Vad ser Skolinspektionen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Bedömning i särskolan Jerry Rosenqvist, professor em.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
Tillsyn skola/förskola miljöförvaltningen Stockholms stad MILJÖFÖRVALTNINGEN.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Information vid träff för speciallärare/specialpedagoger
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Riktlinjer för betygssättning
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Svenska i gymnasieskolan
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Barn- och Utbildningsförvaltningen
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Beslut om bidrag till fristående huvudmän
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Fristående gymnasieskolor
Skolledningskonferens
Kommuners styrning av gymnasieskolan
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Utbildningsutskott inom SDN
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
De fem skolmyndigheterna
De fem skolmyndigheterna
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Välkomna till Järla skola
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Vad ser Skolinspektionen? Erfarenheter och reflektioner baserat på regelbunden tillsyn i regionen 2013 2014-03-13 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Bra tillsyn – bättre skola Alla barns och elevers lika rätt till god utbildning och kunskapsutveckling i en trygg miljö

Skolinspektionens roll i det systematiska kvalitetsarbetet Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Postinspektionsenkäter efter regelbunden tillsyn Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Vad visar då våra förtroendemätningar? Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Uppdrag Tillsyn – regelbunden, riktad, flygande Anmälningsärenden Kvalitetsgranskning Tillståndsprövning Barn – och elevombudet Skolväsendets överklagandenämnd 2014-03-11 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Fyra granskningsområden Elevernas utveckling mot målen Ledning och utveckling av utbildningen Enskild elevs rätt / Tillgång och förutsättningar Huvudmannaskap och godkännande – fristående skolor 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Statistik 2013 (hela riket) Regelbunden tillsyn: 58 kommunala huvudmän -1261 skolor besöktes 195 grundskolor fick inga påpekanden alls. 127 av dem granskades genom den mindre omfattande tillsynsformen bastillsyn. 26 gymnasieskolor fick inga påpekanden alls. 18 av dem granskades genom bastillsyn. 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Statistik för 2013 (hela riket) Anmälningsärenden – inkl. till BEO: 3575 anmälningar – ökning med 20 procent* Merparten gäller grundskolan Flertalet gäller kränkande behandling 922 gällde bristande särskilt stöd – 60% pojkar *Ökningen ger inte underlag för slutsatser om den faktiska utvecklingen av antalet missförhållanden i skolan. 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Vanligaste bristerna (hela riket) Särskilt stöd - 7 av 10 grundskolor och 8 av 10 gymnasieskolor Trygghet och studiero – planen mot kränkande behandling Pedagogiskt ledarskap - kvalitetsarbetet Bedömning och betygssättning – likvärdig bedömning samt IUP Elevinflytande Huvudmännen brister ofta i uppföljning och utveckling av undervisningen 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Skåne län - Blekinge län - Hallands län (upp t. o. m Skåne län - Blekinge län - Hallands län (upp t.o.m. Halmstad) - Kronobergs län - Jönköpings län Habo Höganäs Höör Jönköping Karlshamn Laholm Lomma Mullsjö Olofström Ronneby Staffanstorp Svedala Sävsjö Tingsryd Trelleborg Vaggeryd Vetlanda 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Sammanlagd bedömning grundskolan 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Sammanlagd bedömning gymnasieskolan 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Bedömning förskoleklass, grundskola och gymnasieskola Särskilt stöd 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Regelbunden tillsyn grundskolan 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Särskilt stöd ges i den omfattning och på det sätt eleverna behöver och har rätt till Eleverna får det särskilda stöd som utredningen har visat att de behöver Resursfördelning och stödåtgärder anpassas till den värdering av elevernas utveckling som lärare gör (ej gy) Skolan ger studiehandledning på modersmålet till elever som har behov av det Rektor fattar beslut om enskild undervisning, särskild undervisningsgrupp och anpassad studiegång enligt författningarnas krav (ej gy) 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

- Rektor ser till att behovet av särskilt stöd skyndsamt utreds När det befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller uppvisar andra svårigheter i sin situation på skolan, ser rektor till att behovet skyndsamt utreds och att beslut om åtgärdsprogram fattas - Den som uppmärksammar att en elev inte kommer att uppnå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller har andra svårigheter i skolsituationen anmäler det till rektor - Rektor ser till att behovet av särskilt stöd skyndsamt utreds - Vid utredningen sker samråd med elevhälsan - Åtgärdsprogram beslutas av rektorn och där, anges vilka behoven är, hur de ska tillgodoses och hur åtgärderna ska följas upp och utvärderas - Åtgärdsprogrammet följs upp och insatserna utvärderas löpande - Eleven och elevens vårdnadshavare ges möjlighet att delta vid utarbetandet av ett åtgärdsprogram 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Bedömningspunkter grundskolan 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Regelbunden tillsyn gymnasieskolan, 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Bedömningspunkter gymnasieskolan 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Regelbunden tillsyn kommunen som huvudman, 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Sammanlagd bedömning huvudman 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Bedömningspunkter huvudman 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Bedömning offentlig huvudman   Undervisning och lärande Utbildningen inom huvudmannens skolväsende är likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet Huvudmannen tar i utbildningen hänsyn till barns och elevers olika behov Huvudmannen strävar efter att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Framgångsfaktorer särskilt stöd Fokus på elevens lärande Stabila processer – tydliga handlingsplaner Tidigt stöd Pedagogiska utredningar Konkreta åtgärdsprogram Specialpedagog som handledare Uppföljning och utvärdering av insatserna Studiehandledning på modersmål på nytt sätt – ex. samarbete kommuner/Kronoberg – IT-lösning 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Råd och vägledning Ställningstagande - referat av några beslut i anmälningsärenden som gäller särskilt stöd ex. stor frånvaro trots stödåtgärder, otydligt vilket stöd eleverna ska få Från brist till möjlighet - centrala utvecklingsområden, där Skolinspektionen ofta ser att skolorna brister. Navet i skolornas utvecklingsarbete - två fiktiva exempel på hur skolor kan utvecklas – trots att de har liknande förutsättningar. Framgång i undervisningen - tilltro till varje elevs förmåga, att skolan anpassar undervisningen efter varje elev och att lärarna fungerar som tydligare ledare Lektionsobservationer - Individanpassning, variation och utmaningar ex. ser till att elever med behov av stöd under lektionen får sådant . skolinspektionen.se 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson

Tack för idag! Undervisningsråd Tommy Månsson tommy.mansson@skolinspektionen.se Utredare Ingrid Jacobsson ingrid.jacobsson@skolinspektionen.se 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson