Malin Gren Landell leg psykolog, leg psykoterapeut, med dr

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Samverkan runt barn och unga för psykisk hälsa Rapport från ett projekt genomfört 2015.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Barn som faller mellan stolarna
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Hemmasittarprogrammet i Älvkarleby kommun
Skolan som arena för psykisk hälsa
Barnets bästa i främsta rummet
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Skolan som arena för psykisk hälsa
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Svenska i gymnasieskolan
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fysiskt tvång - fasthållningar
Skol-BIM- barn till föräldrar med missbruksproblem med fokus på skolan
Vad ser Skolinspektionen?
Nationellt tillsynsprojekt om inomhusmiljön i skolan
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Arbetsmarknadstorget
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Uppdrag EHT Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande
Barn och ungas delaktighet
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Skolledningskonferens
Kommuners styrning av gymnasieskolan
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Ökad tillgänglighet i BHV Ett utökat hembesöksprogram
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Och det där med långsiktighet
Samordningsförbundet Väst
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Nätverket för barn-och elevhälsan
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

”Det handlar Om mig” Rapport från en SOU vid seminarium om skolfrånvaro och ungdomars hälsa Malin Gren Landell leg psykolog, leg psykoterapeut, med dr Utvecklingsledare vid Barn- och kvinnocentrum

www.sou.gov.se/ Sök på problematisk frånvaro http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/01/gustav-fridolin-tar-emot-utredning-om-problematisk-elevfranvaro/

Utredningens direktiv Form av frånvaro Grundskola Grundsärskola Sameskolan Specialskolan Ofta återkommande Kartlägga förekomsten av problematisk skolfrånvaro Analysera orsakerna till problematisk skolfrånvaro Analysera om orsakerna uppmärksammas och utreds på ändamålsenligt sätt Belysa hur lärare, rektorer & övrig skolpersonal hanterar elevers frånvaro Belysa elevhälsans roll för att främja närvaro och förebygga frånvaro Föreslå hur närvarofrämjande arbete kan förbättras Utreda hur huvudmän fullgör sina skyldigheter att bevaka att skolplikten efterlevs och att elever fullgör sin skolgång Föreslå nödvändiga författningsåtgärder Ogiltig Giltig Långvarig

Minst 20 000 elever är utanför nu.. Skolinspektionen (2016): 20 000 elever upprepat eller sammanhängande ogiltigt frånvarande TNS Sifo* (2016): 50-70 000 elever ogiltigt eller giltigt frånvarande Ströfrånvaro inkörsport till långvarig frånvaro Långvarig ogiltig frånvaro börjar ofta med giltig frånvaro * Prestationsprinsen & Skandias stiftelse Idéer för livet

..och riskerar att hamna utanför senare Frånvarons potentiella konsekvenser Hamnar utanför, räknas inte med, stukad självkänsla Psykisk ohälsa – depression, ångest, sömnproblem Sakna behörighet att söka till gymnasiet Studieavbrott från gymnasiet Arbetslöshet Missbruk och social missanpassning

Riskfaktorer i samverkan Inte en förklaring utan FLERA olika faktorer som ÖMSESIDIGT påverkar varandra Vilka faktorer och hur de samverkar varierar från person till person Ofta finns en utlösande faktor och sedan vidmakthålls frånvaron av andra faktorer

Kunskap och systematisk kartläggning Systematisk kartläggning av orsaker måste göras Men åtgärder sätts in ad hoc, utan kartläggning ”Han är deprimerad” ”Skolkuratorn kan hämta henne på morgonen” Skola, socialtjänst, barnpsykiatri behöver ha kunskap om riskfaktorer för problematisk frånvaro

Vikten av att uppmärksamma frånvaro Att ha koll på frånvaro är en viktig intervention i sig som förmedlar att vi saknar eleven och är intresserade av varför eleven är borta Vänersborg minskade under 2 år den ogiltiga frånvaron i grundskolan med 53 % Frånvaron minskat från 6.6 % till 4.4 % på 7 år i England

Ändå har vi inte koll Det saknas en nationell definition av problematisk frånvaro, och nationell statistik Bristande registrering All frånvaro registreras inte Många rektorer tror att all frånvaro registreras Giltig frånvaro uppmärksammas inte Inte alla huvudmän följer upp närvarostatistik Det sker inte en systematisk överlämning vid skolbyten När frånvaro inte uppmärksammas hittar vi inte heller orsakerna till frånvaro, på skolnivå och elevnivå

Utgångspunkter för förslagen Det finns lagstiftning, handlingsplaner och närvarorutiner men bristfällig efterlevnad Frånvaro uppmärksammas för sent Kartläggning av orsaker brister vilket gör att rätt åtgärder inte sätts in Skolan och elevhälsan arbetar inte främst närvarofrämjande och frånvaroförebyggande Barn tappas bort helt enkelt

Utredningen föreslår: Synliggör problematisk frånvaro i skollagen, dvs ”frånvaro av sådan omfattning att den riskerar negativ inverkan på elevens utveckling mot utbildningens mål” Rektor ansvarar för att - skyndsamt utreda orsakerna till frånvaro - sätta in åtgärder utifrån kartläggning

Utredningen föreslår: Varje skola bör ha en funktion som följer frånvaro på skol- och individnivå Statens skolverk bör samla in nationell statistik över frånvaro

Förebygga frånvaro och främja närvaro

Hälsa, trygghet, studiero bidrar till närvaro och lärande Elevhälsan arbetar inte främst förebyggande och hälsofrämjande. Elevhälsan behöver: vara proaktiv och kunskapsstark vara tillgänglig, synlig och integrerad i skolan tillsammans med skolledning bygga struktur för samverkan bidra till ett systemiskt synsätt och ett skolsocialt arbete samt psykologisk kunskap arbeta både strukturellt och individuellt

Utredningen föreslår: Förbättra lärarnas tillgång till elevhälsans stöd Förtydliga elevhälsans hälsofrämjande och förebyggande arbete

Skapa en närvarofrämjande skolmiljö Närvarorutiner ska inte bara finnas – de måste följas Skapa god fysisk miljö - god ljudmiljö, skonsam för elever med allergi, trygghet och lust att vara i skolan Ge motiverande undervisning på rätt nivå Trygghet och studiero aktivt arbete med att förebygga kränkningar och mobbning Rätt anpassning till funktionsnedsättning, t.ex. tidig tillgång till hjälpmedel Skapa känsla av tillhörighet till skolan bemanna med ”närvarofrämjande personal” - socialpedagog, fritidsledare/pedagoger…..?

Utredningen föreslår: Elevskyddsombudens inflytande i skolmiljöfrågor behöver stärkas Begränsa håltimmar i schemat Systematisk överlämning för elever med problematisk frånvaro vid byten mellan skolenheter

Motivation till skolgång ger närvaro Bristande motivation en orsak till frånvaro Bristande självkänsla orsak och/eller konsekvens för många elever med frånvaroproblematik Skolan ska aktivt motverka begränsningar utifrån social bakgrund för att alla elever ska ha kunna göra val inför framtiden Begränsad tillgång till SYV, oftast koncentrerad till åk 9 Skolor som använder SYV aktivt upplever det hjälpa elever till närvaro

Utredningen föreslår: Studie- och yrkesvägledare ska uppmärksamma elev med problematisk frånvaro En särskild utredning för att öka elevernas tillgång till studie- och yrkesvägledning

Samverkan ger framgång SKIFO (Skola och IFO) Stenungsunds kommun Enhet med familjebehandlare, pedagog och socialpedagog SamTid Katrineholms kommun Närvaroteam placerat på Elevhälsan, åk 5-8, även riktat till fristående skolor, specialpedagog och behandlingsassistent Team Agera Grästorps kommun Elevhälsan utökats med personal från socialtjänst, ej riktat specifikt mot frånvaro Vänersborgs kommun Ökad skolnärvaro som mål för socialnämnden, gymnasienämnden och barn- och ungdomsnämnden

Vänd frånvaro till närvaro Uppmärksammar ni frånvaro? Efterfrågar ni närvaro/frånvaro som mått på hur barn har det i er kommun? Betonar ni att åtgärder vid frånvaro ska bygga på kartläggning av orsaker? Tar ni reda på hur ni ska öka närvaron? Lyssnar ni på elever och föräldrar? Förmedlar ni till elever, föräldrar och era verksamheter betydelsen av skolgång utan att förmedla till barn att det är kört?