Anläggningsbranschens kompetensdag
Program för dagen Inledning Trafikverkets planer och utmaningar för att möta samhällsutvecklingen i Stockholm Utmaningar i ett stort projekt ur ett kompetensperspektiv Hur klarar vi kompetensförsörjningen? Tillgång till rätt kompetens för branschen Diskussion och summering Mingellunch Foto: Trons
Samarbete kring kompetensförsörjning – behövs det? Ja, vi behöver… Beskrivning av behov Kartlägga tillgången till yrkesarbetare ”UE” Ta fram (bättre) prognoser över behov av arbetskraft. Utveckla dialogen om vilka kompetenser som behövs, oavsett i vilken del av branschen. Tydliggöra varför vi måste göra något! Använda branschsamverkan, t.ex. i form av KIA mer aktivt Foto: Trons
Samarbete kring kompetensförsörjning – behövs det? Attraktion Marknadsföra yrkena – men mer ur ett helhetsperspektiv Använda branschsamverkan, t.ex. i form av KIA mer aktivt. Foto: Trons
Samarbete kring kompetensförsörjning – behövs det? Utbildning Motivera och utbilda handledare som tar emot elever/studerande Öka engagemanget från företagen i olika slags relationer med skolsystemet – praktikplatser, programråd/ledningsgrupper etc Fortsätta att representera branschen i ledningsgrupper inom yrkeshögskolan Påverka politiker och myndigheter att ge rätt uppdrag till skolväsendet Utbilda projektingenjörer med anläggningskompetens. Foto: Trons
Samarbete kring kompetensförsörjning – behövs det? Kompetensutveckling i branschen Utveckla ”tung kompetens” genom att arbeta långsiktigt med kompetensförsörjningen Forska mera – forskningen i relation till de nyligen genomförda projekten är inte så omfattande Skapa möjligheter att förvärva kompetens genom att ta in ”junior” kompetens i projekten. Fler måste ta ansvar för att ta in yngre/nyutbildade. Ökad internationell samverkan på både projekt- och forskningsnivå. Överföra kompetens från de som är på väg ut… Foto: Trons
Bristyrken Identifierade bristyrken: Hydrogeologer Hydrogeologer Plan- och tillståndssidan MKB – miljö Projekteringsledare Samhällsplanerare Ledarskap Beteendevetenskap Anläggningsinriktade tekniker/ingenjörer Yrkesarbetare (vem tar ansvar för behoven?) Foto: Trons
Fortsatt KIA arbete Nulägesanalys Beskriva problematiken på ett branschgemensamt sätt Nulägesanalys Önskan om hur vi vill att det ska vara Innehåll Marknadens rekryteringsbehov (inkl TRV rekryteringsbehov) Hur ser tillgången till utländsk arbetskraft ut i framtiden? Både en tillgång och en konkurrens för svenska ungdomar Utbildningens kvalitet – viktiga kompetenser och vilka brister finns Hur tar Universitet och högskolor emot marknadens behov? LTH, Chalmers, KTH, LTU, Högskolan Dalarna Hur ser utbildningarna ut samt förfrågningar från YH – hur ser vårt stöd och samarbetet ut Gymnasienivå Var finns utbildningssäten för olika nivåer och vad anger de att de har för typ av utbildning Inventera YH utbildningar YH myndigheten roll – kortsiktigheten i utbildningarna Utveckla det strategiska kompetensarbetet i resp organisation – inte minst Trafikverket. Foto: Trons
Fortsatt KIA arbete Utveckla det strategiska kompetensarbetet i resp organisation – inte minst Trafikverket. Foto: Trons