”Det handlar Om mig” Rapport från en SOU vid seminarium om skolfrånvaro och ungdomars hälsa Malin Gren Landell leg psykolog, leg psykoterapeut, med dr Utvecklingsledare vid Barn- och kvinnocentrum
www.sou.gov.se/ Sök på problematisk frånvaro http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/01/gustav-fridolin-tar-emot-utredning-om-problematisk-elevfranvaro/
Utredningens direktiv Form av frånvaro Grundskola Grundsärskola Sameskolan Specialskolan Ofta återkommande Kartlägga förekomsten av problematisk skolfrånvaro Analysera orsakerna till problematisk skolfrånvaro Analysera om orsakerna uppmärksammas och utreds på ändamålsenligt sätt Belysa hur lärare, rektorer & övrig skolpersonal hanterar elevers frånvaro Belysa elevhälsans roll för att främja närvaro och förebygga frånvaro Föreslå hur närvarofrämjande arbete kan förbättras Utreda hur huvudmän fullgör sina skyldigheter att bevaka att skolplikten efterlevs och att elever fullgör sin skolgång Föreslå nödvändiga författningsåtgärder Ogiltig Giltig Långvarig
Minst 20 000 elever är utanför nu.. Skolinspektionen (2016): 20 000 elever upprepat eller sammanhängande ogiltigt frånvarande TNS Sifo* (2016): 50-70 000 elever ogiltigt eller giltigt frånvarande Ströfrånvaro inkörsport till långvarig frånvaro Långvarig ogiltig frånvaro börjar ofta med giltig frånvaro * Prestationsprinsen & Skandias stiftelse Idéer för livet
..och riskerar att hamna utanför senare Frånvarons potentiella konsekvenser Hamnar utanför, räknas inte med, stukad självkänsla Psykisk ohälsa – depression, ångest, sömnproblem Sakna behörighet att söka till gymnasiet Studieavbrott från gymnasiet Arbetslöshet Missbruk och social missanpassning
Riskfaktorer i samverkan Inte en förklaring utan FLERA olika faktorer som ÖMSESIDIGT påverkar varandra Vilka faktorer och hur de samverkar varierar från person till person Ofta finns en utlösande faktor och sedan vidmakthålls frånvaron av andra faktorer
Kunskap och systematisk kartläggning Systematisk kartläggning av orsaker måste göras Men åtgärder sätts in ad hoc, utan kartläggning ”Han är deprimerad” ”Skolkuratorn kan hämta henne på morgonen” Skola, socialtjänst, barnpsykiatri behöver ha kunskap om riskfaktorer för problematisk frånvaro
Vikten av att uppmärksamma frånvaro Att ha koll på frånvaro är en viktig intervention i sig som förmedlar att vi saknar eleven och är intresserade av varför eleven är borta Vänersborg minskade under 2 år den ogiltiga frånvaron i grundskolan med 53 % Frånvaron minskat från 6.6 % till 4.4 % på 7 år i England
Ändå har vi inte koll Det saknas en nationell definition av problematisk frånvaro, och nationell statistik Bristande registrering All frånvaro registreras inte Många rektorer tror att all frånvaro registreras Giltig frånvaro uppmärksammas inte Inte alla huvudmän följer upp närvarostatistik Det sker inte en systematisk överlämning vid skolbyten När frånvaro inte uppmärksammas hittar vi inte heller orsakerna till frånvaro, på skolnivå och elevnivå
Utgångspunkter för förslagen Det finns lagstiftning, handlingsplaner och närvarorutiner men bristfällig efterlevnad Frånvaro uppmärksammas för sent Kartläggning av orsaker brister vilket gör att rätt åtgärder inte sätts in Skolan och elevhälsan arbetar inte främst närvarofrämjande och frånvaroförebyggande Barn tappas bort helt enkelt
Utredningen föreslår: Synliggör problematisk frånvaro i skollagen, dvs ”frånvaro av sådan omfattning att den riskerar negativ inverkan på elevens utveckling mot utbildningens mål” Rektor ansvarar för att - skyndsamt utreda orsakerna till frånvaro - sätta in åtgärder utifrån kartläggning
Utredningen föreslår: Varje skola bör ha en funktion som följer frånvaro på skol- och individnivå Statens skolverk bör samla in nationell statistik över frånvaro
Förebygga frånvaro och främja närvaro
Hälsa, trygghet, studiero bidrar till närvaro och lärande Elevhälsan arbetar inte främst förebyggande och hälsofrämjande. Elevhälsan behöver: vara proaktiv och kunskapsstark vara tillgänglig, synlig och integrerad i skolan tillsammans med skolledning bygga struktur för samverkan bidra till ett systemiskt synsätt och ett skolsocialt arbete samt psykologisk kunskap arbeta både strukturellt och individuellt
Utredningen föreslår: Förbättra lärarnas tillgång till elevhälsans stöd Förtydliga elevhälsans hälsofrämjande och förebyggande arbete
Skapa en närvarofrämjande skolmiljö Närvarorutiner ska inte bara finnas – de måste följas Skapa god fysisk miljö - god ljudmiljö, skonsam för elever med allergi, trygghet och lust att vara i skolan Ge motiverande undervisning på rätt nivå Trygghet och studiero aktivt arbete med att förebygga kränkningar och mobbning Rätt anpassning till funktionsnedsättning, t.ex. tidig tillgång till hjälpmedel Skapa känsla av tillhörighet till skolan bemanna med ”närvarofrämjande personal” - socialpedagog, fritidsledare/pedagoger…..?
Utredningen föreslår: Elevskyddsombudens inflytande i skolmiljöfrågor behöver stärkas Begränsa håltimmar i schemat Systematisk överlämning för elever med problematisk frånvaro vid byten mellan skolenheter
Motivation till skolgång ger närvaro Bristande motivation en orsak till frånvaro Bristande självkänsla orsak och/eller konsekvens för många elever med frånvaroproblematik Skolan ska aktivt motverka begränsningar utifrån social bakgrund för att alla elever ska ha kunna göra val inför framtiden Begränsad tillgång till SYV, oftast koncentrerad till åk 9 Skolor som använder SYV aktivt upplever det hjälpa elever till närvaro
Utredningen föreslår: Studie- och yrkesvägledare ska uppmärksamma elev med problematisk frånvaro En särskild utredning för att öka elevernas tillgång till studie- och yrkesvägledning
Samverkan ger framgång SKIFO (Skola och IFO) Stenungsunds kommun Enhet med familjebehandlare, pedagog och socialpedagog SamTid Katrineholms kommun Närvaroteam placerat på Elevhälsan, åk 5-8, även riktat till fristående skolor, specialpedagog och behandlingsassistent Team Agera Grästorps kommun Elevhälsan utökats med personal från socialtjänst, ej riktat specifikt mot frånvaro Vänersborgs kommun Ökad skolnärvaro som mål för socialnämnden, gymnasienämnden och barn- och ungdomsnämnden
Vänd frånvaro till närvaro Uppmärksammar ni frånvaro? Efterfrågar ni närvaro/frånvaro som mått på hur barn har det i er kommun? Betonar ni att åtgärder vid frånvaro ska bygga på kartläggning av orsaker? Tar ni reda på hur ni ska öka närvaron? Lyssnar ni på elever och föräldrar? Förmedlar ni till elever, föräldrar och era verksamheter betydelsen av skolgång utan att förmedla till barn att det är kört?