Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete William Shakespeare Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Vilka har vilken akt? Halvklass 1 Akt 1: Akt 2: Akt 3: Akt 4: Akt 5: De som inte har fått en akt tilldelad får en efter att vi har…
Vilka har vilken akt? Halvklass 2 Akt 1: Akt 2: Akt 3: Akt 4: Akt 5: De som inte har fått en akt tilldelad får en efter att vi har…
Uppgiften och seminariet Läs din tilldelade akt Analysera akten Vad är pjäsens centrala tema/konflikt? Peripeti/Vändning? Varför agerar Hamlet så som han gör? Hur förhåller Hamlets omgivning till honom? Andra viktiga motiv och bildspråk? Hur fungerar språket i dramat? Motpoler och kontraster? Observera också: Replikerna (längd, stil) Scenanvisningarna (Vad händer när?) En eller flera handlingar Genus (Manliga karaktärer och kvinnliga karaktärer) Läs en sammanfattning av Hamlet ”Att vara eller inte vara”. Vad menas med det? Förhållandet mellan ord (tal) och handling Sken – verklighet – sant och falskt
uppgiften och Seminariet Tvärgrupper 1, 2, 3, 4, 5 30 minuter Sammanfatta din akt, KORT Redovisa din analys Manus/Stödord (utskrivet) Punkter med sammanfattning Punkter med din analys Lämna in Ca 6 min (4-5 min)
Kunskapskrav - Muntligt Betyg E Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel.
Kunskapskrav - Muntligt Betyg C Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomför muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen
Kunskapskrav - Muntligt Betyg A Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt, varierat och välformulerat, och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar och vidgade perspektiv. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.
Kunskapskrav - Litteratur Betyg E Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället.
Kunskapskrav - Litteratur Betyg C Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.
Kunskapskrav - Litteratur Betyg A Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.
Frågor?
SONETTER
Sonetter Shakespeare – 154 sonetter Kärlek som huvudtema Diktningsfrom b c d e f g Shakespeare – 154 sonetter Kärlek som huvudtema Diktningsfrom Totalt 14 versrader 5 versmått Jamb Stigande Kanon u- Rimschema 2 takt
Sonetter - Exempel Strof 4 versrader 4 4 2 Skall med en sommardag jag dig jämföra? Du är dock mera mild och älsklig än. Majs ljufva knoppar brukar stormen störa, Och sommarns fröjd - hvad är så kort som den? Ibland för häftigt himlens öga glöder, Ibland dess guldblick är af dimmor gömd; Ja, hvarje skönhet, som naturen föder, På något vis är till förändring dömd. Men aldrig skall din sommarglans förflyta Ej du förlora skall hvad skönt du fått, Ej i sin skuggverld döden med dig skryta, Då med min dikt odödlighet du nått. Så länge menskor andas, ögon skåda, Så länge lefver den, med den - I båda Strof 4 versrader 4 4 2
Sonetter Versfötter - Exempel Skall med en sommardag jag dig jämföra? Du är dock mera mild och älsklig än. Majs ljufva knoppar brukar stormen störa, Och sommarns fröjd - hvad är så kort som den? Strof u- | u- | u- | u- | u- | - Form u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- | u- |