Utbildningsvetenskap i förskolan Bim riddersporre
barbro.bruce@mah.se
Utbildningsvetenskap i förskolan En förskola på vetenskaplig grund med en verksamhet utifrån beprövad erfarenhet är detta möjligt att genomföra?
Utbildningsvetenskap i förskolan Förskolans uppdrag EDUCARE, lärande och omsorg Den stora förändringen – ett stärkt kunskapsuppdrag, EDU Den stora risken – att omsorgen inte utvecklas, CARE Hur ser ni på detta - bikupa I
Utbildningsvetenskap i förskolan Vilka redskap behöver förskolan för att klara sitt uppdrag? Kompetenta medarbetare Kompetenta ledare – bra förskolechefer En teoretisk plattform – utbildningsvetenskap, litteratur Innehållsteorier och arbetssätt – ämnesdidaktik Kunskap om barn, lärande och utveckling – pedagogiska och psykologiska teorier Resurser och förtroendet att forma verksamheten
Utbildningsvetenskap i förskolan Att leda en verksamhet på vetenskaplig grund Rekrytering av kompetenta medarbetare Fortbildning av medarbetare Tid för reflektion och kollegialt lärande Vilka möjligheter och svårigheter ser ni – bikupa II
Utbildningsvetenskap i förskolan Att organisera för ämnesdidaktisk verksamhet Samarbetet i arbetslagen Närvaron av ämnesteori Basen i generell teori Anpassning av lokaler och material Nyfiket klimat – bejaka utforskande Rikta utvecklingskraften medvetet Göra prioriteringar
Utbildningsvetenskap i förskolan Ledarskap förutsätter medarbetarskap En bra verksamhet förutsätter samarbete Då ges förutsättningar för ett bra innehåll
Utbildningsvetenskap i förskolan Nyskriven litteratur för att stärka verksamheten Utbildningsvetenskap för förskolan Kärnämnen i förskolan Berättande i förskolan Musikvetenskap för förskolan
Utbildningsvetenskap i förskolan Utbildningsvetenskap för förskolan Perspektiv på förskolan Lärande, demokrati och ämnesdidaktik Styrning och villkor
Utbildningsvetenskap i förskolan Förskolan är en del av samhället och sin tid: Del I En ämnesdidaktik för förskolan tar fart: Del II Ledning och resurser skapar ramar: Del III
Utbildningsvetenskap i förskolan Ämnesdidaktik: Språkutveckling Literacy Naturvetenskap Matematik Historia Estetiska ämnen
Utbildningsvetenskap i förskolan Ämnesdidaktiken kan aldrig frikopplas från kunskap om barn och uppväxtvillkor De didaktiska frågorna ger både bredd och djup Ett utforskande arbetssätt kan genomsyra allt De vuxna visar vägen med sina egna attityder Hur hanterar ni ojämn kompetens – bikupa III
Utbildningsvetenskap i förskolan Som förskollärare i ett legitimationsyrke är man professionell I en profession blir man aldrig fullärd Fortbildning tillhör professionens livsluft Det är ett komplext uppdrag att leda professionella Vissa medarbetare är inte riktigt professionella Alla behöver få en möjlighet att fortsätta utvecklas
barbro.bruce@mah.se; bim.riddersporre@mah.se Ett yrkesspråk håller samman professionen gör det möjligt att berätta vad man gör underlättar gemensam utveckling hjälp för tanken ökar trovärdigheten barbro.bruce@mah.se; bim.riddersporre@mah.se 2018-12-25
Kärnämnen i förskolan
Berättande i förskolan
Musikvetenskap för förskolan