Professionell utveckling för den reflekterande praktikern

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Sundsvall den 25/ Kommuner i Västernorrland och Hälsingland Välkomna till nätverksmöte inom Språk, läs och skriv.
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Att utvärdera nyttan av FoU
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Nya Elementar!.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Stöd för inkludering.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Förändringsagenter i skolor och förskolor
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Lärares planeringsarbete!
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
W w w. s k a n e. s e / r c c Regionalt cancercentrum syd - ett projekt för hela Södra sjukvårdsregionen! En central uppgift för Regionalt cancercentrum.
Välkommen till ESF:s seminarium
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Detta är God Vård.
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Läroplansträff Välkomna!.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Aktiviteter och upplevelser
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
LAVI solution. Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Självstyrt lärande (SSL) inom Morgondagens Ledare
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Reglab Styrelsemöte 13 mars.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Uppstart arbetsgrupper
Sfams fortbildningsportal
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Evidensbaserad praktik
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Workshop Arbetsplatslärande.
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Presentationens avskrift:

Professionell utveckling för den reflekterande praktikern Allmänläkarkonsult Skåne Professionell utveckling för den reflekterande praktikern Behovsanalys Planering Genomförande Reflektion och återgivning AKO-dag Helsingborg 2018-10-17 Anders Lundqvist AKO-koordinator Skåne NO

Lärandet är en process, inte enstaka händelser Allmänläkarkonsult Skåne Lärandet är en process, inte enstaka händelser CPD (Continuous professional development) = ”jobbrelaterat lärande”

En kontinuerlig process som syftar till Allmänläkarkonsult Skåne En kontinuerlig process som syftar till Att vidmakthålla och utveckla de kunskaper, färdigheter, kommunikationsförmågor och förhållningssätt som enskilda läkare behöver för att tillgodose behov hos patienter och samhälle. (Enl WFME 2016)

Allmänläkarkonsult Skåne Vad är fortbildning? Fortbildning är allt det vi gör för att bibehålla och utveckla vår allmänmedicinska kompetens. Läsa artiklar och böcker Lära av sina patienter Medsittning av och med kollegor Reflektion tillsammans i kollegial dialog informellt eller organiserat som vid läkarmöten. FQ-grupp Balintgrupp Kurser Konferenser Utvecklingsarbete och forskning Undervisning för yngre kollegor, läkarstuderande, andra personalkategorier

Behov av långsiktig planering finns Allmänläkarkonsult Skåne Självstyrt lärande Lära tillsammans Relevans och timing är viktiga aspekter Gör det enkelt! Planera gärna tillsammans med kollega/kollegor Utvärdera

Reflektion med kollega Självvärdering Analys av verksamhetens behov Allmänläkarkonsult Skåne Vad? Identifikation genom Reflektion med kollega Självvärdering Analys av verksamhetens behov Utvärdering av PMO-data Framtidsspaning

På arbetsplatsen – fysiska möten, digitala miljöer Lokal fortbildning Allmänläkarkonsult Skåne Hur? Planering av lärandet På arbetsplatsen – fysiska möten, digitala miljöer Lokal fortbildning Regional fortbildning Nationell fortbildning Internationell fortbildning Team – nätverk Olika roller – uppdrag

Genomföra lärandet med hänsyn till Individuella behov Allmänläkarkonsult Skåne Att göra! Genomföra lärandet med hänsyn till Individuella behov Verksamhetens behov Omständigheterna

Reflektera Återge Värdera relevans Redovisa effekt Använd! Allmänläkarkonsult Skåne Använd! Reflektera Återge Värdera relevans Redovisa effekt

Lycka till med planeringen! Allmänläkarkonsult Skåne Lycka till med planeringen!