Naturvetenskapens karaktär i kemi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Naturvetenskap.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Föräldramöte 12 september 2011
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
NTA i Karlshamns kommun. Mer än 100 kommuner Introducerades 1997 i Linköpings kommun Syftar till att stimulera nyfikenhet och öka intresse.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lärares planeringsarbete!
Från vardagskunskap till vetenskap
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Förmågor och centralt innehåll
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Rörelse och konstruktion
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Urval presentation av Christel Persson avhandling ”Sfärernas symfoni i förändring?...”
ASTRONOMI.
KEMINS HISTORIA OCH ARBETSSÄTT
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Formellt, skarpt och snyggt
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.

Kemins karaktär och arbetssätt
Forskningsprocessen idealt
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Resonerande text Använd din elevbok!

IBSE Viktiga punkter i IBSE

Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Naturvetenskapens karaktär i kemi Per-Olof Wickman Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet Kemi för alla Kemilärarnas resurscentrum, 1 oktober, 2018

Naturvetenskapens innehåll De naturvetenskapliga begreppen: vad man vet Naturvetenskapens användning: teknik, samhälle, vardag Naturvetenskapliga verksamheten Naturvetenskapens arbetssätt Naturvetenskapens karaktär 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Vad handlar Naturvetenskapens karaktär om? Naturvetenskapens arbetssätt Eleverna lär sig planera, genomföra och rapportera naturvetenskapliga undersökningar Att själv kunna ta reda på saker Att behärska en begreppsapparat för detta Naturvetenskapens karaktär Hur bra kan man veta i naturvetenskap? Vad kännetecknar kunskapssökande och kunskaper i naturvetenskap? Hur skiljer sig vetande och kunskapssökande i naturvetenskap från andra sätt att veta eller tro? 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Naturvetenskapens eller kemins karaktär? Begrepp handlar mest om naturvetenskapens karaktär Finns utrymme för att fundera över vad som utmärker kemins karaktär Finns en del exempel hur undervisning kan göras i kemi med detta innehåll, men det behövs absolut mer 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Centralt innehåll: Grundskolan i kemi F-3 Berättelser om äldre tiders naturvetenskap och om olika kulturers strävan att förstå och förklara fenomen i naturen. 4-6 Äldre tiders beskrivningar av materiens uppbyggnad. Kemins förändring från magi och mystik till modern vetenskap. Tolkning och granskning av information med koppling till kemi, till exempel artiklar i tidningar och filmer i digitala medier. 7-9 De kemiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet. Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier. 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Centralt innehåll: Gymnasiet Kemi Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning. Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Hur modeller och teorier kan förändras över tid. Hur problem och frågor avgränsas och studeras med hjälp av kemiska resonemang. Kemi 2 Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller. 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Några didaktiska modeller Vad är en didaktisk modell? Begreppsapparater som hjälper lärare att göra didaktiska val i planering, genomförande och bedömning av undervisning. Också exempel. Didaktiska val handlar om frågorna Vad? Hur? Varför? De handlar om att upprätta en relation mellan läraren, eleven och innehållet? 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Några didaktiska modeller angående naturvetenskapens och kemins karaktär Explicit undervisning om naturvetenskapens karaktär Naturvetenskapens gränser Karaktärsdrag för naturvetenskap Naturvetenskapliga kunskapsintressen Kemins beståndsdelar 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Explicit undervisning om naturvetenskapens karaktär (Jakob Gyllenpalm) Betrakta kemins karaktär som ett begreppsligt innehåll och undervisa det på samma sätt som allt annat begreppsligt innehåll i ämnet. Utgå från ett kemiinnehåll som redan är bekant för eleverna eller inte alltför svårt Skapa kommunikativa sammanhang där eleverna behöver använda nya begrepp för att lösa problem eller svara på relevanta frågor, till exempel genom att utgå från historiska fall, populärvetenskapliga texter, laborationer eleverna redan har gjort eller laborativa inslag med fler frihetsgrader, så att eleverna själva får ett smakprov av något som mer liknar autentisk forskning. 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Naturvetenskapens gränser- Naturvetenskapliga forskare: har naturen och den materiella världen som studieobjekt vill förstå naturen oberoende av andra praktiska syften än att förstå naturen och den materiella världen antar att naturen är på ett visst sätt oberoende av vad vi tänker om den antar att deras studieobjekt sakna vilja och syfte försöker finna samband mellan olika företeelser försöker pröva samband mot observationer strävar efter att finna mätbara samband mellan variabler försöker skapa logiska och matematiska system av orsaksrelationer vill kunna förutsäga vad som kommer att hända gör data och resultat tillgängliga för granskning och kritik Wickman, P.-O. & Persson, H. (2008) Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan – en ämnesdidaktisk vägledning. Liber. 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Karaktärsdrag för naturvetenskaplig kunskap Kunskapen är föränderlig Kunskapen är empiriskt grundad Kunskapen är både subjektiv och objektiv Kunskapen kräver kreativitet Kunskapen är socialt och kulturellt inbäddad Observation och slutledning är inte samma sak Det är skillnad mellan en teori och en lag Lederman https://science.iit.edu/mathematics-science-education/resources/project-ican/teachers/what-nos 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Naturvetenskapens kunskapsintressen Taxonomiskt intresse: Vad heter det? Att beskriva, sortera och benämna observationer Sambandsintresse: Vad händer om jag ändrar? Att förutsäga nya observationer ur redan gjorda observationer Förklaringsintresse: Varför händer detta? Att förklara varför något observeras Finns en progression Schwab, J. (1978). Science, Curriculum, and Liberal Education. Selected Essays. Chicago University Press. Hamza, K. M. (2010). Contingency in high-school students’ reasoning about electrochemical cells: Opportunities for learning and teaching in schools. Doktorsavhandling, MND, SU. Seifeddine Ehdwall, D. (2018). Hur kan lärare stödja andraspåkselever på gymnasiet att lära sig tala kemi? Licentiatuppsats. Rapporter i matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, nr 10. MND, SU. 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Kemins beståndsdelar Makroskopisk Submikroskopisk Symbolisk Johnstone, A. H. (1993). The development of chemistry teaching: a changing response to changing demand. Journal of Chemical Education, 70, 701-705 Mänskliga sidor av kemi Sjöström, J. & Talanquer, V. (2014). Humanizing chemistry education: From simple contextualization to mulifaceted problematization. Journal of Chemical Education, 91, 1125-1131 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Explicit undervisning om naturvetenskapens karaktär (Jakob Gyllenpalm) Betrakta kemins karaktär som ett begreppsligt innehåll och undervisa det på samma sätt som allt annat begreppsligt innehåll i ämnet. Utgå från ett kemiinnehåll som redan är bekant för eleverna eller inte alltför svårt Skapa kommunikativa sammanhang där eleverna behöver använda nya begrepp för att lösa problem eller svara på relevanta frågor, till exempel genom att utgå från historiska fall, populärvetenskapliga texter, laborationer eleverna redan har gjort eller laborativa inslag med fler frihetsgrader, så att eleverna själva får ett smakprov av något som mer liknar autentisk forskning. 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Modul: Naturvetenskapens karaktär och arbetssätt Per-Olof Wickman och Jakob Gyllenpalm (Stockholms universitet) Marcus Angelin (Vetenskapens hus) Kristina Bergmark och Åsa Forslin Aronsson (biologi och kemi, Tullinge gymnasium) Daniel Dufåker, Rickard Fors och Pernilla Stamming (fysik, Södra Latins gymnasium) https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2-natur/Gymnasieskola/509-Naturvetenskapens-karaktar-arbetssatt 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Del 4: Att beskriva och benämna Närliggande syfte: Sätt som kemister använder för att beskriva och benämna i organisk kemi Övergripande syfte: Hur kemisternas arbete med att beskriva och benämna kan förstås utifrån kunskapsintresset B&B samt att det är föränderligt, innefattar kreativitet samt är både subjektivt och objektivt Bekant och inte för svårt innehåll: I slutet av området organisk kemi Explicit: Att begreppen i övergripande syften undervisas för att förstå det närliggande syftet. Kommunikativt: Att eleverna får berätta för andra elever om det explicita kunskapsinnehållet 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Fyra delar Allmän genomgång Ge lite exempel på vad B&B är Ge mål och syften för lektionen: B&B i organisk kemi En inledning Hur stort syntes är i organisk kemi Chemical substance index mer än 100 miljoner föreningar Gruppdiskussioner Olika kortare uppgifter som repetition utifrån det närliggande syftet En sammanfattande helklassdiskussion Elevernas resultat knyts till de övergripande syftena Läraren för in begreppen och eleverna får komma med exempel från gruppen 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

3. Gruppdiskussioner Hur kom man på att dela in kemiska föreningar i organiska föreningar? Hur har definitionen av organiska föreningar ändrats? Varför? Vilka egenskaper har organiska föreningar gemensamma på molekylnivå? Hur kan man känna igen att ett ämne är en organisk förening med blotta ögat eller med kemiska försök? Hur har forskarna kommit överens om att dela in och namnge organiska föreningar? Finns det olika indelningssätt? Varför delar man in de organiska föreningarna på dessa olika sätt? Vad finns det för fördelar med de olika sätten? 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

4. En sammanfattande helklassdiskussion Be grupperna ge exempel på beskriva och benämna som kemister ägnar sig åt hur de bär sig åt för att beskriva och benämna hur de upptäcker och beskriver nya ämnen och beståndsdelar hur de kommit överens om regler för namngivning hur de sorter i grupper hur beskrivningar och benämningar bygger på överenskommelser som måste vara ändamålsenliga kan se olika ut för olika typer av frågor för att forskare ska veta att man talar så exakt som möjligt om samma sak måste kunna jämföra forskares resultat begripliga och användbara 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

4. En sammanfattande helklassdiskussion Fråga om exemplen visar att beskriva och benämna är en viktig och omfattande aktivitet som kemister ägnar sig åt att beskrivningarna och benämningarna är föränderliga att beskrivningarna är nödvändigtvis såväl subjektiva som objektiva att de kräver kreativitet 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Alla åldrar Sorteringsövningar, varför sorterar vi? Varför sorterar kemister? Sortera för att känna igen olika ämnen Går det att ge exempel från historien? 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND

Explicit undervisning om naturvetenskapens karaktär (Jakob Gyllenpalm) Betrakta kemins karaktär som ett begreppsligt innehåll och undervisa det på samma sätt som allt annat begreppsligt innehåll i ämnet. Utgå från ett kemiinnehåll som redan är bekant för eleverna eller inte alltför svårt Skapa kommunikativa sammanhang där eleverna behöver använda nya begrepp för att lösa problem eller svara på relevanta frågor, till exempel genom att utgå från historiska fall, populärvetenskapliga texter, laborationer eleverna redan har gjort eller laborativa inslag med fler frihetsgrader, så att eleverna själva får ett smakprov av något som mer liknar autentisk forskning. 2018-10-01 /Per-Olof Wickman, MND