Utredande text Labbrapport.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Formellt, skarpt och snyggt
Artikel – reportage - debattartikel
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Del 1: Språkets uppkomst
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Betyg och förmågor.
En övning i att analysera ett tal
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Outline för dagens övning
Förmågor och centralt innehåll
Kandidatuppsats i Statistik F3
Den retoriska arbetsprocessen
Skriva noveller.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Marknadsföring och försäljning
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Naturvetenskaplig undersökning
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Inledning och avslutning
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Formellt, skarpt och snyggt
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Reportage.
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Svenska som andraspråk 3
Problemformulering En introduktion på kursen
Att skriva en resonerande text
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Resonerande text Använd din elevbok!
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Att skriva essä.
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Utredande text Labbrapport

Utredande text - genre När används utredande text? För att redovisa resultat efter en undersökning För att presentera och övertyga läsaren om ny kunskap Jämför argumenterande text som ska övertyga läsaren om nya värderingar

Olika delar Tre s.k. kapitel Inledning: inledning, material och metod Inledning, undersökning, slutdiskussion Inledning: inledning, material och metod Undersökning: resultat Slutdiskussion: Slutsats och diskussion

Inledning Summary Inledning Material och metod En sammanfattning av hela rapporten och dess resultat på engelska. Inledning Ska ge gedigen bakgrund till undersökningen. Vad är Erken, varför valdes den platsen, vad var förutsättningarna vid labben, etc. Hypotesen ska presenteras. TYDLIGT Material och metod Allt material som har använts samt hur det påverkade undersökningen. Här kan ni försvara val av utrustning och plats etc.

Undersökning Resultat Beskriv händelseförloppet. Vad hände och varför? Vilken betydelse hade det som hände? Vilka resultat gav undersökningen? Texten måste vara löpande (för svenskans skull), men tabeller och bilder får gärna samexistera med text

Slutdiskussion Slutsats och diskussion Blev er hypotes besvarad? Vilka slutsatser kan dras av er undersökning? Vilka konsekvenser kan det ha för omvärlden? Här kan ni lyfta fram ev felkällor eller brister i er undersökning INGEN NY INFORMATION I DEN HÄR DELEN

Det akademiska språket Tänk på språket! Var försiktiga med definitiva påståenden. ”Resultat X tyder på slutsats Y” VS ”Resultat X betyder slutsats Y” Använd ett akademiskt språk även om ni ska göra innehållet tillgängligt för icke-biologer.

Kunskapskrav Svenska och Biologi samverkar i stor del Analysera och söka svar på frågor, samt att analysera och identifiera problem Diskutera utförligt och nyanserat komplexa frågor och dra dylika slutsatser Använda med säkerhet ett naturvetenskapligt språk (som är klart och träffsäkert) God användning av källor som är noggrant värderade och effektivt använda

Snabba tips Ge goda exempel! Det gör det lättare för den som inte var där att förstå ditt resonemang Var tydlig! Något som är uppenbart för sig efter två dagars labb är inte tydligt för någon som aldrig har hört talas om Erken Läs varandras rapporter! Färska ögon fångar lättare stavfel och tankefällor Går det att läsa bara inledningen och slutdiskussionen och ändå förstå undersökningen?