Bild – VT 2018 Klass 3B Björktjära Skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
Optik Läran om ljus.
Ringa video- samtal med datorn
IPad grundkurs.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
- Kroppens kontrollcentrum -
PACK Pack är ett elakt litet monster. Han är orange och har ett gult öga. Hans favoritsak att göra är att sno godis. Det är ingen mening att du gömmer.
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Geografiska begrepp svåra ord
På väggen bredvid telefonen finns Visaren med stora knappar med foton på. För att ringa lyfter du på luren och trycker på ett foto. Om en knapp blinkar.
Grafisk design av tryckt reklam
Australien Fakta Landets historia Turista i landet Kändisar
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
{ {
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Marcus berättar lite om sig själv
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut. Vad är en bild? Vad är en BILD? En bild är en känsloskapande illusion, där vi själva skapar sanningen och.
Bildanalys Ett försök att tränga djupare än ytan Jakt efter budskap
Studieteknik och inlärning
Begrepp.
På väggen finns både en familjealmanacka och en anslagstavla där man kan skriva upp viktiga saker. I korgen kan man lägga plånbok, nycklar och mobiltelefon.
måndag den 17 november 2014 Av Ebba Wester
Svar på arbetsuppgifter
GULDÅLDERN I FINLÄNDSK KONST
Google SketchUp Del 1.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
Geometri.
Att Skapa Serier.
Utveckla skrivandet.
Grej Of The Day Rockande sten.
Varma och kalla färger What's Hot, What's Not.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
OPTIK Läran om ljuset.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Fotosyntes. Ungefär för 3 miljarder år sedan var jorden en ganska dyster plats. Inte den gröna plats fullt av växter och andra organismer som vi idag.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Grafisk kommunikation
BIOSFÄRUTMANINGEN 2017 Skräp – vad är det?.
Att förstå, och kunna orientera sig i en kartbok
Att skriva en nyhetsartikel
Enkelt perspektiv Vilka av gubbarna är störst?
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
SV: 9:05-9:45 Tyst läsning Presentationsteknik
Bild – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Filmtajm!.
Lös rebusen för att få reda på vad Veckans fördjupning handlar om!
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson
Företags-namn Produkter och tjänster
Helhet och allsidighet
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Komma igång med Scratch
Vill du bli mästerdetektiv?
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Vårstädning med Fabrikam
Skapelsen.
Presentationens avskrift:

Bild – VT 2018 Klass 3B Björktjära Skola Bildens Byggstenar Bild – VT 2018 Klass 3B Björktjära Skola

Det här kommer vi att arbeta med Under arbetet med Bildens byggstenar kommer vi att: Gå igenom olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för, mellan- och bakgrund Gå igenom bildens berättande och dess betydelse för en text Analysera olika informativa bilder samt diskutera hur bilderna är utformade och fungerar Analysera historiska och samtida bilder samt diskutera vad bilderna berättar, hur de är uppbyggda, vilka känslor de väcker m.m. Välja ut en informativ, historisk eller samtida bild att analysera på egen hand Skriva en bildanalys för bilden du valt i appen Book Creator på iPad

Färg, form, linje, yta samt för, mellan- och bakgrund Bildens byggstenar Färg, form, linje, yta samt för, mellan- och bakgrund De olika elementen som bygger upp en bild är färg, form, linje, yta samt för, mellan- och bakgrund. Dessa element kallar vi för bildens byggstenar. I den här delen kommer vi att titta lite närmare på dessa element för att lära oss hur man skapar och bygger upp en bild från grunden.

Bildens byggstenar Linjer Man kan säga att linjer är en av de första och viktigaste byggstenarna i skapandet och uppbyggnaden av en bild. Det är med linjer som konturerna och formerna i bilden skapas. Alla ritar streck på olika sätt. Du kan rita snabba, slängiga linjer, hårda och kantiga, långa och sirliga, tjocka eller tunna. Du kan använda olika pennor. Principen är densamma för alla typer av ritverktyg.

Bildens byggstenar Linjer Hur blir streck en bild? En bild består av streck och färgfält. Ögat registrerar bilden och vår hjärna tolkar strecken och fälten som ett motiv. Bilden blir alltså till först när hjärnan tolkar vad ögat ser. Man kan säga att rita är att lura hjärnan att skapa en viss bild eller känsla. Vi människor ser olika saker i en bild beroende på vilken bakgrund vi har. Vår kultur, vår ålder och våra intressen avgör vad vi ser. Du behöver inte rita ut allt, utan du kan antyda saker och lämna detaljer till betraktarens fantasi. Vår hjärna vill hela tiden tolka det vi ser omkring oss. Tittar du länge på en fläck kan du se figurer.

Bildens byggstenar Hur blir streck en bild? Linjer Det är även viktigt att tänka på kontrasterna i bilden. Kontrasterna är skillnaden mellan olika ytor som skapar en bild. Hur blir streck en bild? En form kan beskrivas av ytorna som ligger runt om själva huvudmotivet. De kallas ibland för negativa ytor.

Ett fotografi kan delas upp i många geometriska former Bildens byggstenar Former En form bildas av linjer. Våra ögon är speciellt bra på att se dessa former. Vi identifierar till och med former innan vi ser färger, ytor, mönster eller andra detaljer. Former kan vara geometriska figurer, som t.ex. kvadrat, rektangel, cirkel, triangel, oval och många andra. Men de flesta former finns i naturen och kallas organiska former. Former kan vara både tvådimensionella och tredimensionella. Ett fotografi kan delas upp i många geometriska former

Bildens byggstenar Former

Bildens byggstenar Färger Färgerna utgör ett av de starkaste uttrycken i en bild. Det finns primära färger: rött, gult och blått samt sekundära färger: orange, grönt och lila. En färg kan ha olika valörer (hur ljus eller mörk den är). En mörk valör intill en ljus valör skapar kontrast. Färger kan också skapa olika känslor som till exempel värme, kyla, harmoni, orolighet, lycka m.m. Exempel på målningar i varma och kalla färger, båda målade av konstnären Vincent van Gogh. Här kan vi se hur penseldragen och de olika valörerna skapar struktur i de olika ytplanen.

Bildens byggstenar Yta Ytan är det som finns mellan, runt, ovanför eller inuti en bild. Det kan vara ytan utanför en bild eller ytan inuti en bild. Ytstrukturen kan vara ojämn, mjuk, luddig, torr, sträv, blank etc.

Förgrund | Mellangrund | Bakgrund Bildens byggstenar Förgrund | Mellangrund | Bakgrund Förgrunden är det som syns längst fram i bilden. På det här fotografiet utgör de stora stenarna förgrunden i bilden. Mellangrunden är det som syns i mitten av bilden, som på det här fotografiet består av två hästar som står och betar i hagen. Bakgrunden är det som syns längst bak i bilden, som på det här fotografiet består av himmel ovanför en skog långt borta och gräset utanför hästhagen.

Bildens berättande och dess betydelse för en text Bildens byggstenar Bildens berättande och dess betydelse för en text En bild har alltid ett budskap, alltså något att berätta. Och beroende på sammanhanget kan bildens berättande ha en stor betydelse för en text, till exempel i läroböcker och andra lektionsmaterial. På följande sidor ska vi titta på några exempel där bildens berättande har en stor betydelse för en text.

Bildens berättande och dess betydelse för en text Bildens byggstenar Bildens berättande och dess betydelse för en text Australien Australien är nästan 19 gånger så stort som Sverige och har 19,2 miljoner invånare som firar sin nationaldag den 26 januari. Australiens huvudstad heter Canberra och har 313.000 invånare. Sidney, som är Australiens största stad har 4,1 miljoner invånare. Det officiella språket i Australien är engelskan, även om var sjunde australiensare pratar ett annat språk än engelska.

Bildens berättande och dess betydelse för en text Bildens byggstenar Bildens berättande och dess betydelse för en text

Bildens berättande och dess betydelse för en text Bildens byggstenar Bildens berättande och dess betydelse för en text Uluru Uluru, även känd som Ayers Rock, är en 500 miljoner år gammal sandstensmonolit i södra Northern Territory i Australien. Monoliten är ett inselberg, vilket innebär att det står kvar där omgivande berggrund har brutits ner. Klippan är cirka 3,5 kilometer lång, upp till två kilometer bred och omkring 9 kilometer i omkrets. Toppen ligger 863 meter över havet och 348 meter över den omliggande marken. Berget når 2 100 meter under markytan. Uluru ligger vid orten Yulara i nationalparken Uluru-Kata Tjuta. Formationen består huvudsakligen av sandsten, och har en rödaktig färg till följd av korrosion och reflekterande mineraler såsom fältspat.

Bildens byggstenar Bildens berättande och dess betydelse för en text Vilken eller vilka av följande bilder samspelar med texten? Och vilken eller vilka bilder samspelar inte med texten?

Bildens berättande och dess betydelse för en text Bildens byggstenar Bildens berättande och dess betydelse för en text 1 2 3 Koala Koalan är allas favoritdjur. Den är ett pungdjur (och inte en björn, som många tror) som kan sova upp till 18 timmar om dagen. Den lever i eukalyptusträd där dieten består av eukalyptusblad, och de kan äta så mycket som ett kilo blad per dag (imponerande med tanke på hur mycket den sover!) Med sina vassa klor kan den hålla sig fast i träden – både när den är vaken och när den sover. Koalan lever i den östra delen av Australien.

Historiska och samtida bilder Bildens byggstenar Historiska och samtida bilder Nu har det blivit dags att analysera olika bilder, vilket innebär att vi kommer att titta på några olika bilder och diskutera vilka känslor bilderna väcker, vad de föreställer, hur de är uppbyggda osv. På följande sidor kommer vi att titta på några historiska och samtida (nutida) bilder.

Historiska och samtida bilder Bildens byggstenar Historiska och samtida bilder Vad föreställer bilden? Beskriv bilden rakt upp och ner. Vad som finns, vilka figurer, föremål, miljö osv. Vilka känslor väcker bilden? Vad känner du när du tittar på bilden? Blir du glad, arg, ledsen, rädd… Varför Hur är bilden uppbyggd? Färger, former och ljus. Vad kommer du att tänka på du när du ser bilden? Fantisera fritt. Vad tänker du på? Saker du upplevt, berättelser du hört… Vem är bilden avsedd för? Vilken målgrupp är den riktad till? Pensionärer, barn, vuxna… Vilket syfte har bilden? Vill den göra reklam? Ska den propagera för något? Underhålla? Ska den bara vara fin över soffan? Vad har bilden för betydelse om 100 år tror du? Vad kom du fram till? Hur tolkar du bilden? Sammanfatta punkterna ovan.

Historiska och samtida bilder Bildens byggstenar Historiska och samtida bilder Vad föreställer bilden? Beskriv bilden rakt upp och ner. Vad som finns, vilka figurer, föremål, miljö osv. Vilka känslor väcker bilden? Vad känner du när du tittar på bilden? Blir du glad, arg, ledsen, rädd… Varför? Hur är bilden uppbyggd? Färger, former och ljus. Vad kommer du att tänka på du när du ser bilden? Fantisera fritt. Vad tänker du på? Saker du upplevt, berättelser du hört… Vem är bilden avsedd för? Vilken målgrupp är den riktad till? Pensionärer, barn, vuxna… Vilket syfte har bilden? Vill den göra reklam? Ska den propagera för något? Underhålla? Ska den bara vara fin över soffan? Vad har bilden för betydelse om 100 år tror du? Vad kom du fram till? Hur tolkar du bilden? Sammanfatta punkterna ovan.

Historiska och samtida bilder Bildens byggstenar Historiska och samtida bilder Vad föreställer bilden? Beskriv bilden rakt upp och ner. Vad som finns, vilka figurer, föremål, miljö osv. Vilka känslor väcker bilden? Vad känner du när du tittar på bilden? Blir du glad, arg, ledsen, rädd… Varför? Hur är bilden uppbyggd? Färger, former och ljus. Vad kommer du att tänka på du när du ser bilden? Fantisera fritt. Vad tänker du på? Saker du upplevt, berättelser du hört… Vem är bilden avsedd för? Vilken målgrupp är den riktad till? Pensionärer, barn, vuxna… Vilket syfte har bilden? Vill den göra reklam? Ska den propagera för något? Underhålla? Ska den bara vara fin över soffan? Vad har bilden för betydelse om 100 år tror du? Vad kom du fram till? Hur tolkar du bilden? Sammanfatta punkterna ovan.

Historiska och samtida bilder Bildens byggstenar Historiska och samtida bilder Vad föreställer bilden? Beskriv bilden rakt upp och ner. Vad som finns, vilka figurer, föremål, miljö osv. Vilka känslor väcker bilden? Vad känner du när du tittar på bilden? Blir du glad, arg, ledsen, rädd… Varför? Hur är bilden uppbyggd? Färger, former och ljus. Vad kommer du att tänka på du när du ser bilden? Fantisera fritt. Vad tänker du på? Saker du upplevt, berättelser du hört… Vem är bilden avsedd för? Vilken målgrupp är den riktad till? Pensionärer, barn, vuxna… Vilket syfte har bilden? Vill den göra reklam? Ska den propagera för något? Underhålla? Ska den bara vara fin över soffan? Vad har bilden för betydelse om 100 år tror du? Vad kom du fram till? Hur tolkar du bilden? Sammanfatta punkterna ovan.

Bildens byggstenar Informativa bilder I nästan alla dina skolböcker finns det bilder. Bilderna kan ha olika syften. Det kanske är meningen att du ska förstå något bättre med hjälp av bilder eller så ska bilden göra din lärobok mer spännande eller intressant. Bilden kan också vara dokumentär, det vill säga att den ska berätta hur något ser ut i verkligheten, t.ex. i ett annat land eller hur ett vilt djur ser ut. Utan dessa bilder kan det vara svårt att få veta hur något ser ut eftersom vi kanske inte kan åka till ett annat land på lektionen. På följande sidor kommer vi att titta på några informativa bilder och diskutera hur de är utformade och fungerar.

Bildens byggstenar Informativa bilder Hur är bilden utformad? Vad som finns på bilden? Färger, former, symboler osv. Vilken funktion fyller bilden? Vill den lära oss något? Ska den informera, påminna eller varna oss för något? Vilket budskap har bilden? Vad berättar bilden? Vem är bilden avsedd för? Vilken målgrupp är den riktad till? Pensionärer, trafikanter, företag, skolbarn, vuxna… Vad kom du fram till? Hur tolkar du bilden? Sammanfatta punkterna ovan.

Bildens byggstenar Informativa bilder Hur är bilden utformad? Vad som finns på bilden? Färger, former, symboler osv. Vilken funktion fyller bilden? Vill den lära oss något? Ska den informera, påminna eller varna oss för något? Vilket budskap har bilden? Vad berättar bilden? Vem är bilden avsedd för? Vilken målgrupp är den riktad till? Pensionärer, trafikanter, företag, skolbarn, vuxna… Vad kom du fram till? Hur tolkar du bilden? Sammanfatta punkterna ovan.

Bildens byggstenar Informativa bilder Hur är bilden utformad? Vad som finns på bilden? Färger, former, symboler osv. Vilken funktion fyller bilden? Vill den lära oss något? Ska den informera, påminna eller varna oss för något? Vilket budskap har bilden? Vad berättar bilden? Vem är bilden avsedd för? Vilken målgrupp är den riktad till? Pensionärer, trafikanter, företag, skolbarn, vuxna… Vad kom du fram till? Hur tolkar du bilden? Sammanfatta punkterna ovan.

Bildens byggstenar Informativa bilder Hur är bilden utformad? Vad som finns på bilden? Färger, former, symboler osv. Vilken funktion fyller bilden? Vill den lära oss något? Ska den informera, påminna eller varna oss för något? Vilket budskap har bilden? Vad berättar bilden? Vem är bilden avsedd för? Vilken målgrupp är den riktad till? Pensionärer, trafikanter, företag, skolbarn, vuxna… Vad kom du fram till? Hur tolkar du bilden? Sammanfatta punkterna ovan.

Nu är det dags för dig att analysera en bild på egen hand! Bildens byggstenar Bildanalys Nu är det dags för dig att analysera en bild på egen hand! Välj en bild Välj ut en av de sex bilderna på min blogg som du vill analysera. Adressen är: https://niklasarenander.wordpress.com Spara bilden på iPaden När du bestämt dig för vilken bild du vill analysera sparar du bilden på iPaden. Öppna appen Book Creator Sedan öppnar du appen Book Creator. När du är inne i appen trycker du på ”New book”. Skriv en bildanalys Lägg in bilden du ska analysera på första sidan. Under bilden skriver du ”Bildanalys”. Gå sedan ner ytterligare ett steg och skriv ditt namn. På de andra sidorna ska du sedan få skriva en analys av din bild utifrån samma frågeställningar som vi diskuterade kring bilderna som vi tittade på tillsammans. Skicka din bildanalys Sedan skickar du din bildanalys till min e-post: niklas.arenander@bollnas.se Klart!

Bra jobbat!