Matematikbildning – Abstrahering som tänkandens viktigaste substans

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
”Algebra är Människiornes Förstånds helige Pröfwosteen så at then som thenna Konst wäl förståår kan sig försäkra at intet skall förekomma thet han icke.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Manada.se Kapitel 3 Sannolikhet och statistik. 2.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Etik - Att göra det rätta.
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet Historiskt sett så är inflationen hög då arbetslösheten är låg, och tvärtom. Under talen tänkte många.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Historik Alla vetenskaper började som grenar av filosofi Kognitionsvetenskapens områden är unga vetenskaper –Psykologi: slutet av 1800-talet –Neurovetenskap:
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Introduktion.
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
INFÖR NATIONELLA PROVET
Konsten att läsa sakprosa
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Programmeringsträff 2. Programmeringsträff 2 Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner.
Läsförståelse.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Pierre Bourdieu.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Den sociologiska blicken
C A B D Vems påstående stämmer?
ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET?
Så styrs Sverige.
Y 3.1 Omkrets och area 9 cm2 Geometri i två dimensioner
Regiongemensam elevenkät 2018
2013 HT, dagtid Statistiska institutionen
Ekonomisk modell kopplad till Överenskommelse mellan Västra Götalands kommuner och Västra Götalandsregionen om samverkan vid in- och utskrivning från.
4, 8, 12… är ett exempel på en talföljd.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
GRNMATC - KAP 2 ATT LÖSA PROBLEM.
Matematik 4 Kap. 4 Komplexa tal.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Min läsportfolie.
Regiongemensam elevenkät 2018
Hur vi jobbar med samhällskunskap
Morgondagens Ledare Uppgift 1
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Mänskliga rättigheter -
Algoritmer.
Så följs Sveriges arbete upp
Algebra och icke-linjära modeller
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Presentation för föräldrar
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Problembaserat lärande (PBL)
Struktur i modellen, 5 steg
Katedralskolans ordningsregler
Presentationens avskrift:

Matematikbildning – Abstrahering som tänkandens viktigaste substans Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning

Den svenska lyrikern - Erik Axel Karlfeldts dikter. 1963, s.141. Dina ögon äro eldar och min själ är beck och kåda. Vänd dig från mig, förr´n jag tändes som en mila innantill! En fiol jag är med världens alla visor i sin låda, Du kan bringa den att spela, hur du vill och vad du vill. Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Matematikens visshet beror på dess totala abstrakt allmängiltighet Matematikens visshet beror på dess totala abstrakt allmängiltighet. Whitehead Alfred North Matematikbildning är en medborgerlig rättighet i den demokratiska uppfostran. Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Det sker en ständig dialektisk utvecklingsprocess mellan tänkande och räknande i matematik; kritiskt granskande och instrumentella och samhällsbehovrelaterade kunskaper. Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Samhällsbehovet kräver starka instrumentella kunskaper i matematik , vilket har ett negativt påverkan/försvagning på de intentioner som finns i styrdokumenten för den kritisk granskande och undersökande matematiken – helt enkelt den matematiska dannelsen. Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Ju mer samhällets demokratiseras dessto svårare blir både undervisning och inlärning för den instrumentella matematiken. Det i sin natur kan tolkas av studerande som obegripliga och tvångsmässiga algoritmer! Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Matematiklärandet som en process skapar ständigt pedagogiska paradoxer Matematiklärandet som en process skapar ständigt pedagogiska paradoxer. Matematik är en speciell humanistisk vetenskap som generaliserar och skapar modeller. Genom att resonera sig fram kommer forskare eller studerande fram till lösningar och metoderna som sedan kan generaliseras till allmängiltiga räkneregler. Mekanisering Poängen är att dessa därefter kan användas för att lösa alla likartade problem mekaniskt. Alltså på ett resonerande tankesätt kan kraftfulla modeller skapas som mekaniserar räkningarna och som i sin tur kan skapa nya tankemönster som ger upphov till nya mekaniska procedurer. Det är viktigt att reflektera över denna paradoxala egenskap hos matematiken

Två paradoxer: 1. Den ena löses med en medvetenhet hos läraren, om maktobalansen och 2. den andra kräver också medvetenhet hos de studerande för att acceptera att både förståelse och mekanisering är viktiga och nödvändiga villkor i matematikinlärning – en utvecklande och krävande dialektisk inlärningsprocess. Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Addera alla heltalen från och med 1 till och med 10 Ett exempel. Addera alla heltalen från och med 1 till och med 10 Addera alla heltalen från och med 1 till och med 100 Addera alla heltalen från och med 1 till och med 1000 Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

𝟏+𝟐+𝟑+𝟒+𝟓+𝟔+𝟕+𝟖+𝟗+𝟏𝟎 Alltså har vi 10/2 par, vars summa är lika med 11. Dvs. 𝟏𝟎 𝟐 ∙11=5∙11=55. 28.12.2018

Abstrahering - par Addera alla heltalen från och med 1 till och med 11! Vi abstraherade att Antal individer/2 = antal par . Här är 11/2 och parets värde 1+11=12 Summan = antal par gånger parets värde = 𝟏𝟏 𝟐 ∙12=11∙ 𝟏𝟐 𝟐 =11∙6=66. Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Generalisering 1+2 +3 + ... +9 + 10 = 𝟏𝟎 𝟐 ∙11= 55 1+2 +3 + ... + 99+100 = 𝟏𝟎𝟎 𝟐 ∙101= 5050 1+2 +3 + ... + 999+1000 = 𝟏𝟎𝟎𝟎 𝟐 ∙1001= 500500 Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Ännu mera/högre abstrahering och generalisering Första talet = t Andra talet = t +d = t + (2-1) d Tredje talet = t + 2d = t +(3-1) d ... n-te talet = t +(n-1)d = Alltså summan av serietal från och med första talet t till och med n-te talet är lika med 𝒏 𝟐 ∙(2t +(n-1)d ) Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

𝟏𝟑 𝟐 ∙50= 13∙25=250+75=325. Summan = Exempel Bestäm summan av följande talserie 7 + 10 + 13 + 16 + 19 + 22 + 25 + 28 + 31 + 34 + 37 + 40 + 43 Summan = 𝟏𝟑 𝟐 ∙50= 13∙25=250+75=325. Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Figuren har arean 39 kv.cm. Bestäm kvadratens sida. ? 28.12.2018

5 ? 5 cm   5 cm 39 + 25 = 64 alltså sidan är 8 cm 28.12.2018 .

5 cm   3cm Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Om vi väljer x som symbolisk representant för kvadratens sida så kan vi tolka geometi till algebra 5 x x2 5x 5x 28.12.2018 Alltså:

5 5 cm   𝑥 2 +10x+ 5 2 = 39+ 5 2 5 cm (𝑥+5) 2 = 64 28.12.2018 .

x = 3.

Svar 1: 𝑥+5=−8. 𝐻ä𝑟𝑎𝑣 ℎ𝑎𝑟 𝑣𝑖 𝑥=−13 Svar 2: 𝑥+5=8. 𝐻ä𝑟𝑎𝑣 ℎ𝑎𝑟 𝑣𝑖 𝑥=3. Generalisering Idag vet vi att −8 −8 =8∙8 Alltså Svar 1: 𝑥+5=−8. 𝐻ä𝑟𝑎𝑣 ℎ𝑎𝑟 𝑣𝑖 𝑥=−13 Svar 2: 𝑥+5=8. 𝐻ä𝑟𝑎𝑣 ℎ𝑎𝑟 𝑣𝑖 𝑥=3. Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Generalisering Byter vi talet 5 och 39 mot andra tal, generellt väljs bokstäverna p og q, får vi en variant av Formel för andragradslikning: Russell Hatami| Avdeling for lærerutdanning 28.12.2018

Formel för andragradslikning 𝑝=−( 𝑥 1 + 𝑥 2 ) og 𝑞=𝑥 1 ∙ 𝑥 2