Socialkommunikation Maria Weiselius V Socialkommunikation Maria Weiselius V

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Barnanpassad utredning
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Föräldramöte 12 september 2011
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Ulrika Aspeflo Kommunikation Ulrika Aspeflo
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Mening eller fråga TRYCK F5.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Dolda funktionsnedsättningar
Anställningsintervjun
Idrottspsykologi.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Egen styrka-projektet
Personas Att använda vid PCP – personcentrerad processkartläggning.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Personlig försäljning Kap. 2
Kommunikationsprocesser
Stresshantering och säljplanering
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
4 processer att behärska:
Lära för livet!.
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Kommunikation.
Tips för det praktiska ledarskapet
Kundanalysen har flera syften
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Helhet och allsidighet
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Att lära på mottagarens villkor
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Socialkommunikation Maria Weiselius V Socialkommunikation Maria Weiselius V
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
De nya svenskarnas röst !
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Socialkommunikation Maria Weiselius V 22 2018

Grundläggande om kommunikation: Att förstå andras kommunikation och att själv kunna kommunicera är en rättighet enligt FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning 3

SÄNDARE (expressiv) MOTTAGARE (receptiv)

Överföra/uttrycka – ta emot och tolka budskap samt svara i sociala situationer… 5

Personer med AST har ett annat sätt att: Kommunicera– meningen med kommunikation, svårt ta initiativ, färre uttryckssätt Förstå – konkreta, bokstavliga, visuella Minnas – associerar utifrån detaljer Uppleva – över- eller underupplever sinnesintryck Föreställa sig – svårt förstå konsekvenser och orsaker Tolka situationer – oflexibla, utgår från personen själv 6

Kommunikativa svårigheter som: Nedsatt förmåga att förstå och använda sig av talat språk Grundläggande svårigheter med att förstå vitsen med kommunikation Alla människor påverkas av känslor/affekter Problembeteenden– starkt samband med kommunikationssvårigheter Vi bör därför: Använda annan kommunikation än det talade språket som komplement Jobba med kommunikations- grunderna; delad uppmärksamhet, delat intresse, delad glädje, imitation Vara medveten om våra känslotillstånd, ha en låg känslointensitet Tolka problembeteenden som kommunikation 7 7

Bakomliggande orsaker Joint attention – Delad uppmärksamhet Theory of mind – Perspektiv och mentalisering. Central Coherence – Sammanhang Exekutiva funktioner – att planera/organisera, tid.

Brister i mentalisering (theory of mind) Att inte kunna föreställa sig vad andra vet och inte vet Frågar inte Ber inte om hjälp Delar inte med sig av information Förstå vad som är viktigt att berätta ………..

Sammanhang (central coherence) och kommunikation Innehållet i all kommunikation.. Ord Känslor Uttryck Gester Bilder Objekt ..är aldrig konstant utan beror alltid på sammanhanget!

Hjärnan använder hellre sammanhanget än ansiktsuttrycket för att dra slutsatser

Hur använder/skapar hjärnan sammanhang? Det vet vi inte… Men vi vet att den gör det spontant och väldigt, väldigt snabbt sammanhang sammanhang sammanhang sammanhang sammanhang sammanhang

Konkret tänkande i en grå värld Neurotypisk ASD stimulus Mening 1 Mening 2 Mening 3 sammanhang stimulus Mening 1 sammanhang

Kommunikation - sammanhang Med vem? I vilken/vilka situationer? Om vad? 16

Autism och sammanhangsblindhet Hur hälsar man på en annan person? Vad är en bra födelsedagspresent ? Vad pratar man om kring ett matbord? 17

Uttrycksförmåga - Språkförståelse Jämförelse Uttrycksförmåga - Språkförståelse 18 18

Kommunikation kan vara: Expressivt: (Det man säger och förmedlar till någon annan). Riktar till “rätt” person. Påbörjar och avslutar. Rätt sammanhang – situation. Språk – användning - röststyrka Bedöm!!!!! Receptivt (Det man tar emot och förstår) Lyssnar och förstår. Väntar på sin tur. Svarar relevant. Bedöm!!!!!

Det talade ordet för att förmedla ett budskap Det är en härlig vinterdag. Under helgen har den första snön fallit. Personalen kommer in i köket, tittar ut genom fönstret och säger; Oh så härligt! Tänk om snön ligger tills på torsdag då skulle vi kunna åka pulka på Getberget – eller – du kanske tycker vi ska vara ut hela dagen och åka till Himmelsberget? Där kan vi ju båda åka pulka och skidor. Det kanske skulle vara roligare..I så fall måste vi ju ha en liten matsäck med och handla till det. Ja, vi får se. Snön kanske har gått bort tills på torsdag. Vi får prata mer om det sedan! Ligger snön? Går den bort? Getberget? Himmelsberget? Lite mat? Kanske? Vi får se? Sedan?

Språkförståelse Förstå gester, mimik och tonläge Förstå ord i specifika situationer Förstå ord utanför sammanhanget Förstå meningar 21

Språkfärdighet – en helhet av tre ömsesidigt beroende delar innehåll form användning 22

Kommunikation – innehåll Vad? Föremål, personer, djur Aktiviteter, handlingar Platser Kvaliteter – trasig, röd, fin... Känslor, inre tillstånd motivation 23

Kommunikation –form Hur? Motorik Gester Föremål Bilder av olika slag Skrift Tecken som stöd/teckenspråk Tal 24

Kommunikation – funktion/användning Begära/be om Protestera/vägra Få uppmärksamhet Kommentera Ge information, berätta Söka information, fråga Uttrycka känslor och tankar Sociala regler 25

Film Filippa

Olika sätt att kommunicera Skrika, gråta, sparka Le, skratta, låta Titta på person eller sak Sträcka ut handen mot person eller sak Luta sig mot, flytta sig närmare Ta någon i handen, dra med till sak/aktivitet Banka/låta med saker Slänga saker Peka på/sträcka fram en sak, be om sak/aktivitet/hjälp Påbörja en rörelsesekvens Göra en gest/ett tecken/peka eller lämna en bild Säga ett ord Se mig! Hör mig! Förstå mig! G. Winlund

Viktiga kommunikativa färdigheter Att kunna förmedla: mer, oj, wow, titta! Att kunna förmedla vad man vill ha/vill göra Att kunna be om hjälp Att kunna förmedla ”jag vill inte/ färdig/ sluta” Att kunna svara ja/nej 28 28

Några kommunikativa färdigheter att kartlägga: Förmedlar vad han/hon vill ha/göra? Säger ”nej”? Ber om hjälp? Påkallar uppmärksamhet? Delar känsloupplevelser? Förmedlar hur han/hon mår? Svarar ja/nej? Påbörjar ett samtal?

Fortsättning att kartlägga: Svarar på frågor? Ställer frågor? Kan avsluta ett samtal? Berättar om sånt som har hänt/ska hända? Kan uttrycka ”Jag vet inte”? Kan använda telefon/mobil för att ringa? Kan skriva/maila/chatta för hand/på dator? Kommunicerar med kända/okända människor?

Kommunikation och samspel Arbeta med kommunikationens grunder: dela positiva upplevelser, omvänd imitation, ömsesidig påverkan Arbeta i naturliga situationer, gärna i rörelse- aktiviteter Locka – inte kräva! Uppmuntra all slags kommunikation Var nära andra som gör positiva saker Lyssna på protester

Göra Kommunikation/samtal konkret Kroppsspråk Föremål Bilder Tecken Dataprat Plus och minuslistor En 5:a kan få mig att tappa kontrollen Skalor Skalor och Påståendelistor Samtalsmatta Samtalspinne Ritprat Sociala berättelser, seriesamtal Socialmeny Vardagsstöd (material)

Dataprat

Hur kan vi ta reda på vad personen vill, tycker, tänker? Fråga – men kanske inte verbalt! Observationer Frågeformulär Betygsätta Utvärdera Prova olika saker/välja 34 34

Plus och minuslista Nuvarande situation Förändrad situation + skönt att sova skönt att slippa lägga sig tidigt Kan hänga med polare sent Kravlöst Slippa stressa i säng/gå upp slösurfa Har ett jobb Tjäna egna pengar Ha något vettigt att göra Ha arbetskamrater Ger förutsättningar att kunna flytta till egen lägenhet - Ha tråkigt Vara ensam Känna sig onyttig Leder inte framåt Jobbigt med omställning (gå upp tidigt) Ansvar Kan inte hänga med polare sent Kan inte slösurfa sent Tappa sovmorgon

Koll på ork Kvällsrutiner Åka buss JOBB Små prata

Att tänka på vid samtal Ta hänsyn till omgivning, intryck och dagsform Undvik att sitta mittemot Undvik att enbart använda kroppsspråk och betoningar. Förstärk också med visuella verktyg Var en samtalslots , hjälp personen att påbörja och avsluta samtalet Gör en agenda vad ni ska prata om och i vilken ordning Anpassa din kommunikation, konkreta förklaringar, färre ord, ta pauser. Sammanfatta ofta, visuellt !

Skalor och påståendelistor Ringa in de påståenden som stämmer bäst om det som oroar/stressar dig mest just nu Att försäkringskassan inte meddelat om jag får förlängd aktivitetsersättning Stämmer helt Stämmer delvis Stämmer inte alls Att det arbetat många vikarier i verksamheten den senaste tiden Att det varit många helgdagar som orsakat förändringar i vardagsrutinerna Stämmer helt Stämmer delvis Stämmer inte alls

Utvärdering (ringa in vad du tycker) Jag trivs på jobbet? Inte alls sådär ok ja ja, mycket! Jag känner mig trygg på jobbet? Jag får reda på vad som ska hända under dagen på jobbet? Nej ibland oftast alltid Jag förstår vad jag ska göra på jobbet Nej ibland oftast alltid Jag har något att göra på rasten? Nej ibland oftast alltid

Utvärdera

   Datum: Namn: lätt svårt Avslappningsskiva Friskis och svettis kul  okej  trist lätt svårt Avslappningsskiva Friskis och svettis Musik Spela spel Träffa kontaktperson Handla på ICA Daglig verksamhet- 42

Utvärdering Jag tycker om att: Hur tyckte du det var att .. Handla i affären Måla Snickra Vattna blommor Cykla (Ringa in det som stämmer) Hur tyckte du det var att ..   Kratta 1 2 3 4 Ta kort 1 2 3 4 Baka 1 2 3 4 ( Ringa in 1= tråkigt 2= ok 3= bra 4 = mycket bra )

Att Välja Personen behöver först få erfarenhet av aktiviteterna Presentera aktiviteterna visuellt Träna på att välja. Börja med en rolig och en tråkig Alternativen presenteras inte som planering

Pekpratskartor..

”När jag samtidigt kan se kan jag bättre förstå” Tonårspojke med autism

Mer information: www.ucautism.se