Införandeplan för IA-systemet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Advertisements

UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Self Service NET2 -Set up Spara gärna denna manual på din PC eller skriv ut materialet för senare stöd. | +46.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
PKs Event Planner- cykel PKs Event Planner- cykel UPPSTART (CA 6-4 MÅN INNAN) Möte – Sker samtidigt som uppstartsmöte med Event Service eller i nära sam-
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Information om datasystem för vård och omsorg
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Nummer 7 vecka dagar kvar….
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Svenska Brukshundklubben
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Ditt val: Starta ett projekt
Farlig utrustning.
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Ny DEP-relaterad funktionalitet i Ustart
XX kommun Kommunikationsplan.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Hantera kurstillfälle
Gymnasiearbete 100 p.
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Självbetjäningsterminal i primärvården
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
9...
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Användaravtal för Nyps
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Uppföljning folkhögskola
Du kommer att träffa människor under din livstid
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Organisation ny SDF Lundby
Nationell patientöversikt
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Rehabsamtal med arbetstagare inom lagverksamheten Ponf
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Smartare möten – effektivare uppföljning
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Systematiskt kvalitetsarbete
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Ersättningskollen.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Gymnasiearbete 100 p.
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Manual Använd OSA-enkäten.
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Att använda Oma i avdelningen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Presentationens avskrift:

Införandeplan för IA-systemet IA-systemet tillhandahålls av AFA Försäkring utan kostnad för försäkrade företag. AFA Försäkring ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Bolagets huvuduppdrag är att reglera försäkringsanmälningar enligt villkor som bolagets ägare avtalar om i centrala kollektivavtal. Utöver det ska AFA Försäkring stödja ett arbete som innebär färre olycksfall i försäkrade företag. IA-systemet är ett led i detta arbete och finns i flera olika branscher. Senast uppdaterad 25 december 2018

Införandeplan för IA-systemet Detta dokument är tänkt som stöd vid införandet av IA-systemet. Det visar hur införandet kan gå till och innehåller förslag för aktiviteter och beslutspunkter. Är ni en mindre organisation kan ni säkert göra flera av stegen samtidigt eller hoppa över vissa punkter. Införandeplanen är uppdelad i: Förstudie och beslut Planering Genomförande Avslut Tips! Fyll gärna i era egna svar och punkter samt ansvariga personer i checklistan, aktivitetslistan och tidplanen. Visa presentationen som bildspel för att se alla länkar.

1. Förstudie och beslut Gå igenom vad IA-systemet är och vad det kan användas till. Information, presentation och kundreferenser hittar du på www.afaforsakring.se/ia Beställ ett testkonto Gå igenom checklistan på nästa sida för att få hjälp med beslutspunkterna Ta beslut om att införa systemet Skicka in påskrivet avtal

1.1. Checklista Viktiga frågeställningar för alla nya användarföretag: Beskrivning Vilka typer av händelser vill ni hantera i IA-systemet? T.ex. tillbud, riskobservationer, miljöhändelser. Ska IA-systemet även användas för det förebyggande arbetsmiljöarbetet? T.ex. för skyddsronder och riskanalyser. Vilket mål har ni med införandet av IA-systemet? T.ex. att minska antal olyckor och allvarliga tillbud, att öka säkerhetstänk och riskmedvetenhet hos alla medarbetare. Vilka personer ska administrera IA-systemet hos er? Det är viktigt att dessa personer har god förståelse för hur er organisation fungerar och lätt för att lära sig IT-system. De blir ”Superanvändare” i systemet. Vilka personer ska ansvara för support till era användare? T.ex. superanvändarna eller befintlig internsupport. Hur vill ni rapportera inträffade händelser? T.ex. genom IA-appen och/eller länkar på intranätet. Hur ser er organisationsstruktur och ansvarsfördelningen ut? Fundera över var det kan inträffa saker och var personer är anställda, samt på vilka nivåer ni vill kunna göra uppföljningar. Fundera även över var ni brukar gå skyddsronder, arbetsmiljöronder, m.m. om ni vill använda IA-systemet för det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Vilken process vill ni ha kring externa anmälningar till Försäkringskassan / TFA / Arbetsmiljöverket? Ta reda på vem som sköter dessa anmälningar idag och hur ni vill hantera dem i IA-systemet Har beslut tagits att införa IA-systemet, och har det tagits av högsta ledningen? Det är viktigt att alla medarbetare förstår att detta är ett initiativ taget från högsta ort. Har anslutningsavtalet skickats in till AFA Försäkring? Klicka här för att öppna avtalet och dess bilagor. LÄNK! Stora organisationer och koncerner behöver ta ställning till ytterligare frågeställningar. Dessa finns på nästa sida.

1.1. Checklista forts. Ytterligare frågeställningar för stora organisationer och koncerner: Frågeställning Beskrivning Vilka ska ingå i projektgruppen som har hand om införandet? Det är viktigt att det ingår representanter för arbetsmiljö, HR, IT, kommunikation och internutbildning, samt för miljö- och säkerhetsfrågor om ni planerar att använda IA-systemet även för dessa typer av avvikelser. Projektledaren bör ha god förståelse för hur er organisation fungerar och lätt för att lära sig nya IT-system. Vill ni importera organisationsstrukturen, användare och händelser? I så fall kan ni hämta dokumenten om IA-systemets import- och exporttjänster under knappen ”Hjälp” i systemet. Dela dessa med er IT-avdelning så tidigt som möjligt. Har ni flera organisationer som ingår i en koncern? Fundera över hur koncernstrukturen ser ut och vilka delar av koncernen som ska använda IA-systemet. Har ni internationella enheter som ska använda IA-systemet? IA-systemet finns på många olika språk och i en internationell version där bl.a. personnummer och elektronisk anmälan till Försäkringskassan och TFA har tagits bort. Internationella enheter delar information om sina händelser bara med koncernen, inte med branschen. Vill ni starta med ett pilottest i en del av verksamheten eller införa systemet för hela verksamheten på en gång? En pilot kan vara ett bra sätt att se vilka anpassningar som behöver göras för att systemet ska passa er verksamhet. Vill ni ha möjlighet att logga in med Single Sign-On (SSO)? Detta innebär att en användare som loggat in i ert företagsnätverk kan gå till IA-systemet och bli inloggad med rätt behörigheter utan att behöva ange några inloggningsuppgifter. Hur ska administrationen och supporten hanteras? Fundera över om ni ska ha lokala administratörer, superanvändare och support eller om all support och administration av IA-systemet ska hanteras centralt hos er.

2. Planering Besluta vilka aktiviteter som ska genomföras och vem som ska ansvara för dem. Se aktivitetslistan för att få stöd med vilka aktiviteter som kan behövas. Gör en tidplan för aktiviteterna, se förslag för tidslinje Gör en budget Involvera viktiga funktioner såsom informationsansvariga, utbildnings- ansvariga m.fl. så tidigt som möjligt

2.1. Aktivitetslista Följande aktiviteter behövs vid införandet av IA-systemet: Aktivitet Beskrivning När? Ansvarig? Konfiguration Bygg upp organisationsstrukturen i IA-systemet. Skapa användarkonton och ställ in deras behörigheter. Konfigurera systemet. Import (eventuellt) Bestäm om ni vill importera och vad som ska importeras. Skapa filer och börja testa importer. Kommunikation Allmän information om IA-systemet (varför och hur det ska användas) på anslagstavlor, intranätet, möten, i interntidning m.m. Utbildning Utbildning för superanvändare (hos AFA Försäkring). Intern utbildning av alla chefer med arbetsmiljöansvar och alla skyddsombud. Pilottest (eventuellt) Bestäm på vilken avdelning eller i vilket bolag det ska göras. Utbilda de chefer och skyddsombud som ska delta i piloten. Intern support Bestäm hur den interna supporten ska hanteras (lokalt eller centralt). Mål Sätt upp mål med införandet, t.ex. att alla medarbetare ska veta varför och hur man rapporterar tillbud och risker, att varje anställd ska rapportera två händelser per år. Bestäm hur målen ska följas upp. Etc.

2.2. Tidslinje för införandet av IA-systemet Beslut att införa IA-systemet Tillsätta super-användare och projektgrupp Utvärdering av piloten och beslut om fortsättning Beslut System Initial konfiguration Pilot Justeringar efter utvärdering START kommunikation Information om IA, t.ex. på intranätet Information om piloten Information om varför och hur man använder IA till alla anställda Utbildning Utbildning av superanvändare, enhets-administratörer och internutbildare Utbildning av chefer, skyddsombud och andra som ingår i piloten Utbildning av alla chefer och skyddsombud

3. Genomförande Använd manualen och guiderna som finns under knappen ”Hjälp” i systemet Följ aktivitetslistan och tidplanen Konfigurera systemet med stöd av guiden "Kom igång med IA-systemet” Importera eventuellt organisationsstrukturen och användarna Utbilda superanvändarna Genomför eventuellt ett pilottest Utbilda chefer och skyddsombud Informera samtliga medarbetare Kvalitetssäkra innan lansering och stäm gärna av er konfiguration med oss Go Live!!

4. Avslut och Uppföljning Säkra fortsatt förvaltning Håll arbetsmiljöarbetet igång Se till att det som rapporteras in i IA-systemet inte bara blir liggande – det behöver utredas, åtgärdas och följas upp Ta upp det som rapporteras i IA-systemet på arbetsmiljömöten Använd statistik- och analysfunktionerna i systemet Följ upp era mål Delta gärna i nätverksgrupper och branschgrupper för att medverka i den fortsatta utvecklingen av systemet

Kontakt Behöver ni hjälp med konfiguration, utbildning eller annat hör av er till oss: Support och generella frågor: iasupport@afaforsakring.se Utbildning: iautbildning@afaforsakring.se Bra att veta: E-postsupporten riktar sig enbart till era superanvändare. Supporten för era övriga användare, t.ex. gällande inloggningsuppgifter, hanterar ni internt hos er.