UTVECKLING AV REGIONALA GODSMODELLER SAMGODS Stockholm 20140507
Bakgrund Samgods som är en nationella modell har idag en för grov områdesindelning (kommunnivå) för att ge flöden på den finare nivån som behövs vid regionala analyser I de regionala analyser som görs för enskilda projekt behövs den samlade trafiken (person + gods) Det långväga personresandet disaggregeras idag till regional områdesindelning och läggs ut tillsammans med det regionala personresandet Samhällsekonomi räknar vi idag i BANSEK, EVA och SAMPERS/SAMKALK – förändringar av godsflöde behöver idag hanteras i dessa verktyg tillsammans med persontrafiken
Kort sikt –pågående utveckling Nya lastbilsmatriser (Lbu och Lbs) tas fram till Sampers som kopplas till Samgods med Pivot-point metodik och därmed ger möjlighet att analysera påverkan på vägobjekt i Sampers/Samkalk Begränsning: gäller bara vägtransporter/lastbil Pågående uppdraget, Sweco Huvuduppdrag Nya lastbilsmatriser (Lbu+Lbs) för de 5 regionala Sampersmodellerna Ta fram förslag på lämplig koppling mellan matriserna och Samgods Tilläggsuppdrag Ta fram 5 regionala matriser för övrig näringslivstrafik Testa kopplingsmetoden i en regional Sampersmodell Implementera i övriga 4 regionala Sampersmodeller
Utveckling lång sikt Genom olika FOI-projekt ta fram kunskap så vi på sikt kan få en transportslagsövergripande modell som klarar analyser på en regional nivå och har med internationella och nationella flöden för gods- och persontrafik samt kan användas för CBA I nuläget pågående: Utveckling av en rumslig regional modell för skattning av efterfrågan på gods Fler FOI-projekt med inriktning mot regional godsmodell kan bli aktuella framöver Agentsbaserade metodik Ta fram regionala modeller enligt tysk metod (TCI-GV) Norges utvecklingsplaner – finare upplösning i nationella modellen kombinerat med citylogistikmodeller för större städer.
TCI-Röhling Transport Consulting International
Områdesindelning idag Samgods Sampers långväga Sampers regionala