Arbetssättet i telefonrådgivning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

A survey with a focus on periodontology.
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Kvalitativ analys - Analysprocess
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Att samtala med ungdomar om tobak
Vi undersöker kraft och rörelse
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Ramverk för patientmedverkan
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Diagnos och delaktighet
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Hur gör man en debattartikel?
Det professionella samtalet
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Skriva noveller.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
En guide för arbeten i SO
Leda och planera sokratiska samtal
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Det här är 1177 Vårdguiden.
Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Tjänsteresa för iKBT Västerbotten. Kontakt 1177.se Kontakt enhet Bedömning Läkare/ psykolog Remittera patient Bedöma/informera/ komma överens med patient.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Ramverk för patientmedverkan
Matspjälkningssystemet
Coaching.
Konsten att läsa skönlitteratur
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Att skriva en resonerande text
Det är insidan som räknas!
Kundanalysen har flera syften
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Novellanalys.
Monica Zetterman Landsmöte myelom 27 augusti 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Svenska – skriva berättelser
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Hälso- och sjukvård i Region Östergötland Hur söker jag vård?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Coachande samtal.
Användarinstruktioner Vårdochinsats.se
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad är 1177 Vårdguiden?.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Arbetssättet i telefonrådgivning Värdegrund och metod i rådgivningssamtalet

Arbetssätt i telefonrådgining Telefonrådgivning Bedömningen är det centrala i rådgivningssamtalet och förutsättningen för att sjuksköterskan ger rätt råd och vid behov hänvisar till rätt vårdnivå. Hälso- och sjukvårdslagen ger oss mandat att bedöma vårdbehov 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL 2§) Målet för hälso- och sjukvården är en god hälsa och vård på lika villkor för hela befolkningen. Lagen säger att ”varje patient som vänder sig till hälso- och sjukvården skall, om det inte är uppenbart onödigt, snarast ges en medicinsk bedömning av sitt hälsotillstånd.” Kommentar till Hälso- och sjukvårdslagen Den medicinska bedömningen som avses görs ofta av en läkare, men kan många gånger utföras av annan hälso- och sjukvårdspersonal, i första hand en sjuksköterska. Bedömningen kan ibland göras per telefon. Jan Sahlins bok Kommentar till Hälso- och sjukvårdslagen, sjätte upplagan (Nordstedts Juridik AB), sid. 67 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining Sida 3

Arbetssättet i telefon består av Värdegrunden ”det goda samtalet” Att använda samtalsprocessen som metod Att förstå rådgivningsstödets uppbyggnad Att använda rådgivningsstödet aktivt i samtalet 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Värdegrunden Det goda samtalet Det goda samtalet kännetecknas av empati, respekt och trovärdighet. När samtalet avslutas ska det finnas en känsla av samförstånd hos både sjuksköterskan och den vårdsökande. Värdegrunden utgör svaret på frågan om vad som är gott och vad sjuksköterskan vill uppnå i rådgivningssamtalet. Det är det goda samtalet där både sjuksköterskan och den hjälpsökande känner tillfredställelse, glädje och nöjdhet. Arbetssättet är ett stöd för sjuksköterskan att nå det goda samtalet. 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Sjuksköterskans arbete i telefonen Hälso- och sjukvårdslagen ger sjuksköterskan mandat att bedöma vårdbehov per telefon Kvalitativ medicinsk bedömning Rätt råd och vid behov hänvisning till rätt vårdnivå Gott bemötande 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Samtalsprocessen som E-utbildning 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Var hittar jag E-utbildningen? 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

E- utbildning i Samtalsprocessen 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Syfte med E-utbildning Utbildningen Samtalsprocessen ger dig en metod att skapa struktur i rådgivningssamtalet. Ett strukturerat arbetssätt ger dig goda förutsättningar att använda rådgivningsstödet på ett optimalt sätt. E-utbildningen Samtalsprocessen finns både som grundkurs och som fortsättningskurs. Utbildningen kan du nå från vilken internet-uppkopplad dator som helst. 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Samtalsprocess Samtalsmetodik Fallgropar i samtalet Samtalsprocessen Samtalsprocess Samtalsmetodik Fallgropar i samtalet

Arbetssätt i telefonrådgining Samtalets fem faser 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Arbetssätt i telefonrådgining Samtalets fem faser Svara välkomnande Arbeta med röst och tonfall Visa intresse - Kan du berätta? 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Fallgrop i öppningsfasen Svarar med samman mynt till redan arg eller irriterad vårdsökande, situationen riskerar att eskalera. 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Arbetssätt i telefonrådgining Samtalets fem faser Lyssna aktivt Lyssna förutsättningslöst Lyssna färdigt Se till att få en riktig berättelse Sammanfatta 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Att sammanfatta Det viktigaste, essensen av berättelsen I kronologisk ordning, måndag, tisdag….. Ett symtom i taget 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Fallgropar i lyssnafasen Avbryter med frågor eller korrigerar den vårdsökande i sin berättelse Besvarar fråga som ofta kommer i slutet av berättelsen, - Kan det vara halsfluss? Hypotes 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Arbetssätt i telefonrådgining Samtalets fem faser Ringa in ett huvudsymtom Utred symtomen med öppna och slutna frågor Utred både de mänskliga och de medicinska aspekterna Utforska föreställningar, farhågor och förväntningar Sammanfatta allt som framkommit i samtalet 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Börja lyssna efter symtom Övning: Tänk i symtom Diagnoser: Halsfluss Otit Hjärtinfarkt Urinvägsinfektion Var och en skriver ner symtom ord för varje diagnos. Dela sedan två och två symtom orden för varje diagnos. Reflektera och dela i stora gruppen 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Beslutsunderlagen är döpta utifrån huvudsymtom Exempel på olika Beslutsunderlag Utebliven avföring Urinmängdsförändring Fot och fotledsbesvär – barn 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Övning analysfas: Inledande texten Läs den inledande texten Bortfallssymtom Slag mot huvud barn Nedstämdhet Arbeta två och två Välj ett beslutsunderlag – läs igenom Vad säger den inledande texten – får ni stöd på vad som är viktigt att tänka på i bedömningen 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Öppen fråga Ger ett lite längre svar En öppen fråga börjar ofta med när, var, hur - Hur känns det i halsen? - Var gör det ont? - När fick du feber? Hur frågor leder mot känslor Vad frågor leder mot fakta 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Sluten fråga Ger ett kort svar i regel ja eller nej Har du mer ont idag? Kan du svälja dryck? Orkar du vara uppe och gå? Många slutna frågor efter varandra ger känsla av förhör 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Övning analysfas: Gör frågor av symtomraderna Arbeta två och två: Sök fram beslutsunderlagen och turas om att göra om symtomraderna till frågor. Inled gärna meningen med när, var, hur, på vilket sätt? Buksmärta, ont i magen – barn Halsont Bröstsmärta 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Det mänskliga i samtalet 3 F Föreställningar Farhågor Förväntningar Vilka 3 F har du och vilka har den vårdsökande? 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Fallgropar i analysfasen Utebliven analys Utdragen och ofokuserad analys Arbetar med fel huvudsymtom Undersöker inte 3 F Glömmer att sammanfatta 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Arbetssätt i telefonrådgining Samtalets fem faser Presentera och motivera bedömningen Arbeta med gemensam bild och lösning på situationen Utforska den vårdsökandes egen kunskap Ge relevanta och tydliga råd 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Jag budskap Presentera och motivera bedömningen Använd jag budskap, -Jag bedömer att…, - Min bedömning är att….. Ger ett tydligt och tryggt besked som i större utsträckning kommer att följas. 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Arbetssätt i telefonrådgining Gemensam bild Arbeta med gemensam bild och lösning på situationen - Jag bedömer att……, vad tänker du om det? 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Arbetssätt i telefonrådgining Övning motivera fas Ta fram beslutsunderlaget Bröstsmärta Arbeta två och två Välj en symtomrad Läs symtomraden och symtomradens textruta Förmedla din bedömning med ett Jag – budskap -Jag bedömer att….., - Min bedömning är…. Turas om att vara patient och den som motiverar bedömningen med ett ”Jag budskap” använd symtomraden och textruta Gör likadant utifrån samtliga symtomrader 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Fallgropar i motivationsfasen Går direkt till åtgärd ytan att göra analys Förklarar och motiverar inte bedömning och beslut Ger för många och för mycket råd 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Arbetssätt i telefonrådgining Samtalets fem faser Gardera, ny kontakt vid försämring, nya symtom eller utebliven förbättring Karta, beskriv normalförlopp, vad kan tänkas ske den närmaste tiden Överenskommelse Avsluta i samförstånd 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Arbetssätt i telefonrådgining Övning avsluta fas Träna på att ge en beskrivning om normalförloppet av ett sjukdomstillstånd med hjälp av Sjukdomar och skador. Arbeta två och två. Den ena beskriver kort normalförloppet och den andre lyssnar. Turas sedan om. Ta fram Magsjuka –diarre och kräkning ( hitta lämpligt sökord) Gör sedan en kort beskrivning av ett normalförlopp för magsjuka. Ta fram Influensa på Sjukdomar och skador (hitta lämpligt sökord) Gör sedan en kort beskrivning av ett normalförlopp för influensa. 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Fallgropar i avslutningsfasen Upprepar råd, hänvisningar, karta, gardering Svårt att avsluta vid ostrukturerade samtal Svårt att avsluta om bedömningen känns osäker Vårdsökande hittar nya symtom att undersöka Otryggt samtal ger otryggt långt avslut 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining

Lycka till! Låt den goda viljan att hjälpa lysa igenom i samtalet 2018-12-05 Arbetssätt i telefonrådgining