Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VAS-Rådet 12 februari 2009 Krister Törneke, Tyréns Samhällskostnader vid störningar i dricksvattenförsörjningen.
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Områdesskydd, fort. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
VAS-rådet den 14 februari 2008 / Anette Björlin Dricksvattenförekomster i Stockholms län - Prioritering för långsiktigt skydd Anette Björlin Länsstyrelsen.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
ÖSTRA MÄLAREN - VATTENSKYDDSOMRÅDE. Norrvatten Stockholm Vatten Görväln Lovö Norsborg Vattenverk Varför behövs ett skyddsområde? Östra Mälaren är vattentäkt.
Mål och syfte Målet med utbildningsdagen är att ge grund- läggande information om samarbete mellan miljökontor och räddningstjänst. Syftet med utbildningsdagen.
Information till huvudmän.  Hälsa  Levande kommun och landsbygd  Framtida generationer
Resultat ÅU 2016 NV rapport Arbete med vattenskydd och planering krävs för att målet ska nås. Vattenförsörjningsplaner har tagits fram för allt.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
- Vad är ett fiskevårdsområde?
Informationsmöte VA till Varola
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Regional vattenförsörjningsplan 2.0
Barnets bästa i främsta rummet
Påverkansanalys Identifiera mått
Samverkansträff för enskilda avlopp
Välkommen till information om lex Sarah
En plattform för samhällsekonomisk analys
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Arbetsformer XX vattenråd.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Kartkontroll och godkänd karta
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Översyn av dränering -en fördjupning i praktik och juridik
Miljömålen består av tre slags mål
Skötselplan och föreskrifter för världsarvet Laponia
Grundkurs Natura 2000 tillstånds-prövning
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Förorenad mark 10 kapitlet Miljöbalken.
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Teknikutveckling och juridiken – vad ger miljöbalken för utrymme?
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
Attefallshus Attefallshus Byggavdelningen Stadsbyggnadskontoret
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
reviderad Natura handbok
Förgröningen i praktiken – kostnader kontra miljönyttor
Nya hastighetsgränser
Tvärvillkor för Miljö - Biologisk mångfald
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Hur tolkar Länsstyrelsen kraven?
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Grundutbildning för tvärvillkorsrådgivare 12 september 2018
Möjligheter till finansiering?
Påverkansanalys Identifiera mått
Evidensbaserade miljöanalyser
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Skydd av vattentäkter/ dricksvattenförekomster
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala 2016-11-21 2018-11-30

Syftet med ett vattenskyddsområde Naturvårdsverkets Handbok 2010:5: ”Syftet med vattenskyddsområden är att ge vattenförekomster som är viktiga för dricksvattenförsörjningen ett tillräckligt gott skydd så att råvattentillgångar säkras i ett långsiktigt perspektiv – ett fler generationsperspektiv” 2018-11-30

Lagstiftning Miljöbalken (MB) 7 kap. 21, 22 och 25 § Naturvårdsverkets allmänna råd om vattenskyddsområden, NFS 2003:16 Naturvårdsverket - Handbok om vattenskyddsområde, 2010:5 2018-11-30

Avgränsning av ett vattenskyddsområde Vattentäktszon - Närskydd kring uttagpunkt, endast vattentäktsverksamhet Primär zon - Rinntid minst 12 timmar + buffertzon Sekundär zon - Rinntid minst 24 timmar + buffertzon (utanför primär zon) Tertiär zon - Hela tillrinningsområde (utgångspunkten) En uppdelning av skyddsområdet i olika zoner gör att högre respektive lägre krav kan ställas på verksamheter i olika områden beroende främst på närheten till vattentäkten. 2018-11-30

Avgränsning av ett vattenskyddsområde 2018-11-30

Hummelns avrinningsområde 2018-11-30

Förslag på vattenskyddsområde för Hummeln Vattentäktszon - Ingen Primär zon - Rinntid minst 12 timmar + 50 m buffertzon Sekundär zon - 50 m buffertzon kring primär zon + anslutande tätbebyggda områden (dagvatten Kristdala) och anslutande jordbruksmark (åkerdränering) Tertiär zon - Ingen 2018-11-30

Förslag på vattenskyddsområde för Hummeln 2018-11-30

Skyddsområde och skyddsföreskrifter Syftet med vattenskyddsområde och skyddsföreskrifter, enligt miljöbalken: Informera om: gällande lagkrav, aktsamhet, allmän hänsyn. Specificera krav på aktsamhet (skyddsföreskrifter). Bibehålla eller förbättra vattenkvaliteten och minska risken för förorening. Identifiera olika intressen som vill använda mark och vatten. Använda mark och vatten på bästa sätt. 2018-11-30

Skyddsområde och skyddsföreskrifter Lagstiftning: Allmänna hänsynsregler (MB 2 kap) Allmänna bestämmelser inom vattenskyddsområde (brandfarliga vätskor, bekämpningsmedel osv.) Lokala föreskrifter Oskarshamns kommun Särskilda vattenskyddsföreskrifter (MB 7 kap) Bestämmelser för olika verksamheter Allmänna bestämmelser Skyltning Övergångsbestämmelser 2018-11-30

Skyddsområde och skyddsföreskrifter Allmänt om restriktionsgrad Skyddsföreskrifterna ska inte enbart hantera dagens risker utan även potentiella framtida risker för vattentäkten. Vattenskyddsföreskrifterna får inte kräva åtgärder eller vara påbud, utan skall utformas som restriktioner i markanvändningen/verksamheten Föreskrifterna formuleras med någon av följande restriktionsnivå. Vilken restriktionsnivå som tillämpas för respektive verksamhet beror dels på de faktorer som tidigare nämnts angående grund till valda skyddsföreskrifter, dels på vad syftet är med restriktionen.   Anmälningsplikt används då huvudmannen, genom tillsynsmyndigheten, vill ha kännedom om en verksamhet eller en åtgärd inom vattenskyddsområde. Möjlighet finns att göra förelägganden med hänsyn till vattentäktens skyddsbehov i relation till verksamhetens risknivå. Sex veckor efter att tillsynsmyndigheten bedömer att anmälan är komplett får verksamheten påbörjas även om tillsynsmyndigheten inte återkommit till den som lämnat in anmälan. Tillståndsplikt används då huvudmannen, genom tillsynsmyndigheten, vill kontrollera förutsättningarna för hur en verksamhet eller åtgärd bedrivs inom ett vattenskyddsområde. Möjlighet finns att ställa villkor med hänsyn till vattentäktens skyddsbehov i relation till verksamhetens risknivå. Verksamheten får inte bedrivas utan att tillstånd erhållits. Förbud är en strängare reglering än ett tillståndskrav och bör användas om huvudregeln är att verksamheten eller åtgärden inte skall bedrivas. Ansökan kan göras om dispens från förbudet. Verksamheter som omfattas av förbud får inte bedrivas om inte dispens erhålls. 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30

Förslag på skyddsföreskrifter inom Hummelns vattenskyddsområde 2018-11-30