Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa MäNNISKOKROPPEN Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
SYFTET MED PROJEKTET: ”Att få kunskaper om människokroppens olika delar samt dess funktion” För att skapa en bredare kunskap och få in flera olika perspektiv utförs detta projekt ämnesövergripande där ämnena biologi, idrott och hälsa samt bild ingår. Nedan ges en översikt av syftena ämnesvis: Vilka delar en cell innehåller och skillnaden på olika celler. (Biologi) Beskriva organs olika funktioner samt vad som händer om funktionen försämras. (Biologi, idrott och hälsa) Föra diskussioner kring givna frågeställningar. (Biologi, idrott och hälsa) Använda olika tekniker, verktyg och material för bildskapande. (Bild) Redovisa det du skapat och anpassa redovisningen till temat. (Bild)
FÖRUTSÄTTNINGAR Åk 9 elever, Svalöv Eleverna behöver mobiltelefoner eller andra digitala verktyg Tillgång till kreativa material; lera, papper, pennor… Datorer för att bearbeta filmerna Massor av tid…
PLANERING OCH GENOMFÖRANDE Eleverna ska jobba individuellt samt i grupp (3-4 elever/grupp) Varje grupp kommer att få ett område inom biologin att specialisera sig på: Grupp 1 – Matspjälkningssystemet Grupp 2 – Blodomloppet (med andning) Grupp 3 – Huden Grupp 4 – Rörelseapparaten Grupp 5 – Nervsystemet och hormoner Grupp 6 – Sinnena Gruppen ska göra ett informationsmaterial samt skapa tre öppna frågor för diskussion i klassen. På bilden ska eleverna skapa två- eller tredimensionella bilder i olika tekniker med koppling till gruppens arbetsområde. Dessa ska sedan sättas samman till en kort men informativ stop motion-film. Filmen ska delges de andra i klassen.
BEDÖMNING Läxförhör på fakta Informationsmaterialet med tillhörande frågor Deltagande i workshop Den bildskapande processen: planering, genomförande, resultat Presentationen av filmen
Det här bedöms i bild: Kommentar elev lärare Teknik Komposition Du kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett ganska bra sätt. Du provar på ett ganska bra sätt hur de kan användas tillsammans för att skapa olika uttryck i dina bilder Du kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett varierat och bra sätt. Du provar på ett bra sätt hur de kan användas tillsammans för att skapa olika uttryck i dina bilder Du kan använda olika tekniker, verktyg och material på ett varierat och mycket bra sätt. Du provar på ett mycket bra sätt hur de kan användas tillsammans för att skapa olika uttryck i dina bilder Komposition Du kan sätta ihop former, färger, och bildkompositioner på ett ganska bra sätt i dina bilder Du kan sätta ihop former, färger, och bildkompositioner på ett bra sätt i dina bilder Du kan sätta ihop former, färger, och bildkompositioner på ett mycket bra sätt i dina bilder Redovisning Du kan redovisa dina bilder och anpassa redovisning till budskap och situation på ett ganska bra sätt Du kan redovisa dina bilder och anpassa redovisning till budskap och situation på ett bra sätt Du kan redovisa dina bilder och anpassa redovisning till budskap och situation på ett mycket bra sätt Arbetssätt Du kan hjälpa till med att ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt arbete med att skapa bilder går framåt. Du kan ge förslag på och välja arbetssätt som efter någon förbättring gör att ditt arbete med att skapa bilder går framåt Du kan ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt arbete med att skapa bilder går framåt.
UTVÄRDERING Vad kunde vi sedan innan? (förförståelse) Vad har vi lärt oss teoretiskt och pratiskt? Vilka hinder stötte vi på i arbetet och hur kom vi vidare? Vad ska vi tänka på till nästa gång? Jag/vi/ni (eleven/gruppen/läraren) Övriga tankar, kommentarer och idéer!