Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marlene Nordhage QR-KODER Det finns många möjligheter med att använda sig av QR-koder i förskola och skola. En QR-kod är en avskanningsbar kod som kan.
Advertisements

Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets.
Primälvalsförfarande samt tillvalsförfarande Följ noggrant följande instruktioner! På skolans hemsida: ämnen, elevhand- ledning, ämnesval finns ämnesvals-
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Med efterföljande After Work. Repetition från tidigare samt nyheter och fördjupning Intresseinriktningarna och kunskaperna är olika. Möjlighet till att.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Hur man använder EasyWorship del 1
Information om datasystem för vård och omsorg
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Svenska som andraspråk 1
Gymnasievalet på internet
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Ny DEP-relaterad funktionalitet i Ustart
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Hämtning och installation av nytt program till din dator
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Leda och utveckla en förening
Problematisering av diplomet
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Excel En introduktion.
Hantera kurstillfälle
Formativt lärande.
Personec 17.2 Uppgradering
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Filmanalys.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
SKOLA24 • VAD GÖR EN KOMMUNADMINISTRATÖR
De nya rutinerna omfattar
KAA med fokus på analys Marcus Stéen.
Närvaro Närvaro
Underlag för din poster
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Timplan för grundskolorna i Angered
SKOLA24 • VANLIGA FRÅGOR december 2018 Vanliga frågor!
Inför gymnasiet 2019 Viktiga datum Krav inför Introduktionsprogram
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Enkät i gymnasieskolan
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Projekt implementera Kvalitetssäkring/utveckling
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
NY BESTÄLLNINGSPORTAL I JIRA - LADOKBESTÄLLNING
Att boka tvätt i Zenit. OBS
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
Enkät i gymnasieskolan
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Medarbetarrättighet -
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Instruktioner för tävlingsledare
Presentationens avskrift:

Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen

Grovplanering av ett läsår på grundskolan SKOLA24 • PRESENTATION SCHEMA Grovplanering av ett läsår på grundskolan Antalet klasser per årskurs fastställs. En första bedömning vad det gäller undervisning som inte är i helklass görs (T.ex: I vilka ämnen blir det halvklass? Hur många elevens val? Stödundervisning o.s.v.) Tjänstefördelningsunderlag Hur många tjänster? Övertalighet eller rekryteringsbehov? Tjänstefördelning (ev. med vakanser) Schemaläggning

Grovplanering av ett läsår på gymnasiet SKOLA24 • PRESENTATION SCHEMA Grovplanering av ett läsår på gymnasiet Sökbara program och inriktningar fastställs. Timplaner för programmen fastställs efter eventuell uppdatering. Beslut om kurser till programfördj. EV och individuella valet. Efter första sökperioden: En preliminär bedömning av vilka delningar/samläsningar som ska göras. Tjänstefördelningsunderlag Hur många tjänster? Övertalighet eller rekryteringsbehov? Efter omvalsperioden: Ev. justeringar av Tjänstefördelning (ev. med vakanser) Schemaläggning

Export/import – rutiner SKOLA24 SCHEMA • FORTSÄTTNING SCHEMALÄGGNING • FORTSÄTTNING Export/import – rutiner Rutiner för arbetsflöden Vem gör vad och när Skapande av grupper Koppling Elev-Klass Koppling Elev-Grupp Förändringar/uppdateringar Bestämd namngivning för: Klass Grupp Signatur (lärare) Delgrupper även i elevregisteret? Ex. Slöjd och Hemkunskap Visa Inställningar - Export/import, Ägare och Exportera ej (t.ex. i grupptabellen)

FÖRSLAG TILL LÄSÅRSCYKEL SKOLA24 • PRESENTATION SCHEMA FÖRSLAG TILL LÄSÅRSCYKEL

När och var kan man göra grupperna? SKOLA24 • PRESENTATION SCHEMA När och var kan man göra grupperna? Man kan börja hur tidigt man vill, och man kan göra klart grupperna så fort man har ett färdigt tjänstefördelningsunderlag. Om ni har elever i schemat läggs de in allteftersom. Innan dess används ”Ingående klasser”. Grupperna kan skapas antingen i elevregistret eller i schemat. Efter läsårsstart är det dock klokt att ändringar i grupper bara görs i ett system (förslagsvis elevregistret). Ett alternativ: Elevregistret matar schemat med klasser som ligger till grund för basgrupper i schemat. Detta fungerar enbart om frånvarosystemet endast tar informationen från schemat. Tomma grupper kan göras i elevregistret eller schemat tidigt. Se bara till att välja ett system där grupperna görs. När man jobbar med basgrupper på högstadiet och gymnasiet får man göra en del manuella grupper till Språkval EV och ind. val också. De manuella grupperna kräver lite administration när man får nya och gamla elever

SKOLA24 • PRESENTATION SCHEMA Grupper (forts) En mall för hur grupper namnges bör finnas och efterföljas. Ämne eller kurskod bör ingå i gruppnamnet. Läsår/period i gruppnamnet är i de flesta fall en god idé. Ämne/kurskod underlättar om man skapar tjänstefördelningsrader ur grupptabellen Om man vill återanvända gruppnamn, d.v.s. gruppnamnen behålls men eleverna byts ut varje läsår, kan man inte ha läsår/period i gruppnamnet. Kolla noggrant så att detta funkar med elevregister och frånvarosystem!

Block: Inte bara en schemateknisk detalj SKOLA24 • PRESENTATION SCHEMA Block: Inte bara en schemateknisk detalj Med block menas lektioner som hänger ihop, antingen parallellt, efter varandra eller i något annat mönster. Blocken kan skapas i grupptabellen, tjänstefördelningstabellen eller i det grafiska schemat. Om två eller flera grupper alltid ska ha undervisning samtidigt bör man göra blocket i grupptabellen. Vilka grupper som ska ligga i block styrs av organisationen och vice versa. Det är viktigt att man tar hänsyn till blocken när man gör tjänstefördelningen. Ibland är man tvingad att ta hänsyn till tjänstefördelningen när man gör blocken. T.ex. kan lärare A inte ha två undervisningsgrupper i samma block. Om lärare A och B jobbar deltid bör deras lediga dagar läggas med hänsyn till eventuella gemensamma block. Visa blockläggning i grupptabellen och att lektionerna sitter ihop om man skapar tjänstefördelning och sedan lektion.

Tjänstefördelningstabellen SKOLA24 • Schemaprocessen Tjänstefördelningstabellen De viktigaste fälten i tabellen är grupp, ämne, lärare och tid (totalt antal timmar eller minuter per vecka) Tre sätt att fylla i tabellen: Manuellt Klistra in från annat dokument Skapa tjänstefördelningsrader från grupptabellen Man kan lämna fältet lärare tomt tills vidare Funktionen ”Sök och välj lärare” Lurigt att ha med gruppnamn när man klistrar in från annan tabell. De bör i så fall komma från schemat eller samma källa som schemat. För Extensanvändare: Om grupperna är gjorda utifrån detaljplaneringen så kan man kopiera detaljplaneringen och klistra in i schemats tjänstefördelning. Då bör man ha importerat grupperna till schema och gjort blocken först. Visa alla tre sätten och visa funktionen ”Sök och välj lärare”. Lägg lärartabell och tidsammanställning intill.

Ha en fortsatt bra dag!