SOUND /ɜː/ 18 September 2018 BlendIT 2018
Uppgifter och inlämningar Framtiden Didaktiken Uppgifter och inlämningar Kursen FSP055 BlendIT2018 - Alternativa inlämningsformer – ljud och video FSP055 English: Ljudfiler och video för diagnostik, dokumentation, presentationsövningar och återkoppling. Hej. Jag heter Carina Sjöberg-Hawke, jobbar på Avdelningen för fackspråk och Kommunikation och jobbar huvudsakligen som engelsklärare. Idag vill jag dela med mig av hur jag jobbar med ljud och video som inlämningsformer I kontexten av kursen FSP055 English. Jag tänkte dela upp presentationen så här: börjar med att berätta vad kursen FSP055 är för nåt och sedan pratar i lite detalj om de fyra olika uppgifter och inlämningar, recorded reading (en diagnostik), ProPro (uttalsdokumentering) och presentationer (övningar). Sedan tänkte jag nämnar något om min återkoppling som också innebär ljudfiler och video ibland. Jag tänkte avsluta med att nämna något kort om didaktiken och framtidstankar. Carina Sjöberg Hawke Avdelningen för fackspråk och kommunikation Vetenskapens kommunikation och lärande (CLS)
Stärka studenters kommunikativ kompetens Flest utbytesstudenter, från Frankrike, Taiwan och Tyskland, ibland från Spanien, Kina och Polen. FSP055 – en online kurs Stärka studenters kommunikativ kompetens Relevant innehåll för studenter på grundläggande nivå som behöver stärka sin förmåga att tala, skriva och förstå engelska som behöver använda engelska under sina studier på Chalmers muntlig färdighet diskussioner, presentationer i små grupper, övningar särskild vikt ges åt korrekt uttal, betoning, intonation och organisationen av innehållet kurskamratsamarbete övning och återkoppling innan inlämning En kurs riktad till studenter på grundläggande nivå som behöver stärka sin förmåga att tala, skriva och förstå engelska och som behöver använda engelska under sina studier på Chalmers. Det centrala i kursen är med andra ord att stärka studenters kommunikativa kompetens. Pga schemakonflikt över åren som påverkade studenters närvarande och ibland slutförande av kursen blev vi tvungna att ändra på kursen. Den ändrades från en varje veckas kurs fördelat över två läsperioder på campusen till en online kurs där vi träffas nu väldigt få gånger IRL. Flest…senaste tiden I kursen finns ett stort fokus på muntlig färdighet. Och den tränas genom diskussioner, presentationer i små grupper och labbövningar. Särskild vikt ges åt korrekt uttal, betoning, intonation och organisationen av innehållet. Kurskamratsamarbete är också en stor del av kursen. Studenterna ger flera presentationer i små grupper och sammanfattar innehållet i andra studenters presentationer både skriftligt och muntligt. Därmed har kursen ljudfiler och filmer som inlämningsformer. 18 September 2018 BlendIT 2018
FSP055: Uppgifter/Inlämningar 6 obligatoriska uppgifter många inlämningar (vissa uppgifter uppdelade) 8 ljud/video inlämningar Inlämingsformat: MP3 Format Sound MPEG-4 Audio googledrive/WeTransfer link Lärares återkoppling: Windows Media Audio File MP4 Video 6 obligatoriska uppgifter – sista är en kulmination av alla uppgifter då de ska ge den bästa presentationen och den bästa skriftliga sammanfattningen av kursen. Inom de 6 obligatoriska uppgifter finns det många inlämningar (vissa är uppdelade) varav 8 inlämningar är av intresse till dagens BlendIT tema. *Kan göra filmer för alla om de vill (kan hjälpa med återkoppling för vissa) Ibland för stor, så de länker istället 18 September 2018 BlendIT 2018
“Recorded Reading” – diagnostik Uppgift: Spela in högläsning av en text och en lista med ordpar Inlämning: Lämna in ett ljudfil (PingPong Assignments) Att skapa en bedömningsgrund/ utgångspunkt för uttalsarbete Hjälper mig och dem att identifiera och individulisera vad de ska fokusera på. Inspelad högläsning 18 September 2018 BlendIT 2018
“Recorded Reading” Läraråterkoppling Studenterna får något som liknar det här. + en kopia på den fonetiska alfabetguiden Under första campusträff med dem, får de det här tillbaka, måste läsa igenom den markerade versionen, var säker på att de kan läsa och förstå anteckningarna, sedan lyssna till deras inspelning med markerade versionen, lyssna till en modersmåltalare läser texten, identifiera de mest återkommande uttalproblemen och dokumentera dem i sin ProPro. 18 September 2018 BlendIT 2018
ProPro (Pronunciation Profile) Med hjälp av det fonetiska alfabetet, Macmillan’s online learner dictionary och The Sounds of English på BBC ProPro (Pronunciation Profile) Dokumentation av uttalsproblem (problemljud, -betoning samt ord- och meningsstress) som de fått veta genom olika återkopplingar. Uppgift: Dokumentera och spela in en högläsning av varje uttalsproblem, ord och meningar. Inlämning: Lämna in Word-mallen ifylld och ljudfil eller med ljudfilen inbäddad (via PingPong Assignments). De fyller i ett dokument som heter ProPro template och har hjälp av den fonetiska alfabeten, Macmillan’s online learner dictionary och The Sounds of English på BBC. Relevanta detaljer från lärandemål: uttrycka sig tydligt i tal använda ett processinriktat arbetssätt vid arbete 18 September 2018 BlendIT 2018
ProPro (Pronunciation Profile) Läraråterkoppling: - spårade ändringar i Word-dokumenten (fel detaljer/grammatik) och inbäddad ljudfil om nödvändigt (korrekt uttal) De fyller i ett dokument som heter ProPro template och har hjälp av den fonetiska alfabeten, Macmillan’s online learner dictionary och The Sounds of English på BBC. Relevanta detaljer från lärandemål: uttrycka sig tydligt i tal använda ett processinriktat arbetssätt vid arbete 18 September 2018 BlendIT 2018
Muntliga presentationer (3min, 4-5min, 4-6min) Uppgift: Förbered presentationsuppgiften, öva och få återkoppling med en kurskamrat. Sen spela in en final versionen av presentationen. Inlämning: Lämna in ljudfil eller video i PingPong Assignments (den tredje ska inkluderar mötet med kurskamraten så helst en video) Kan vara en ljudfil de lyssnat på, en föreläsning de haft, om en artikel Kamratåterkoppling - mest struktur/form/innehålls-relaterad, svårt för de att ge uttalsåterkoppling – förutom om de inte förstod nånting eller blev förvirrad, men ofta kan inte ge rätt uttals-återkoppling. Relevanta detaljer från lärandemål: uttrycka sig tydligt i tal i förberedda situationer. använda ett processinriktat arbetssätt vid arbete med muntliga presentationer på ett tydligt och effektivt sätt välja ut, strukturera och presentera material från sitt eget ämnesområde för en publik som inte är experter inom detta ämnesområde. Öva prata på engelska om deras disciplin för en icke-expert lyssnare med fokus på struktur och uttal. 18 September 2018 BlendIT 2018
Muntliga presentationer (3min, 4-5min, 4-6min) Läraråterkoppling: Spela in mina kommentarer (vanligtvis ljudfil men ibland video om munrörelserna är viktiga för att hjälpa dem uttala rätt) och/eller skriv ihop något kort. (men med den första muntliga presentationen brukar de nästan bara få skriven återkoppling, om inte ljudfil också behövs för särskild uttal) … som ni förstår så finns det många liknande moment men det jag försöker framhäva är att 18 September 2018 BlendIT 2018
Didaktiken ‘learning by doing’ tillsammans med återkoppling de byggar på varje uppgift producera den bästa versionen hittills få ‘verktyg för livet’ en medvetenhet av hur man kan jobba med de här aspekterna i längden SKAPA MOTIVERING de lära sig varje gång de gör om uppgiften samt höra återkopplingen. 18 September 2018 BlendIT 2018
"Peer system worked well" Studenternas utvärdering "Helpful/good feedback from teacher...Nice to have motivating comments." "Peer system worked well" "the course was not only for the semester but also for life...gained tools to help for later, for the future...will take away an awareness of the language and pronunciation in particular which can work on, on own, from now on." 18 September 2018 BlendIT 2018
Framtiden/utveckling Ändra/utveckla den av de muntliga presentationsinlämningarna: *sista uppgiften är i klassrummet, framför mer än en student och ett visuellt hjälpmedel är tillåtet övning och analys/återkoppling borde reflektera sista uppgiften* bättre Powerpoint presentationer med bara ljud I andra kurser: göra liknande uppgifter med presentationerna (övning och återkoppling) Andra inlämningsformer: undersöka möjligheten av app-teknologi för övningar och inlämningar Ändra/utveckla videoinlämningen (tredje presentationen, sista innan sista uppgiften): med tanke på att sista presentations tillfälle är annorlunda från inspelningar i klassrummet, framför mer än en student, ett visuellt hjälpmedel är tillåtet men inte ppt övning och analys/återkoppling borde reflektera det I andra kurser: göra liknande med presentationerna på andra kurser Andra inlämningsformer: undersöka möjligheten av app-teknologi för övningar och inlämningar Apps: ’Sounds: The Pronunciation App’ (Lingus ett system för datorstödd språkinlärning utvecklat av Larson Education. Systemet har i många år använts av Chalmers i PC-miljö. Ett projekt att utveckla en mobil version av programmet har påbörjats med mål att ha fungerande versioner för Android- och iPhone-mobiler vid vårteminens start för användning inom framför allt sjöbefälsutbildningen. Systemet skall fungera väl på huvuddelen av det av Chalmers utvecklade Lingusbaserade studiematerialet.) 18 September 2018 BlendIT 2018
Sammanfattning Ljudfiler och video som inlämnings- och återkopplingsformer fungerar bra för att hjälpa studenterna på FSP055 utveckla och förbättra sin förmåga att prata engelska och ge presentationer. Även om det finns skriftlig också. 18 September 2018 BlendIT 2018