Mål –resultat – lön.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
En steg för steg anvisning i arbetet med lönekartläggning
Att tänka på inför lönesamtalet
RALS – Ramavtal löner staten Lokalt avtal för Migrationsverket
Hej och välkomna!.
Avtal om lokal lönebildning 2011
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Strömslundsskolans Värdegrund.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
SNACKA OM LÖNEÖKNING! En föreläsning om vad som
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Ditt värdefulla avtal Information om det nya kollektivavtalet Avtalsinnehåll - Tips inför lönesamtal/lönesättande samtal.
Ditt samtal om lön.
Process: Lönekriterier
Ledarutveckling över gränserna
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Lönesamtalet.
Att tala lön med sin chef
Verksamhets-perspektivet
En förberedelse inför ditt samtal med din chef
arbetsgivare - chef - medarbetare - fack
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Parternas viktigaste yrkanden
Personalpolitisk plattform
Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
FS’ UTGÅNGSPUNKTER Största möjliga medlemsinflytande och – delaktighet inför kommande lokal-lokala, lokala och centrala förhandlingar Största möjliga synlighet.
STs lönepolitiska plattform Lönen ska vara bra för både individen och verksamheten ! En lönesättning som uppfattas som rättvis av alla på en arbetsplats.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkan.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Suhf:s arbetsgivardag – om lönesamtal Bakgrund Lönesättande samtal huvudregeln – uh- sektorn har ett undantag.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Policy Vad förväntas av spelare, ledare och föräldrar i Uppsala HK.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
SAMTALSMODELL och din lön i Skellefteå kommun
Lära för livet!.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Saco-förbundet för dig i transportsektorn
Lönesättande samtal Rals 2012
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
KFS- Utbildningsavtalet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
LOKAL LÖNEBILDNING.
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Din lön och din utveckling
”Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill.
Vision för rätt lön.
Saco-förbundet för dig i transportsektorn
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Vision för rätt lön
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Bedömningsområden för teknisk och administrativ personal
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
KFS- Utbildningsavtalet
LOKAL LÖNEBILDNING.
NY CHEF I KULTURSKOLAN Jalle Lorensson Marie Wall Almquist.
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Mål –resultat – lön

Lön Individuell prestation Hur Marknad Lön Vad Lönepolitik

Lönepolitik Lönesamtal EXEMPEL Enhetschefer Gruppledare Sekreterare Assistenter Att utifrån ansvar, befogenhet, svårighetsgrad, Diskrimineringslagen & marknaden värdera olika yrken Att utifrån på arbetsplatsen framtagna lönekriterier lönesättas efter individuell prestation inom ramen för lönepolitiken

Anställningsavtalets minimikrav Topprestation Godkänd prestation Lönekriterier Lön för utförd och förväntad prestation Lägsta acceptabla insats - Utföra arbete - Följa ordningsregler - Följa arbetsmiljöregler - Samarbeta - Vara lojal Dessa åtaganden ska fullgöras

Egenskap/förmåga Prestation/resultat

Anställningsavtalets minimikrav Topprestation Godkänd prestation Lönekriterier Lön för utförd och förväntad prestation Lägsta acceptabla insats - Utföra arbete - Följa ordningsregler - Följa arbetsmiljöregler - Samarbeta - Vara lojal Dessa åtaganden ska fullgöras

Lönekriterier Steg 1 Vad är vårt uppdrag/mål? Steg 2 För vem? Steg 3 Vilka utmaningar? Steg 4 Vad ska förbättras? Steg 5 Hur ska vi arbeta? Steg 6 Våra lönekriterier (hur)

EXEMPEL Steg 1 Vad är vårt uppdrag? Bedriva undervisning Steg 2 För vem? Eleverna Steg 3 Vilka utmaningar står vi inför? Föräldrar ställer större krav på delaktighet i skolan Steg 4 Vad ska förbättras? Vi ska skapa bättre möjligheter till föräldradelaktighet Steg 5 Hur ska vi arbeta? Förädrarna ska erbjudas delaktighet genom att vi: Ger bra information om verksamheten Skapar möjlighet för föräldarna att medverka i undervisningen Steg 6 Våra lönekriterier Information Föräldramedverkan