Från Motstånd till Framgång på gymnasieskolans introduktionsprogram

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Lärares planeringsarbete!
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Björknässkolan Nacka kommun
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
SET och Sex och samlevnad? Hur gör man? Vad gör man? Vad kan man göra?
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Välkommen till Braås skola
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
Hur du hittar elevernas styrkor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Presentation Vård och omsorgscollege
Coaching.
Level Up steg 2 & 3.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Det är insidan som räknas!
Tips för det praktiska ledarskapet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Skolutveckling tillsammans, Topp
Vad vi behöver när vi kunskapar
Varför just ämnet fysik?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Tidigare granskningar
Samverkansråd
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Från Motstånd till Framgång på gymnasieskolans introduktionsprogram - Att motivera när ingen motivation finns Martin Hugo Gymnasiekonferens – 16 oktober 2018

Det här blir ju kanonbra (Lärare) Ja för faan (Elev) Du är snart klar med kursen (Lärare) Vad då för jävla kurs…det finns väl ingen kurs för sånt här (Elev) Jo då…kolla här…(Läraren visar kursplanen) Åh faan…det hade jag ingen aning om (Elev) Du är nästan klar med hela den här kursen i gjutning nu (Lärare) - Det var som fan (Elev)

ALLA KAN LYCKAS I SKOLAN! Lärande och utveckling genom trygghet, glädje, lust och engagemang.

VAD DRIVER MIG I MIN FORSKNING!?

Att klara sig hyggligt i skolan och få en utbildning är .. den starkast skyddande faktorn för utsatta barns långsiktiga utveckling som vi känner till (Bo Vinnerljung)

Skolidentitet Omställningstid

Min erfarenhet är att man måste ”hitta sina elever” först innan vi tillsammans kan arbeta mot lärandemålen (Lärare på IM-programmet i Södertälje)

”Jag har lärt mig en vettig grej när jag har varit här…och det är försök för helvete själv du kommer klara det” (Elev 11)

Lärandet sker i relationen Allt hänger på vilken relation man har annars är de inte öppna för att vilja lära sig något. […] Utan en relation så kommer du ingenstans med de här grabbarna. Det är inte ämnet som bär utan det är jag som person som bär…i samband med dem […] att få det här personliga mötet och känna att det här är en intresserad vuxen person som tycker om mig som jag är. (David, IM-lärare)

Han får en ju att känna sig till ro här Han får en ju att känna sig till ro här. Han får en till å känna sig lugn. Och han får en till å känna sig välkommen […] och det är tack vare att han är där å han är sig själv och han är så lugn som möjligt och liksom han får en själv till å känna ett lugn. Man får liksom när man är i närheten av han så får man lugn energi och då blir man själv lugn…och det är nog det största stödet han har gett mig. (Elev 7)

Vändpunktsprocesser sker nästan alltid i en tillitsfull relation med en vuxen, tex: En klasslärare, ämneslärare eller mentor Specialpedagog, Speciallärare, Rektor Behandlare/Psykolog/Socionom Familjehemsförälder eller God man

En av gymnasieskolans största utmaningar är att skapa förutsättningar för att eleverna på introduktionsprogrammen lyckas med sina studier så att de blir behöriga för de nationella programmen eller utvecklar kompetenser som gör dem anställningsbara

För organisationen eller för eleverna? Utbildning för vem!? För organisationen eller för eleverna? En av GY11:as visioner med de fem nya introduktionsprogrammen var att bättre möta den enskilde elevens behov, förutsättningar och målsättningar I vilken utstäckning är eleverna på introduktionsprogrammet delaktiga i sina individuella studieplaner?

Skolinspektionens kritik efter granskningen av IM-programmen Planeringen sker ofta utifrån skolans organisatoriska behov och inte efter elevens behov Tex: fylla lärares tjänster, tillgång till lokaler, viljan hos lärare på nationella program att ha IM-elever i sin undervisning mm

Eleverna upplever sig inte delaktiga eller är inte alls involverade i sina individuella studieplaner Samverkan mellan IM och de nationella programmen är bristfällig. Detta hindrar elever som har förutsättningar att läsa gymnasiekurser. På vissa skolor finns tom ett direkt motstånd från lärare på de nationella programmen

Individuella studieplaner: IM är den utbildningsform där man kan vara mest flexibel! Viktigt att koppla ihop studieplanerna med verkligheten – Matcha kompetenser med behov av arbetskraft Att även kartlägga yrkeskunskaper och estetiska förmågor Revidera studieplanerna ofta!

Samverkan Skola/Lärande --- Vård/Behandling Bilden av eleven

Ett holistiskt perspektiv på barns utveckling och lärande: Ett salutogent perspektiv – Fokuserar på att utgå från och bygga vidare på individers resurser och det som fungerar snarare än att fokusera på det som saknas eller inte fungerar. Ett inkluderande perspektiv - Att aktiviteter och undervisning utformas med hänsyn tagen till individers förutsättningar och behov. Målet är social delaktighet.

Tio slutsatser: Inled inte ett möte med “omotiverade” elever med att testa deras kunskaper. 2) Man måste tycka om dem! Det kan ibland vara bra med små undervisningsgrupper och endast ett fåtal undervisande lärare. 4) Lärares förväntningar på sina elever påverkar hur det går. Fokusera på att spegla elevers positiva sidor så väljer de själva ett annat beteende.

6) Elever med starkt skolmotstånd lär sig ofta både praktiskt arbete och teoretisk kunskap genom att göra något konkret med händerna. 7) Lärandesituationer måste vara på riktigt! En del av eleverna lär sig bäst när de arbetar tillsammans i gemensamma projekt. 9) Målen i skolan måste upplevas som möjliga att uppnå och de måste vara elevernas egna mål. 10) Eleverna måste uppleva delaktighet!

Två viktiga aspekter jag har sett på skolor som kan göra stor skillnad: Att alltid direkt ta reda på VARFÖR en elev inte är i skolan – Våga lyssna - Kopplat till åtgärder Kontinuitet, Tydlighet & Fasta strukturer Tex: Att starta 20-30 min varje morgon med en mentor Tex: Att rektor möter ”nyckelelever” 30 min varje vecka Tex: Att inleda dagen med gemensam frukost

Om någon vill läsa mer: Hedegaard, J & Hugo, M. (2017). Social dimensions of learning – The experience of young adult students with Asperger syndrome at a supported IT education. Scandinavian Journal of Disability Research. 19(3), 256-268. Hugo, M. (2013). Meningsfullt lärande i skolverksamheten på särskilda ungdomshem. Institutionsvård i fokus, Forskningsrapport nr1:2013, Stockholm: Statens institutionsstyrelse. Hugo,M. (2012). När skolans lärande saknar mening. I L.Mathiasson, (red.). Uppdrag Lärare – en antologi om status, yrkesskicklighet och framtids-drömmar. Pedagogiska magasinets skriftserie nr. 9: Lärarförbundets Förlag. Backlund, Å., Ekberg, M., Hugo, M., Isaksson, J och Strand, A-S. (2012). Skolsocialt arbete – En angelägenhet för alla? Socionomen nr2/2012. Hugo, M. (2011). Från motstånd till framgång – Att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. Hugo, M. (2007). Liv och lärande i gymnasieskolan. En studie om elevers och lärares erfarenheter i en liten grupp på gymnasieskolans individuella program. Dissertation No 2, School of Education and Communication, Jönköping University. Jönköping: Jönköping Univerity Press.