Vad ser Skolinspektionen? Erfarenheter och reflektioner baserat på regelbunden tillsyn i regionen 2013 2014-03-13 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Bra tillsyn – bättre skola Alla barns och elevers lika rätt till god utbildning och kunskapsutveckling i en trygg miljö
Skolinspektionens roll i det systematiska kvalitetsarbetet Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Postinspektionsenkäter efter regelbunden tillsyn Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Vad visar då våra förtroendemätningar? Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Uppdrag Tillsyn – regelbunden, riktad, flygande Anmälningsärenden Kvalitetsgranskning Tillståndsprövning Barn – och elevombudet Skolväsendets överklagandenämnd 2014-03-11 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Fyra granskningsområden Elevernas utveckling mot målen Ledning och utveckling av utbildningen Enskild elevs rätt / Tillgång och förutsättningar Huvudmannaskap och godkännande – fristående skolor 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Statistik 2013 (hela riket) Regelbunden tillsyn: 58 kommunala huvudmän -1261 skolor besöktes 195 grundskolor fick inga påpekanden alls. 127 av dem granskades genom den mindre omfattande tillsynsformen bastillsyn. 26 gymnasieskolor fick inga påpekanden alls. 18 av dem granskades genom bastillsyn. 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Statistik för 2013 (hela riket) Anmälningsärenden – inkl. till BEO: 3575 anmälningar – ökning med 20 procent* Merparten gäller grundskolan Flertalet gäller kränkande behandling 922 gällde bristande särskilt stöd – 60% pojkar *Ökningen ger inte underlag för slutsatser om den faktiska utvecklingen av antalet missförhållanden i skolan. 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Vanligaste bristerna (hela riket) Särskilt stöd - 7 av 10 grundskolor och 8 av 10 gymnasieskolor Trygghet och studiero – planen mot kränkande behandling Pedagogiskt ledarskap - kvalitetsarbetet Bedömning och betygssättning – likvärdig bedömning samt IUP Elevinflytande Huvudmännen brister ofta i uppföljning och utveckling av undervisningen 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Skåne län - Blekinge län - Hallands län (upp t. o. m Skåne län - Blekinge län - Hallands län (upp t.o.m. Halmstad) - Kronobergs län - Jönköpings län Habo Höganäs Höör Jönköping Karlshamn Laholm Lomma Mullsjö Olofström Ronneby Staffanstorp Svedala Sävsjö Tingsryd Trelleborg Vaggeryd Vetlanda 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Sammanlagd bedömning grundskolan 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Sammanlagd bedömning gymnasieskolan 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Bedömning förskoleklass, grundskola och gymnasieskola Särskilt stöd 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Regelbunden tillsyn grundskolan 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Särskilt stöd ges i den omfattning och på det sätt eleverna behöver och har rätt till Eleverna får det särskilda stöd som utredningen har visat att de behöver Resursfördelning och stödåtgärder anpassas till den värdering av elevernas utveckling som lärare gör (ej gy) Skolan ger studiehandledning på modersmålet till elever som har behov av det Rektor fattar beslut om enskild undervisning, särskild undervisningsgrupp och anpassad studiegång enligt författningarnas krav (ej gy) 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
- Rektor ser till att behovet av särskilt stöd skyndsamt utreds När det befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller uppvisar andra svårigheter i sin situation på skolan, ser rektor till att behovet skyndsamt utreds och att beslut om åtgärdsprogram fattas - Den som uppmärksammar att en elev inte kommer att uppnå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller har andra svårigheter i skolsituationen anmäler det till rektor - Rektor ser till att behovet av särskilt stöd skyndsamt utreds - Vid utredningen sker samråd med elevhälsan - Åtgärdsprogram beslutas av rektorn och där, anges vilka behoven är, hur de ska tillgodoses och hur åtgärderna ska följas upp och utvärderas - Åtgärdsprogrammet följs upp och insatserna utvärderas löpande - Eleven och elevens vårdnadshavare ges möjlighet att delta vid utarbetandet av ett åtgärdsprogram 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Bedömningspunkter grundskolan 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Regelbunden tillsyn gymnasieskolan, 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Bedömningspunkter gymnasieskolan 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Regelbunden tillsyn kommunen som huvudman, 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Sammanlagd bedömning huvudman 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Bedömningspunkter huvudman 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Bedömning offentlig huvudman Undervisning och lärande Utbildningen inom huvudmannens skolväsende är likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet Huvudmannen tar i utbildningen hänsyn till barns och elevers olika behov Huvudmannen strävar efter att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Framgångsfaktorer särskilt stöd Fokus på elevens lärande Stabila processer – tydliga handlingsplaner Tidigt stöd Pedagogiska utredningar Konkreta åtgärdsprogram Specialpedagog som handledare Uppföljning och utvärdering av insatserna Studiehandledning på modersmål på nytt sätt – ex. samarbete kommuner/Kronoberg – IT-lösning 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Råd och vägledning Ställningstagande - referat av några beslut i anmälningsärenden som gäller särskilt stöd ex. stor frånvaro trots stödåtgärder, otydligt vilket stöd eleverna ska få Från brist till möjlighet - centrala utvecklingsområden, där Skolinspektionen ofta ser att skolorna brister. Navet i skolornas utvecklingsarbete - två fiktiva exempel på hur skolor kan utvecklas – trots att de har liknande förutsättningar. Framgång i undervisningen - tilltro till varje elevs förmåga, att skolan anpassar undervisningen efter varje elev och att lärarna fungerar som tydligare ledare Lektionsobservationer - Individanpassning, variation och utmaningar ex. ser till att elever med behov av stöd under lektionen får sådant . skolinspektionen.se 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson
Tack för idag! Undervisningsråd Tommy Månsson tommy.mansson@skolinspektionen.se Utredare Ingrid Jacobsson ingrid.jacobsson@skolinspektionen.se 2018-09-17 Ingrid Jacobsson/Tommy Månsson