Koalitionsbildningsprocesser i ett nytt politiskt landskap Förberedelser för ett handlingskraftigt styre. Ny forskning våren 2018.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Advertisements

TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Demokrati.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Från teori till praktik
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Politik och ideologi.
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Demokrati och hur Sverige styrs
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Det beskrivs i författningen, alltså de fyra grundlagarna.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Att tillsammans påverka!
1 1 Vänsterskolan Partiskolan Sveriges socialdemokratiska parti bildas 1917 Arbetarrörelsen splittras, revolutioner i hela Europa, Vänsterpartiet.
Vem är det som bestämmer?
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Sveriges politiska system Parti och ideologi
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Ideologier.
Riksdagen.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
1800-talet.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Mål och resursstyrning i Sotenäs
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
”Kommunpolitik for dummies”  Vad är det för drag i en föredragningslista?  Vad sjuttsingen är KSAU?  Vad är skillnaden mellan kommunchef.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Resultat från kartläggning av hur kvinnor som driver företag i Halland upplever bemötandet hos främjande aktörer.
Välkommen till Älvsbyns kommun. Peter Lundberg, informatör Näringslivskontoret Älvsbyns kommun
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
Varmt välkommen till; Styra i ett nytt politiskt landskap.
Vi bor i sverige Geografi åk 4.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Välkommen till skärgården
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Normaliseringsprocessen
3. Ska inte alla få vara med?
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Workshop Arbetsplatslärande.
Tidningens historia.
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Välkommen till TCO-landet!
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Där idéer blir verklighet
Engelsmännens järnväg
Engelsmännens järnväg
Park- och naturförvaltningen
De nya svenskarnas röst !
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Prognospresentation Västernorrland.
Prata politik - även efter Skolval 2019 Skolval 2019 är över och nu börjar det viktiga efterarbetet. Hur gick det? Vilka tankar finns i klassrummet efter.
Presentationens avskrift:

Koalitionsbildningsprocesser i ett nytt politiskt landskap Förberedelser för ett handlingskraftigt styre. Ny forskning våren 2018.

Gällivare kommun har en befolkning på 17 864 personer Gällivare kommun är en stor kommun med liten befolkning. 16.000 km². Ungefär lika stor som Skåne och Halland tillsammans.    Vi har Tre tätorter och 36 byar. Byarna är indelat i sex lokala utvecklingsområden eller bygder. Vi har ett aktivt landsbygdsarbete med aktiva boende på landsbygden.   Vi har nu en befolkning på 17.864 invånare. Vi nådde högsta innevånarantal på 60-talet med 26.000 innevånare. Det var stor utflyttning under under 90 och 2000 talet. Nu har vi en svagt nedåtgående trend. Vi har ett kvinnor underskott på 6 % med prognos på 10 % . Vi behöver särskilt arbeta med att attrahera ungdomar och kvinnor att bo kvar. Man brukar säga att "tillväxt sker där unga kvinnor väljer att bo". Ensidigt näringsliv, Branschfördelning 85 % Gruv, bygg och transport, Vi har stora möjligheter att utveckla besöksnäringen med bland annat vårt världsarv Laponia. Vi har framtidstro och låg arbetslöshet. 10 minuter kommun, Låg arbetslöshet, Bäst på få nyanlända i jobb Utmaning: Samhällsomvandling, kompetensförsörjning Samhällsomvandlingen ger oss också möjligheter att bygga ett attraktivt samhälle utifrån våra kommun medborgares behov. Gällivare kommun har en befolkning på 17 864 personer 3 tätorter och 36 byar En yta av 16 000 kvadratkilometer Gruvindustrin dominerar Låg arbetslöshet 1,9%, Bäst få nyanlända i jobb Hög medelskattekraft

Den stora utmaningen flytta ett samhälle på grund av gruvans utbredning Malmberget 3200 personer 2000 bostäder 250 000 kvm Gällivare Vi flyttar nästan ¼ av vår kommuns befolkning, större delen av kommunens verksamhetslokaler ska ersättas Den övergripande inriktningen i flytten av Malmberget är mot Gällivare och Koskullskulle. Tre tätorter blir då två vi bygger Gällivare tätare och utvecklar Koskullskulle. Det kan tyckas att vi har mycket tillgänglig mark men vårt Samhälle omringas av många riksintressen. Mineraler, rennäring, flyg, järnväg, E 45,10, natura 2000.

Mandatfördelning kommunfullmäktige Majoritet Vänsterpartiet 7 mandat Moderaterna 7 mandat Miljöpartiet 4 mandat Sjukvårdspartiet 2 mandat Malmfältens väl 2 mandat = 22 mandat Opposition Socialdemokraterna 17 mandat Sverigedemokraterna 2 mandat = 19 mandat

Johan Wänström Centrum för kommunstrategiska studier Koalitionsbyggande i ett nytt politiskt landskap Förberedelser för ett handlingskraftigt styre Johan Wänström Centrum för kommunstrategiska studier

1. Sakpolitiken utgör grunden för ett samarbete Den traditionella vänster-högerskalan är inte lika viktig i den kommunala politiken Mindre fokus på traditionell fördelningspolitik

Stad - Landsbygd Bild SVT

Grönt - Grått Bild Wikipedia

2018-12-26 Möjlighet? Vad vill vi i vårt parti åstadkomma under mandatperioden? Med vilka partier har vi bäst möjligheter att genomföra det? Hinder? Vilka frågor blir det svårt att driva aktivt i en viss samarbetskonstellation? Hur viktigt är det för oss att få till en stor förändring på det området under den här mandatperioden?

En gemensam proaktiv hållning i alla frågor 2018-12-26 En gemensam proaktiv hållning i alla frågor Det man vill göra tillsammans Specificera allt Inte minst viktigt för mindre partier Det man inte vill/kan göra tillsammans Sopa inte under mattan och låtsas som om frågan inte existerar Identifiera en kompromiss som alla parter kan leva med under hela mandatperioden

2. Samarbetsformerna i styrena Avgörande för om man lyckas hålla ihop och lyckas genomföra det man vill genomföra

Det finns nog en risk för att telefonen inte ringer efter nästa val.” ”Vi upplevs nog av de andra som jobbiga att ha och göra med. Jag och de andra ledarna måste ständigt ta höjd för hur medlemmarna i mitt parti ska reagera på olika förslag. Inte sällan måste jag gå tillbaka till de andra och säga att jag inte fick med mig partiet på det här. Det finns nog en risk för att telefonen inte ringer efter nästa val.” Ledare för samma parti i en annan kommun ”För oss hade det utifrån ett ideologiskt perspektiv framstått som mer naturligt att samarbeta med S. Vi hade då också fått fler tunga nämnd- och styrelsepositioner. Men det var ganska tydligt att de inte hade löst sina interna problem och att de därmed inte var en attraktiv samarbetspartner för oss.” Ledare för ett parti i en kommun

”Den dagen vi inte orkar prata med varandra kommer styret att upphöra” 2018-12-26 ”Den dagen vi inte orkar prata med varandra kommer styret att upphöra” Etablera olika arenor för kommunikation inom och från styret Innan möten Efter möten Krishanteringsarenor Sällan använda Till media och väljare Information till och från tjänstemän oerhört viktig för samarbetet

3. Fördelning av ledande poster i blocköverskridande styren Sist eller åtminstone sent i koalitionsbildningsprocessen

Fördelning av ledande poster 2018-12-26 Fördelning av ledande poster Politiken redan fastställd genom diskussionerna om sakfrågorna Mindre möjligheter för enskilda partier att driva och profilera sin egen politik genom att kontroller enskilda nämnder Istället mer fokus på: Rätt kompetens Reell insyn och påverkan för alla partier Undvika risken för att något parti ska känna sig överkörd i en specifik nämnd

Övergripande utmaningar De flesta nya blocköverskridande styrena har fungerat väldigt bra (bäst!?) Ändå vissa specifika utmaningar

Det kan ta mycket tid och energi att bilda ett helt nytt styre 2018-12-26 Det kan ta mycket tid och energi att bilda ett helt nytt styre Viktigt att förbereda sig väl – det går inte att falla tillbaka på gamla vanor Kan krocka med budgetprocess Har igen det under mandatperioden

Det interna stödet inom partiet 2018-12-26 Det interna stödet inom partiet Stort symboliskt steg att börja samarbeta med traditionell ”fiende” Alla partimedlemmar är inte alltid entusiastiska Motståndet släpper när man kommer igång

Jämbördiga parter? Praktiskt nödvändigt? Teoretiskt önskvärt? 2018-12-26 Jämbördiga parter? Praktiskt nödvändigt? Krav från mindre partier för att gå med i styre Samarbetet fungerar bättre i praktiken Teoretiskt önskvärt? Strider mot väljarnas vilja? Viktigt med diskussion internt inom partierna om det här innan man går in i ett styre