Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Skolledarpiloten Lycksele kommun ht Processförare Bengt-Ove Åström
Cristian Abrahamsson. Lärares berättelser om engagerande NO-undervisning En Delphistudie om lärares syn på faktorer som skapar engagemang i klassrummet.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Empowerment i teori och praktik?
Uppsala 6 oktober 2016 BHV-forskningsnätverket (BNF) i diskussion med representanter BNP, Rikshandbokens redaktionsråd och BHVQ . Jag som deltagare i.
Teknikcollege Västra Skåne Utgångsvärden
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
IAAP Norden Susanna Laurin.
Lösningsförslag för ABB
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Skolutvecklingskonferens Den 14 oktober 2017
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Malmö högskola - försöksverksamhet med
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Sven Persson Mariann Enö
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Individuellt lärande tillsammans
Timplan för grundskolorna i Angered
Statsbidrag till studieförbund 2017
Bedömning för lärande 31/10
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Viewpoint The Viewpoint Organisation was established in 1999 to promote the engagement and participation of children and young people in decisions that.
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Verksamhetsplaneringsdag
Rekrytering med lokala jobbspår
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Workshop 1: våra förutsättningar lokalt
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola Sven Persson Malmö högskola 2018-12-27

Tre steg Kommundoktorander enligt modellen 50 % forskarstudier, 30% lokalt utvecklingsarbete, 20 eget skolarbete. Erbjudande om forskningscirklar för de lärare som inte blir antagna. Erbjudande om forskningscirklar till andra lärare/arbetslag/skolor/förskolor som vill söka kunskap och utveckla sin verksamhet 2018-12-27

Forskningscirklar I forskningscirklarna möts forskare och lärare från skolans alla verksamhetsformer. Deltagarna formulerar vad som är viktigt att söka kunskap om och gör empiriska undersökningar som tolkas, analyseras och diskuteras av samtliga deltagare. Cirkelledaren driver forskningsprocessen framåt 2018-12-27

Varför forskningscirklar? det är viktigt att systematisera kunskap om lärares arbete kunskapen ska presenteras på lämpligt sätt kunskapen kan användas i utvecklings- och förändringsarbete vi vill ha ny kunskap om vad det innebär att vara lärare idag utifrån ett mångfaldsperspektiv vi vill ställa relevanta frågor om problem med utgångspunkt i lärares praktik vi vill använda denna kunskap i forskning och undervisning 2018-12-27

Forskningscirklar Vårt ”kontrakt” Forskningscirkeln är en gemensam kunskapsproduktion Forskningscirkeln leds av en forskare från högskolan Forskningscirkeln bedrivs under minst 1,5 år, Vi träffas en gång var tredje vecka och minnesanteckningar skrivs efter varje möte. Cirkeln ska resultera i en produkt som deltagarna själva bestämmer över. I cirkeln kan det ingå vissa föreläsningar och seminarier med forskare eller andra experter som kan ge extra inspiration och kunskap kring specifika frågor. 2018-12-27

Dokumentation i forskningscirklarna Det förs minnesanteckningar från träffarna. De kan skrivas av deltagarna och cirkelledare. Minnesanteckningarna tar främst upp innehållet i cirkelträffen. 2. Det material som delas ut för att diskuteras i träffarna sparas. 2018-12-27

Loggbok Ramar och förutsättningar för forskningscirkeln (ex. tid, …) Det stöd som cirkeldeltagarna har behövt för att genomföra sina projekt Upplevda dilemman (vad har varit problematiskt?) Inputs i form av föreläsare m.m Upplevda effekter från cirkeldeltagarna 2018-12-27

Forskningsområden Språkutveckling och interkulturell undervisning Matematik, didaktik och språk Modersmålets betydelse Demokrati och föräldrainflytande Förskolan i mångfalden Historiemedvetenhet Begreppsbaserad undervisning 2018-12-27

Olika inriktningar Temabaserade Ämnesbaserade Arbetslag 2018-12-27

Tre arenor möts Hur samverkar dessa arenor? Hur kan de förändras och utvecklas? Forskningscirkel Skola Förskola Högskola Universitet 2018-12-27

Kan forskningscirklarna bidra till att utveckla lärares subjektiva undervisningsteori? The subjective educational theory results out of the experiences a teacher has during his or her career and the way he or she more or less reflectively integrates them … the subjective educational theory contains the knowledge and beliefs that are used by the teacher to implement the personal-professional programme implied in the task perception (Kelchterman, 1993, s 450). 2018-12-27

Kan forskningscirklarna bidra till kunskaper om vad som krävs för att förändra skolan? Knowledge is not solely a matter of mind and person but one of relationship and place. Learning (becoming knowledgeable) chiefly involves acquiring appropriate conversational abilities and repertoire that allow one to establish and maintain a functional relationship with one’s environment (Yinger och Hendricks-Lee (1993, s 101). 2018-12-27