”Det är ointressant för resenären eller transportköparen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Webbutbildning i miljö. Bakgrund Flera miljöförbättringar de senaste åren Sparat energi i lokaler och hög andel ekologiska livsmedel Utmaningar- Vi kan.
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
Nya trender och teknik skapar en flygplats in i framtiden Ett projekt i samarbete mellan Kairos Future och Swedavia.
PROM Projekt för ökad patientmedverkan i SWEDEHEART Mona From Attlebring Användarmöte Vårmötet 2013.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Välkommen till det personliga transport- och logistikföretaget
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Tyresö kommun Dalskolan - Föräldrar Åk 8
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
på personer i behov av hjälp
XX kommun Kommunikationsplan.
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Tyresö kommun Strandpärlan - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Tyresö förskola - Föräldrar Förskola
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Tyresö kommun Förskolan Cassiopeja - Föräldrar Förskola
Lärandeansatsen i Socialfonden
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Tyresö kommun Rotvik - Föräldrar Förskola
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Vilken planeringsprocess?
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
”Flexibilitet” – i en ny tid
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Aktivitetspyramiden:
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Vg-regionens Sociala investeringsmedel
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Organisation ny SDF Lundby
Kompetensförsörjnings-processen
Sjuksköterskedagen 12 maj
Förnyelsepriset 2018 Då är det åter dags för förnyelsepriset. Det är nu femte året i rad som priset ska delas ut.
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Avstämning från arbetsgruppen
Smartare möten – effektivare uppföljning
Region Västernorrland
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Dokumentera rätt i vården
Tips för det praktiska ledarskapet
Ett projekt i samarbete med företagshälsovården Avonova
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Sjuksköterskedagen 12 maj
[Projektnamn] Utvärdering
Kontinuitetshantering
Skapande skola-redovisningar 2018/19 Sändningen börjar kl
Presentationens avskrift:

”Det är ointressant för resenären eller transportköparen Tillsammans ”Det är ointressant för resenären eller transportköparen vems felet är om något inte fungerar” för tåg i tid Tommy Jonsson

Orsaker Godståg – 10 i Topp jan-jun 2013 Timmar merförsening

Orsaker Resandetåg – 10 i Topp jan-jun 2013 Timmar merförsening

(skall utvecklas vidare) Mål Mål 1 Andelen ankomster till slutstationer och viktiga bytespunkter inom fem minuter efter ordinarie tid, ska år 2020 vara minst 95 procent för gods och persontåg. Inställda tåg räknas som sen ankomst om de ställs in samma dag eller dagen före planerad avgångstid. Mål 2 XX procent av resenärerna är nöjda med både den information de fått vid störningar och den hantering som syftat till att de ska nå sitt resmål i rätt tid. (skall utvecklas vidare)

Trafikverkets fem viktigaste erfarenheter Det är sällsynt att nå samhällsmål enbart med egen verksamhet Mål måste brytas ner i indikatorer. Dessa måste väljas med stor omsorg. Det är sällsynt att en enda egenskap är lösningen på ett mål Definiera inte vad som behövs utifrån verksamhets-perspektiv – se kundperspektivet Det som mäts måste visa att indikatorer är rätt valda, rätt målsatta och att aktiviteter leder till förbättring av indikatorer Det måste också finnas en process där nya lösningar och indikatorer utvecklas

En fungerande ordning Mål Aktör Modell och koncept Indikator, identifiering Mål o effekt Verksamhet, identifiering Indikator Aktör Verksamhet, genomförande

Så här jobbar vi för att nå resultat Tydliga mål Enhetliga definitioner av indikatorer o mätningar Visa utfallet löpande – kommunicera Dela upp i mindre block – separata mål Börjar med några pilotområden – ”micro-succéer” synliga resultat redan från början. (Hagalund, Malmö) Utbilda - förbättra systematiskt Åtgärda, Mäta, Ledningens engagemang och kommunikation

Principer för branschen vid avvikelser 1. Säkerhet & arbetsmiljö 2. Rätt kvalitet 3. Rätt leverans 4. Ekonomi I ett normalläge är alla principerna uppfyllda – då behöver vi inte prioritera.

Kommunikations-chefsgrupp Arbetsgrupper o projekt Organisation Styrgrupp Analysfunktion Samordningsgrupp Oberoende granskare Kommunikations-chefsgrupp Arbetsgrupper o projekt Resultatkonferens