Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Vardaglig observationer
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Omdömen, bedömning och betyg
Pedagogiskt ledarskap
Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Bra skolor kännetecknas av:
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Föräldraråd
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Hovstaskolans styrdokument
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Läroplansträff fritidshem
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklassen Torpshammar
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Resultat av klassrumsbesök
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
© Steve Wretman & Helena Moreau
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Bedömning och betygsättning
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Begreppet undervisning
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Presentationens avskrift:

Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun ”Alldeles underbara avkrokar”

Rektors förståelse för lärandeuppdraget Förståelse av lärandeuppdraget som det föreskrivs i styrdokumenten Förståelse för konstruktivismen som är grunden för vår läroplan Hur sker lärande? Bedömarkompetens, vad ska bedömas i skolan? Formativ och summativ bedömning Kunskapsförsprång till lärarna på skolan. ”Alldeles underbara avkrokar”

Samverkan med facken Nytt lokalt kollektivavtal LOK 10 för skolledare är klart. Avtalet bygger bara på kunskapsuppdraget Nytt kollektivavtal för lärare håller på att tas fram Nya lönekriterier håller på att tas fram både i förskolan och i skolan Tvärfackliga träffar för att prata långsiktig skolutveckling och skapa en gemensam förståelse av det framtida arbetet ”Alldeles underbara avkrokar”

Rektors förutsättningar Skapat gemensam arbetstid på ledningskonferenser. Flyttat fokus från information till att arbeta med uppdraget som pedagogisk ledare Förvaltningen ”fäller upp paraplyet” Lönesamtal och medarbetarsamtal med fokus på lärandeuppdraget Stödmaterial är framtagna för t ex klassrumsbesök och bedömning av verksamhetens kvalité ”Alldeles underbara avkrokar”

Observationsmallar för klassrumsbesök Bedömningsmatris i förskolan Bedömning av kunskapssyn i skolan Observationsmall för rektorer Mall för kunskapsuppföljning av alla ämnen Lokal pedagogisk planering ”Alldeles underbara avkrokar”

Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11 De långsiktiga målen beskrivs som punktsatser i slutet av ämnets syfte. Detta utgör basen i planeringsarbetet Vilket centralt innehåll kan vi lyfta in för att eleverna ska få träna på de förmågor som ska bedömas? Denna del ska vara väldigt tydligt skriven så eleverna förstår vad som förväntas av dem i arbetsområdet Här kan även eleverna vara med och ha idéer på hur de ska få visa sina nyvunna kunskaper Tas fram i samråd med eleverna i undervisningsgruppen ”Alldeles underbara avkrokar”

Lokal pedagogisk planering Rektorer har gjort egna lokala pedagogiska planeringar i samhällskunskap, svenska, matematik Bedömningsmatriser för lärande är utformade av rektorsgruppen Syftet har varit att rektorerna ska ha ett kunskapsövertag för att kunna leda arbetet på sina skolor ”Alldeles underbara avkrokar”

Klassrumsobservationer Meddelar strax innan besöken att jag kommer att följa lektionen Dokumentation av besöket direkt i mallen Sociogram för att se samspel mellan lärare och elever Feed-back direkt efter lektion 5-10 min Längre feed-back efter skoldagens slut 30-45 min Positiv respons från lärarna. Uppskattar att de får feed-back på saker de inte själva ser ”Alldeles underbara avkrokar”

Mall för kunskapsuppföljning Förenklar rektors arbete med kunskapsuppföljning utifrån nya skollagen Används vid klasskonferenser och är ett levande dokument Är ett bra stöd för lärare vid upprättande av IUP och skriftliga omdömen i lärplattformen Kan följa elevens stödåtgärder under längre tid som blir dokumenterade på ett ställe Bra underlag för kvalitetsredovisning Finns även för förskoleklass ”Alldeles underbara avkrokar”

Hur jobbar jag med lärarna? Återkoppling efter skoldagens slut 30-40 min efter genomfört klassrumsbesök Om det finns många utvecklingsområden så bokas tid för nytt besök Dokumenteras och sparas Tas upp vid medarbetarsamtal och vid lönesamtal Målsättningen är ett lektionsbesök per termin och lärare ”Alldeles underbara avkrokar”

Om ni har frågor till oss Lars Thorin Urban Åström Utvecklingsledare Områdeschef förskola/grundskola 0690-250 116 0690-250 176 lars.thorin@ange.se urban.astrom@ange.se Kjell-Åke Skoog Rektor Björkbackaskolan 0690-250 245 kjell-ake.skoog@ange.se Vill ni veta mer om vårt implementeringsarbete av alla statliga reformer så kan ni läsa mer på vår blogg Lars skolutvecklingsblogg ”Alldeles underbara avkrokar”