Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svenska p Svenska p.
Advertisements

Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
”Normkritiska perspektiv och maktstrukturer” Linn Areskoug Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) Uppsala universitet.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
A Clockwork Orange. På teatern Gör en lista (eller mind-map?)av saker som du såg (eller tänkte på) på teatern. Beskriv hur de användes. Tänk på dessa.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Inför nationella provet i svenska
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 1
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
ur Centralt innehåll för religion 1
Riktlinjer för betygssättning
Argumenterande text.
Språkets makt.
Formativt lärande.
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Riksrevisionen Årlig Revision
Språkförhållanden i sverige och övriga norden
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Övning Tid: 20 minuter Upphovsrätt eller fel.
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
- Att vara personlig och beröra
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Hållbar utveckling måste vara
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Inför nationella provet i svenska
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Presentationens avskrift:

Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete William Shakespeare Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete

Vilka har vilken akt? Halvklass 1 Akt 1: Akt 2: Akt 3: Akt 4: Akt 5: De som inte har fått en akt tilldelad får en efter att vi har…

Vilka har vilken akt? Halvklass 2 Akt 1: Akt 2: Akt 3: Akt 4: Akt 5: De som inte har fått en akt tilldelad får en efter att vi har…

Uppgiften och seminariet Läs din tilldelade akt Analysera akten Vad är pjäsens centrala tema/konflikt? Peripeti/Vändning? Varför agerar Hamlet så som han gör? Hur förhåller Hamlets omgivning till honom? Andra viktiga motiv och bildspråk? Hur fungerar språket i dramat? Motpoler och kontraster? Observera också: Replikerna (längd, stil) Scenanvisningarna (Vad händer när?) En eller flera handlingar Genus (Manliga karaktärer och kvinnliga karaktärer) Läs en sammanfattning av Hamlet ”Att vara eller inte vara”. Vad menas med det? Förhållandet mellan ord (tal) och handling Sken – verklighet – sant och falskt

uppgiften och Seminariet Tvärgrupper 1, 2, 3, 4, 5 30 minuter Sammanfatta din akt, KORT Redovisa din analys Manus/Stödord (utskrivet) Punkter med sammanfattning Punkter med din analys Lämna in Ca 6 min (4-5 min)

Kunskapskrav - Muntligt Betyg E Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel.

Kunskapskrav - Muntligt Betyg C Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomför muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen

Kunskapskrav - Muntligt Betyg A Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt, varierat och välformulerat, och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar och vidgade perspektiv. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.

Kunskapskrav - Litteratur Betyg E Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället.

Kunskapskrav - Litteratur Betyg C Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

Kunskapskrav - Litteratur Betyg A Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

Frågor?

SONETTER

Sonetter Shakespeare – 154 sonetter Kärlek som huvudtema Diktningsfrom b c d e f g Shakespeare – 154 sonetter Kärlek som huvudtema Diktningsfrom Totalt 14 versrader 5 versmått Jamb Stigande Kanon u- Rimschema 2 takt

Sonetter - Exempel Strof 4 versrader 4 4 2 Skall med en sommardag jag dig jämföra? Du är dock mera mild och älsklig än. Majs ljufva knoppar brukar stormen störa, Och sommarns fröjd - hvad är så kort som den? Ibland för häftigt himlens öga glöder, Ibland dess guldblick är af dimmor gömd; Ja, hvarje skönhet, som naturen föder, På något vis är till förändring dömd. Men aldrig skall din sommarglans förflyta Ej du förlora skall hvad skönt du fått, Ej i sin skuggverld döden med dig skryta, Då med min dikt odödlighet du nått. Så länge menskor andas, ögon skåda, Så länge lefver den, med den - I båda Strof 4 versrader 4 4 2

Sonetter Versfötter - Exempel Skall med en sommardag jag dig jämföra? Du är dock mera mild och älsklig än. Majs ljufva knoppar brukar stormen störa, Och sommarns fröjd - hvad är så kort som den? Strof u- | u- | u- | u- | u- | - Form u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- |