/43653803.pdf?refreqid=excelsior%3A8fbb67b61555ddf1b6b9b24df344729a

FALLSTUDIER och denna miljö fullt ut... Jag sportar massor i en multikulturell förening här ... Jag tycker mycket om det, det är lite som en stor familj eftersom det finns människor i alla åldrar. . . med vilka jag kan gå ut och känna mig som en del av ett samhälle ... Det är sant att jag har lämnat mitt jobb i Tyskland ... och det var inte lätt... det var väldigt viktigt för mig att känna mig bekväm i min nya stad ... att hitta överallt... det är därför jag lägger så mycket tid på sport sedan jag flyttade till Frankrike. . . även om jag tyckte att mitt jobb också var viktigt... och att jag var tvungen att göra vad jag kunde för att göra det ... Klart att det var en risktagning, men risken att vantrivas i Tyskland var 100%-ig. Så att flytta till Frankrike var mer av en chans! Jag ville verkligen till Paris.. En multikulturell stad… Syfte: Lärare/handledare kan använda dessa olika situationer för att motivera invandrare att hitta egenskaper runtom sig. Lärare/handledar kan använda egna erfarenheter och integrera dem i berättelserna som berättas och presenteras.Berättelserna visar olika motivation när det gäller migration och integration. -> Här ligger fokus på motivation att migrera https://www.jstor.org/stable/pdf/43653803.pdf?refreqid=excelsior%3A8fbb67b61555ddf1b6b9b24df344729a

VAD DRIVER MIG? Att sätta upp mål syftar till att motivera individer till att uppnå någonting de strävar efter. Målen ska vara specifika, mätbara, uppnåeliga, realistiska och lämpliga. Genom att sätta mål enligt “SMART”- principen blir det lättare att uppnå satta mål.

VAD DRIVER MIG? Din attityd kan påverkas av två huvudsakliga drivkrafter: Motivationer att migrera Motivationer att integreras Det är viktigt att själv reflektera över bägge innan du sätter dina mål … olika exempel i tidigare fallstudier …

VAD DRIVER MIG? Två olika motivationer att tänka på är: Inre motivation Yttre motivation Generellt föredrar människor inre motivation (självbestämmande) vilket resulterar i bra resultat och en hög nivå av välbefinnande. Inre motivation leder till högre måluppfyllelse på lång sikt.

Baserat på tre grundläggande psykologiska BEHOV KAN jag göra det? AUTONOMY COMPETENCE RELATEDNESS VIKTEN AV INRE MOTIVATION “gör en aktivitet för dess inneboende tillfredsställelse snarare än för vissa separerbara konsekvenser” (Ryan & Deci 2000) Baserat på tre grundläggande psykologiska BEHOV

KAN jag göra det? SJÄLVSTÄNDIGHET Behovet av att vara kausalagenter och att agera i harmoni med vårt integrerade själv. Att vara självständig betyder inte samma sak som att att vara oberoende. Det innebär att ha en känsla av fri vilja när man gör något eller agerar efter våra egna intressen och värderingar.

KAN jag göra det? KOMPETENS Behovet av kompetens innebär en önskan att kontrollera och behärska miljön och resultatet. Vi vill veta hur något kommer att bli och vilka resultaten av våra handlingar kommer att bli.

KAN jag göra det? SAMBAND Det handlar om lusten att "interagera med, vara kopplad till och uppleva att man bryr sig om andra människor". Våra handlingar och dagliga aktiviteter involverar andra människor och genom detta söker vi känslan av tillhörighet.

STRATEGI SVARA PÅ FÖLJANDE FRÅGOR Vad behöver jag göra för att utveckla en plan för min integration på arbetsplatsen? Hur kan jag dra nytta av min integration på arbetsplatsen? Dela med dig av tankar efter aktiviteten. Syfte: Denna aktivitet kommer att göra det möjligt att hjälpa deltagare att utveckla en personlig plan för integration och diskutera det.