Välkomna på föräldramöte
Vi som är här Martina, Lisbeth och Suzanne Martin – IT-resurs Sanna – drama (förhinder). Eva - kurator Anna – speciallärare Annika - rektor
Dagordning Nuläge – klassklimat Nätetik Värdegrundsarbete Årskurs 4 Klassklimatet bättre och bättre. Ökad arbetsro och arbets”kraft/ork”, färre konflikter. Går långsamt men åt rätt håll. Håller på rutiner och struktur. Märktes när ni pratat hemma – fortsätt med det! Var en peak i konflikter och oro några veckor innan jul – visade sig ha mycket att göra med nätet och oro inför åk 4. Därav punkterna nätetik & åk 4. Starten 2018 har varit väldigt stabil – glada engagerade barn efter lovet.
Nuläge Klassklimatet bättre för varje vecka - Tiden sedan jullovet har varit mycket bra. Ökad arbetsro - lektionerna med oro och sämre arbetsro är nu få. Tryggare elever – färre, mildare konflikter i gruppen samt en ökad tilltro till vuxna. Samsyn skola/hem – det märks i skolan när ni pratar hemma om sådant som vi tar upp på möten eller i samtal. Vi är tacksamma för ert samarbete och hoppas ni fortsätter prata där hemma.
Nätetik Att tänka på när barnen är på nätet: Sociala medier – T.ex. Snapchat, Musical.ly. - åldersgränser och vuxennärvaro Youtube – vilket innehåll möter barnen? - egna youtubekanaler - vad är det barnen lägger ut? Vad sker i chattar och kommentarsfält? – Vad skrivs? – Vad tas emot? – Vem står som avsändare? – Hur tolkas orden/texten? – Konsekvenser IRL (in real life) Läs även Martins dokument!
Värdegrundsarbete Vid konflikter – lösningsorienterande samtal enskilt eller i grupp. Fokus på lösning. Hur kan jag tänka om jag hamnar i denna situation igen, för att det ska gå bättre? Vi arbetar med att sätta ord på och synliggöra våra egna och andras perspektiv, känslor och konfliktlösningsstrategier. Positiva rollmodeller och förväntningar - vuxna visar positivt beteende (modellerar) och lyfter barnens positiva agerande genom att uppmuntra och sätta ord på goda exempel. Ex: ”Bra jobbat Kalle, Vilma och Emma. När ni gjorde så, så blev det såhär..”. Vi lägger fokus på vad som förväntas. Dramapedagogik – Se Sannas brev, separat dokument.
Dramainsats 3C Uppdraget i 3C är att: ha roligt tillsammans öka tryggheten i gruppen stärka känslan av ett ”vi” stärka tilltron till vuxna ge pedagoger konkreta verktyg som kan tas med i det vidare arbetet med gruppen.
Årskurs 4 Spekulationer = oroliga barn och grupp. Efter höstlovet startade en hel del spekulationer, diskussioner och konflikter i klassen eftersom det uppdagats att en del söker sig till andra skolor än Almers. Vi pratade därför på mötet om vikten av att barnen inte går omkring och oroar sig inför årskurs 4 redan nu. Oron som uppstod hos barnen handlade om att de kunde bli utan sina kompisar i fyran, eller att de skulle hamna på en ”dålig” skola. Som barn är det lätt att tänka ”den skolan vill/ska han inte gå på – då är den dålig för mig också”. Missförstånd uppstår lätt när diskussionen flyttar över från vuxenvärlden till barnvärlden. ”Det spelar ingen roll – jag kommer ändå inte gå kvar i denna klassen” – en splittring uppstår, vilket är negativt när vi arbetar för en starkare vi-känsla och tryggare grupp.
Tack för att ni kom! Hör av er om ni undrar något.