Ekonomiska förutsättningar Fristående enheter Grundskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”LIKA VILLKOR” INFÖR ALMEDALEN. Bakgrund  Från och med 1 juli 2009 förändrades möjligheterna för fristående aktörer, utifrån riksdagens beslut i propositionen.
Advertisements

20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Elever med utländsk bakgrund -
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
UTREDNING OM CENTRAL AVGIFTSHANTERING. Inledning  Stadens budget 2013: – ”Kommunstyrelsen ska i samråd med utbildningsnämnden utreda hur en central avgiftshantering.
Verksamhetsstöd gymnasiet
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
FFS Bokslut juli 2013.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Resursfördelning för- och grundskolan
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Resursfördelningssystem
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
1 Verksamhetslokaler Bo Garneij Huddinge kommun. 2 Kommentarer Bruttokostnader Att tänka på: Olika organisation - 4 egen regi – 3 i bolag Ständiga förbättringar.
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Enkätresultat för Grundskolan
Internbudget 2016 Kommunfullmäktige Barn- och utbildningsnämnd Volymförändringar Resursfördelning Omfördelningar Reduceringar.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Storegårds skola ÅK2.
Öppna jämförelser – Grundskola 2016 Tema Nyanlända elever.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - elever Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (1000 svarande/1000 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia gymnasium 100%
Fortsatt arbete med SUHF- modellen HfR-seminarium HfR Redovisningsråd/HfR-seminarium
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Casa Montessori ÅK2.
Kommunalekonomer Skellefteå 9 april 2008 Bidrag till fristående skolor….
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Översyn nyanländpeng Peter Fahlander Controller Tel
Tilläggsersättning för nyanlända
Regiongemensam elevenkät 2016
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
VR:s förslag till resursfördelningsmodell
Regiongemensam elevenkät 2016
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Upplägg Syfte och mål med Skolutveckling tillsammans Topp
Skolutveckling tillsammans, Topp
Inledning Kostnaderna för de kommunala kärnverksamheterna skiljer sig åt mycket mellan kommunerna. Det finns heller inget statistiskt samband mellan kostnader.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Socioekonomisk resursfördelning i Stockholm 5 april 2016
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Stockholmsenkätens syften
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Socioekonomisktilldelning 2014 grund- och gymnasieskolor
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Arbetsmiljön FB-kvalitet våren 2018 Tage Johansson
Stockholmsenkätens syften
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Nyheter i skollagen från och med
En skolpeng höljd i dunkel?
Resursfördelning Grundskolenämnden
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Ekonomiska förutsättningar Fristående enheter Grundskola

Grundskola

Grundbelopp Två huvudsakliga delar: Schablon lika för alla Socioekonomiskt baserat tillägg 2018-12-28

Resursfördelningsmodell för elever i kommunala och fristående grundskolor Centrala kostnader Schablon till fristående grundskolor= den av KF fastställda grundschablonen samt 6 % momskompensation Peng till kommunala grundskolor=grundschablon minus avdrag för rektorslöner, lokaler och centrala kostnader

Resursfördelning grundskolan Kostnader för fria nyttigheter, myndighetsansvar Mottagningsteamet inom grundsärskolan Bosko Bedöming och beslut av ansökningar avseende verksamhetsstöd Bedömning och beslut av ansökningar avseende skolskjuts för elever i fristående skolor VFU Elevförsäkring

forts. Resursfördelning för grundskolan Centrala kostnader: Lokalkostnader Hyres- och driftskostnader Underhåll Administration och övrigt Personalkostnader för administration Projekt och satsningar på kommunala grundskolor, t.ex. PRIO Ev. underskott kommunala skolor

Socioekonomiskt baserat tillägg – metodik för beräkning En regressionsanalys, där alla skolors och alla elevers resultat samkörs mot en rad bakgrundsfaktorer i avsikt att undersöka samvariation 2018-12-28

Socioekonomiskt baserat tillägg – resultat av regressionsanalysen Uppvisad samvariation gentemot resultaten i styrkeordning, individfaktorer: Nyinvandrad till Sverige, max 2 år i landet Nyinvandrad till Sverige, max 6 år i landet Föräldrarnas utbildningsbakgrund Föräldrarna uppbär ekonomiskt bistånd 2018-12-28

Socioekonomiskt baserat tillägg – resultat av regressionsanalysen Uppvisad samvariation gentemot resultaten i styrkeordning, gruppnivå: Skolmiljö Boendemiljö 2018-12-28

Socioekonomiskt index Resultaten av regressionsanalysen tillämpas i en beräkning av alla elever på varje skola varje år och resulterar i ett socioekonomiskt index. Medelvärdet i indexet är varje år 100. Ju lägre index – ju gynnsammare förhållanden. De lägsta värdena ligger under 20 – där finns ganska många skolor. De högsta värdena ligger över 400 - ett fåtal skolor har index över 300. 2018-12-28

Socioekonomiskt index Indexet används primärt i två syften: För fördelning av det socioekonomiskt baserade tilläggsanslaget För jämförelse mellan skolors resultat i syfte att undersöka kvalitet 2018-12-28

Ekonomisk fördelning Det har visat sig att det på skolnivå kan bli ganska stora variationer mellan åren, vilket har lett till oönskat snabba variationer i ekonomisk tilldelning. Därför kommer vi i fortsättningen att introducera en ”broms” i form av att fördela resurserna på ett treårigt medelvärde. 2018-12-28

Grundskolor Tilldelning från SLK (till Utbf) Grundbelopp/elevpeng egen regi o fristående skolor Fritids klubb Socioekonomisk-tilldelning 2018-12-28

Grundskolor Socioekonomiskt tilläggsanslag 2015 . Verksamhetsstöd 350,0 mnkr Modersmål 210,0 mnkr Förberedelseklasser 10,0 mnkr Socioekonomiskt tilläggsanslag 1.035,2 mnkr Summa 1 445,2 mnkr 2018-12-28

Grundskolor Egen regi Fristående 227,9 mnkr 807,3 mnkr Socioekonomiskt tilläggsanslag 1.035,2 mnkr Fristående 227,9 mnkr Skolskjuts 25 mnkr Socioekonomisktillägg 202,9 mnkr Egen regi 807,3 mnkr Skolskjuts 10 mnkr Socioekonomiskt tillägg 797,3 mnkr