Utbildningsvetenskap i förskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Förskola – lärande och yrkesprofession
Pedagogiskt ledarskap
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Lärares planeringsarbete!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Disposition och utgångspunkter
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
År 3 År 1 Studiegång Förskola, 210 hp (kull 11) År 2 UK8 970A01 970A02
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Utvärdering av GAS - Programförslag från MR-kansliet Information.
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Lärares planeringsarbete!
Närsjukvårdsmöte
Grundlärarutbildningarna
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
InVäst - Integration Västsverige
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Presentationens avskrift:

Utbildningsvetenskap i förskolan Bim riddersporre

barbro.bruce@mah.se

Utbildningsvetenskap i förskolan En förskola på vetenskaplig grund med en verksamhet utifrån beprövad erfarenhet är detta möjligt att genomföra?

Utbildningsvetenskap i förskolan Förskolans uppdrag EDUCARE, lärande och omsorg Den stora förändringen – ett stärkt kunskapsuppdrag, EDU Den stora risken – att omsorgen inte utvecklas, CARE Hur ser ni på detta - bikupa I

Utbildningsvetenskap i förskolan Vilka redskap behöver förskolan för att klara sitt uppdrag? Kompetenta medarbetare Kompetenta ledare – bra förskolechefer En teoretisk plattform – utbildningsvetenskap, litteratur Innehållsteorier och arbetssätt – ämnesdidaktik Kunskap om barn, lärande och utveckling – pedagogiska och psykologiska teorier Resurser och förtroendet att forma verksamheten

Utbildningsvetenskap i förskolan Att leda en verksamhet på vetenskaplig grund Rekrytering av kompetenta medarbetare Fortbildning av medarbetare Tid för reflektion och kollegialt lärande Vilka möjligheter och svårigheter ser ni – bikupa II

Utbildningsvetenskap i förskolan Att organisera för ämnesdidaktisk verksamhet Samarbetet i arbetslagen Närvaron av ämnesteori Basen i generell teori Anpassning av lokaler och material Nyfiket klimat – bejaka utforskande Rikta utvecklingskraften medvetet Göra prioriteringar

Utbildningsvetenskap i förskolan Ledarskap förutsätter medarbetarskap En bra verksamhet förutsätter samarbete Då ges förutsättningar för ett bra innehåll

Utbildningsvetenskap i förskolan Nyskriven litteratur för att stärka verksamheten Utbildningsvetenskap för förskolan Kärnämnen i förskolan Berättande i förskolan Musikvetenskap för förskolan

Utbildningsvetenskap i förskolan Utbildningsvetenskap för förskolan Perspektiv på förskolan Lärande, demokrati och ämnesdidaktik Styrning och villkor

Utbildningsvetenskap i förskolan Förskolan är en del av samhället och sin tid: Del I En ämnesdidaktik för förskolan tar fart: Del II Ledning och resurser skapar ramar: Del III

Utbildningsvetenskap i förskolan Ämnesdidaktik: Språkutveckling Literacy Naturvetenskap Matematik Historia Estetiska ämnen

Utbildningsvetenskap i förskolan Ämnesdidaktiken kan aldrig frikopplas från kunskap om barn och uppväxtvillkor De didaktiska frågorna ger både bredd och djup Ett utforskande arbetssätt kan genomsyra allt De vuxna visar vägen med sina egna attityder Hur hanterar ni ojämn kompetens – bikupa III

Utbildningsvetenskap i förskolan Som förskollärare i ett legitimationsyrke är man professionell I en profession blir man aldrig fullärd Fortbildning tillhör professionens livsluft Det är ett komplext uppdrag att leda professionella Vissa medarbetare är inte riktigt professionella Alla behöver få en möjlighet att fortsätta utvecklas

barbro.bruce@mah.se; bim.riddersporre@mah.se Ett yrkesspråk håller samman professionen gör det möjligt att berätta vad man gör underlättar gemensam utveckling hjälp för tanken ökar trovärdigheten barbro.bruce@mah.se; bim.riddersporre@mah.se 2018-12-25

Kärnämnen i förskolan

Berättande i förskolan

Musikvetenskap för förskolan