Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Advertisements

Ledarskapet – en introduktion
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Konsten att leda sig själv
Ledarstilar och gruppdynamik
Att samtala med ungdomar om tobak
Mental träning Mål & Motivation
Föräldrar - Idrottsföräldrar.
Lyckad träning Hur?.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Vad förväntar sig den egna föreningen och specialdistriktsförbundet (SDF)? Att sprida kunskap om idrotten Att sprida kunskap om idrotten Att nyrekrytera.
Respekten för människan
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar.
Ungdomsledarutbildning Cykel Träna lek och lär
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Världens bästa idrottsförälder
Föräldramöte F 08/09 30 September Policy, spelarutbildningsplan; hur jobbar BK Höllviken med flickfotbollen? 2.Höstens planering: Tjejcupen,
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
UC+, vad är det? - UC+ är en förkortning av Utvecklingscentra Plus. - UC+ är en del av Utvecklingscentra Uppsala, en operativ enhet i samverkan med Upplands.
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
Vi är en idrottsförening med spets, bredd och mångfald. Vi som föreningen vill ge dig en chans att utvecklas hos oss. Föreningens värdegrund är glädje,
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Föräldrarbarn BAS Pojkar Bas1/Bas2 BAS 1 BAS 2 BAS 3 BAS 4 Microtruppen Minitruppen Truppen Seniortruppen.
Verksamhetsidé för Kalix Handboll Varför finns vi? För vems skull finns vi? Vad erbjuder vi? Vilka värden skapar vi? Verksamhetsidé Kalix HK är en förening.
Steg 1 Grundtränarens uppgifter
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lagsammanhållning.
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Gruppens utveckling FIRO-modellen.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Tips för det praktiska ledarskapet
Föräldramöte 09 röd
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Målsättning för lektionen
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Fotboll Fristad Goif F10 Ledare: Magnus Kamsula, Leif Andersson, Anton Björnberg och Niklas Rydell.
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Förhållningssätten.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Individ och Identitet.
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Tips för det praktiska ledarskapet
Att vara idrottsförälder
Välkommen till kursen Friidrott år!
Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Ledarskap
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?

Fundera först och diskutera sen! 2 1 Varför är eller vill du vara ledare? Varför behövs ledare inom idrotten?

Vad gör en bra ledare? 1 Var och en funderar: Vilka bra ledare har du haft? Vad gjorde hon eller han som var bra? Berätta för varandra! 1 2

Bry sig och vara personlig Vad gör en bra ledare? Här beskrivs egenskaper och beteenden som idrottsforskare, barn och ungdomar tycker att en bra ledare ska ha och göra: Bry sig och vara personlig Ärlig Fantasirik Vara glad och positiv Hålla ordning Kunna förklara bra Snäll Rättvis Se varje individ Handlings-kraftig Flexibel Eftertänk- sam Ansvars- tagande Vara sig själv Rolig Tålmodig Pålitlig

Föreningens kultur Hur speglar den ledarskapet?

Föreningens kultur Idrotten vill Inte bara alla idrotter utan även alla föreningar har sin egen kultur som påverkar dig som ledare. I en del föreningar är den sociala gemenskapen viktigast, andra tycker det är viktigt att träna hårt och vara bäst. I en del föreningar toppar man när det är lagtävling, i andra är det viktigt att alla får vara med. Idrotten vill har Riksidrotts- förbundet tagit fram för att hjälpa föreningarna att på bästa sätt bedriva barn- och ungdomsidrott. Idrotten vill beskriver hur föreningarna ska skapa miljöer där barn trivs och vill vara kvar så länge som möjligt i idrotten.

Idrotten vill bland annat detta med barnidrotten: Idrott för barn ska bedrivas ur ett barnrätts- perspektiv och följa FN:s konvention om barns rättigheter. Idrott för barn ska vara lekfull, allsidig och bygga på barnens egna behov och förutsättningar samt ta hänsyn till variationer i utvecklingstakt. Idrott för barn ska utformas så att de kan lära sig idrotten och få ett livslångt intresse för den. Idrott för barn ska i första hand bedrivas i närområdet. Resultaten ska ges liten uppmärksamhet. Barn mår bra av att utöva flera olika idrotter och ska ha rätt att göra detta i olika föreningar. Här kan du läsa hela Idrotten vill

Föreningens kultur Diskutera! Gör din förening som Idrotten vill? Vad har din förening för kultur?

Olika typer av ledarskapsstilar - Tuff eller snäll?

Formella och informella ledare Ofta är ledaren i en grupp utsedd att vara det, av föreningen eller av gruppen. Det kallas att vara den formella ledaren. Det finns även outsedda ledare. Han eller hon har liksom blivit ledare automatiskt. Det brukar kallas för informell ledare. Diskutera! 1 Finns det formella och informella ledare i din träningsgrupp? 2 Har den informella ledaren någon roll? Är han eller hon viktig för gruppen? 3 Finns det någon som inte kan vara ledare?

Vilka egenskaper tror ni dessa ledare har? Relations- & uppgiftsorienterat ledarskap Blake & Muton 1964. Vilka egenskaper tror ni dessa ledare har? Fundera och diskutera!

En kombination som skapar delaktighet och teamkänsla! WIN-WIN! Känslor och sociala behov sätts före resultat och uppgift. En kombination som skapar delaktighet och teamkänsla! WIN-WIN! Ordning och reda, vill kontrollera och leverera bra resultat. Frånvarande och ointresserad…

Hur ska jag vara allt det? Situationsanpassat ledarskap Hur ska jag vara allt det? Det är såklart svårt att ha alla de egenskaperna. Precis som alla andra ledare har även du starkare och svagare sidor. Om du vet om dina styrkor och svagheter och försöker lära dig av dina misstag kan du alltid utvecklas till en bättre ledare. Med våra olika styrkor och svagheter är det bra att vara flera ledare som samarbetar. Då kan teamet komplettera varandra! Fundera och dela om ni vill med er av svaren: Vilka är dina svaga respektive starka ledarsidor?

Pedagogik Att leda en grupp

Gruppens utveckling: FIRO-modellen

Lär vi oss på olika sätt? Vi lär oss genom våra fem sinnen (syn, hörsel, känsel, smak, lukt) Ett sinne är vårt ”bästa” sinne, det dominerar över de andra Ändå behöver vi variera för att stimulera vårt lärande Vilket sinne föredrar du!?

Pedagogiska metoder. Från det enklare till det svårare Pedagogiska metoder * Från det enklare till det svårare * Visa – pröva – instruera – öva * Hel- eller delmetoden * Allsidig träning * Anpassa information och kommunikation * Variera metodiken (arbetsmetoderna) * Individualisera övningar och moment # Visa engagemang och entusiasm # Våga överraska # Förklara varför

Optimal lärandemiljö – möta för att leda Förtroende och trygghet Motivation Koncentration Uttalad gemenskap Goda relationer Tillhörighet Bondning Ett öppet klimat Konsekvent Att alla blir sedda

ALM – trädet A. - lägg mer fokus på att uppmuntra Ansträngning, ALM – trädet A - lägg mer fokus på att uppmuntra Ansträngning, än att fokusera på att vinna L - uppmuntra barn att Lära sig något vid varje träning och tävling M - lär barn att hantera Misstag och att se varje misstag som en grund till fortsatt lärande och utveckling