Ett material från Strandskyddsdelegationen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Produced by 4C Strategies AB ISPS ÖVNING 6: Tillträde till hamnen BAKÅT FRAMÅT TILL START AVSLUTA ISPS ÖVNING 6 Tillträde till hamnen Klicka på knappen.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Referat En sammanfattning.
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
LIS Landsbygdsutveckling i strandnära lägen.
Pedagogisk dokumentation
LÄNSSTYRELSEN VÄSTRA GÖTALANDS LÄN
Formellt, skarpt och snyggt
Särskilda skäl och tillsyn
Hamnskydd Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Strandskydd och miljöpolitik
Strandskydd Seminarium Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Cirkelledarutbildning
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ny strandskyddslagstiftning
Advokat Anders Linnerborg
NYA STRANDSKYDDSBESTÄMMELSER
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Strandskydd – dispenser och tillsyn
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
En guide för arbeten i SO
Strandskyddsvägledning Halmstad 10 mars 2010
Kommunbesök strandskydd
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Formellt, skarpt och snyggt
1 VÄLKOMNA! Tillsynsvägledning 24 april 2012 Strandskydd.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Att skriva dispensbeslut
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
När får man bygga? FAQ OM BYGGLOV OCH SÅNT. Innehåll Klicka på en länk för att komma till svaret.  Vad gäller om man vill bygga en Friggebod? Vad gäller.
Tema DP Strandskydd i detaljplan avvägningar mellan olika intressen.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Mötestema: Fastighetsbildning. Fastighetsbildning Presentationsmaterial med länkar och frågor från Strandskyddsdelegationen för regionala och lokala möten.
Mötestema: Förbud och undantag. Förbud & undantag Presentationsmaterial med länkar och frågor från Strandskyddsdelegationen för regionala och lokala möten.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Starta bildspelet 1. Starta Bildspelet genom att klicka på Ikonen Bildspel i din webbläsare. 2. Klicka sedan, en gång, var som helst i dokumentet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
4 processer att behärska:

Lokalbokning i Outlook
Lokalbokning i Office 365 Falkenbergs kommun
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Att skriva en resonerande text
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Utvidgat Strandskydd - Arild och Kringelängen
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Föräldramöte 09 röd
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Att söka material till PM
Välkommen!.
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Workshop Arbetsplatslärande.
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Registrering av valorganisation
Rapporter.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Från sunt förnuft till sund metodik
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Stadsvandring: åk 9:s Södermalm
Presentationens avskrift:

Ett material från Strandskyddsdelegationen Underlag för diskussion om strandskyddsärenden i kommunen

Agenda Överblick strandskyddsreglerna med guide för dispensprövning (10 min) Fördjupning Ianspråktagen mark, hemfridszon, ersättningsbyggnad … Vad är aktuellt/intressant för er? Upplägg beräknat på 45-60 min tillgänglig tid kort intro utan frågor och diskussion - fördjupning med utgångspunkt i diskussioner Överblick: Om tid och behov finns, visa filmen ”Strandskyddet i sitt sammanhang” med översiktlig genomgång av reglerna samt av strandskyddets historia i Sverige. Interaktiv guide för dispensprövning: Inga detaljer, men visa på systematiken i guiden för dispensprövning och om hur ni kan hitta kunskap. I detta korta pass hinner vi inte med så mycket diskussion utan endast klargörande frågor. Fördjupning: Tanken är att bygga en diskussion utifrån frågeställningar som kan diskuteras i smågrupper eller gemensamt om det är få deltagare. Eftersom överblicken inte givit utrymme för diskussion; satsa på ett fördjupningsämne som är efterfrågat i den grupp du ska använda materialet. Vad är de intresserade av? Svårigheter? Att ta reda på innan du planerar mötet I denna presentation ligger tyngdpunkten på IANSPRÅKTAGET, hemfridzon mm.

strandskyddsdelegationen.se Hänvisa hit, här finns material; utbildningar, www.strandskyddsdomar.se, skrivmallar, tillsynsstöd osv osv. Här finns också samlat under egen rubrik material riktat till förtroendevalda (bl.a)

Strandskyddet i sitt sammanhang Inspelad föreläsning om grunderna i strandskyddet samt om historia och framväxt

Interaktiv guide för dispensprövning Visa denna guide från nätet, inte från denna ppt-bild. Beskriv verktyget. ”Guiden erbjuder en systematisk genomgång av juridiken i strandskyddsärenden med relevanta frågor man behöver ställa sig i varje steg som stöd för att hantera ärendena formellt korrekt. Här finns hänvisning till lagrum och länkar till utbildningar i hur man gör bedömningar i varje moment.” Klicka upp en ruta och peka på de olika frågorna och funktionerna i ett steg. Beskriv syftet med verktyget hantera frågor i rätt ordning! Betona att det kan vara vanligt att man ”direkt” börjar diskutera om det finns särskilt skäl (steg 6)…? Eller huruvida åtgärden är förenlig med syftena (steg 7)…? Tidsåtgång, formaliafel… även relevant vid tillsynsärenden (att börja med rätt frågor) och i detaljplanerärenden. Tipsa om att använda verktyget tex vid nämnsammanträden för att säkerställa att ni diskuterar samma frågeställning. Som exempel på värdet av att ta varje steg i rätt ordning: Berätta om MÖDs avgörande om villkor för parkeringsplatsen (prövning enligt ruta 10 i instans 1-3) utom strandskyddat område (prövning enligt ruta 2 i MÖD) M 1394-15, 2015-09-07, se www.strandskyddsdomar.se För pass om hemfridszon: Betona ruta 2 (7:15 2p MB). Betona också ruta 6 (och särskilt skäl enligt 7:18c 1p MB). Ange att du återkommer hit vid fördjupning. I MÖDs mål M 8029-14, 2015-08-25, skriver domstolen följande om förhållandet mellan dessa bestämmelser: När en åtgärd är förbjuden enligt 7 kap. 15 § 2 miljöbalken torde utrymmet för att lämna dispens på den grunden att området redan är ianspråktaget vara mycket litet. I förarbetena anges att det inte är avsikten att den första punkten i 7 kap. 18 c § miljöbalken normalt ska tillämpas i dessa fall (se prop. 2008/09:1 19 s. 100). Av praxis framgår att om en åtgärd innebär ökad privatisering, och därmed minskning av allemansrättsligt tillgängligt område, innebär det per definition att området inte kan anses vara ianspråktaget innan åtgärden vidtas (se MÖD 2015:7).

Diskutera ”Ianspråktagen mark” Vad är svårt? Vad är ni överens om? Sitta två och två, el fler mixa politiker och tjänstmän i grupperna. Ge deltagarna 3 minuter att diskutera. Låt en eller två personer berätta vad de pratat om. Om du väljer annat tema än ianspråktagen mark: ändra i rutan.

Tomt, hemfridszon och fastighet Förklara skillnaden mellan tomt, hemfridszon och fastighet, se Strandskyddsdelegationens webbutbildningen, s 16. Siffrorna 1-3 är klickbara i utbildningen. Länk: http://strandskydd.onlineacademy.se/ Kärnfrågan: Skulle åtgärden ianspråkta ett område som i dag är allemansrättsligt tillgängligt och utvidga hemfridszonen i en utsträckning som inte kan anses obetydligt?

”OBEBYGGD OCH IANSPRÅKTAGEN” Övning: ”OBEBYGGD OCH IANSPRÅKTAGEN” Låt deltagarna göra övningen Obebyggd och ianspråktagen, Bilden är schematisk, förutsättningar i frågan ur övningskompendium: På en rektangulär fastighet om 2300 kvm finns längs med strandlinjen i väster en gammal kaj och en husgrund. Större delen av fastigheten består av en anlagd gräsmatta som har klippts regelbundet sedan början av 1950-talet. På gräsmattan står det en flaggstång, en badtunna och ett par välansade fruktträd. Fastighetens östra gräns är markerad med ett staket och utanför staketet går det en väg. Norr och söder om fastigheten ligger det fastigheter med stora bostadshus omgivna av parkliknande trädgårdar. Nu har du fått en ansökan om uppförande av ett enbostadshus på fastigheten. Byggnaden är tänkt att placeras mitt på gräsmattan. Om du väljer annat tema än ianspråktagen mark: I Kompendium med övningsexempel finns andra case att diskutera utifrån.

Rättsfall ex: ianspråktagen mark, hemfridszon Sällan skäl för dispens enligt 7:18c 1 p MB om förbud gäller enligt 7:15 2 p, M 8029-14, 2015-08-25 Hemfridszonen - inte utökas mer än obetydligt, faktisk avhållande effekt, M 7026-14 och M 1170-15 Område utanför tomtplatsavgränsning är inte ianspråktaget, M 8029-14 Hemfridszon från grannfastighet räknas inte, 8029-14 Receptionsbyggnad – fritidshus, MÖD 2013:37 Lucktomter – inte längre dispensskäl, M 10284-11 Förfallet förråd och stengrund, inte ianspråktaget, M 7831-11 Bryggor, sjöbodar och andra komplementbyggnader genererar inte hemfridszon, t.ex. MÖD 2011:19, M 4091-13 Endast lagliga ianspråktaganden ?? Vattenområde – dit kan inte hemfridszon sträcka sig, M 8665-14, MÖD 2011:42 Lusthus med trädäck och flaggstånd, ej ianspråktaget för 50 m2 komplementbyggnad, M 4091-13 Avgöranden som är intressanta för övningen ”Obebyggd och ianspråktagen” och detta fördjupningstema. Visa inte denna bild, den är för detaljerad och svårläst. Den finns med här dels som stöd vid diskussion av ”Obebyggd och ianspråktagen”, dels för att kunna följa med i ett utskick efter mötet. Glöm inte: denna redovisning är väldigt ”digital” Läs skälen i avgörandena när du ska jämföra med ett aktuellt fall! Se gärna filmen ”Juridisk metod”! Om du valt ett annat fördjupningstema: använd systematiken med ”ämnen” och ”taggar” på www.strandskyddsdomar.se för att hitta relevanta avgöranden!

Rättsfall (nämnts i anslutning till interaktiv guide) Parkeringsplatsen utom strandskyddat område M 1394-15, 2015-09-07 MÖD 2013:37 särskilda skäl/ proportionalitet Visas inte heller, går med i efterhand.

Diskutera – hur bedöma hemfridzon Ska man åka ut och titta på plats? Vilka ska följa med? Komma överens om att hänga med och titta?! Studiebesök?! Hur stor en hemfridszon bedöms vara är en fråga som kan vara svårt att avgöra vid skrivbordet. Det kan vara bra även för en nämnd att följa med ut på platsen för att förstå förutsättningarna. På 45 minuter hinner man kanske inte hit, men det kan vara en fråga att skicka med deltagarna hem!