Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Svenska kyrkan i utlandet Ett folk i rörelse Våra resor går allt längre bort i världen och varar allt längre tid. Fler och fler svenskar bosätter.
Etik - Att göra det rätta.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Inför det muntliga nationella provet i svenska
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
PrimärvårdsKvalitet Stämmer våra data?
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Föräldraråd Välkommen på föräldraråd.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Granska läromedel.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER en handbok för idrotten
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Religion.
Vi snackar lön!.
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Upplysningen 1700.
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Den sociologiska blicken
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Barnkonventionen.
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Träff 5 Välkomna!.
- Att vara personlig och beröra
Bodens ungdomsmottagning
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Barnkonventionen och barnrättslagen
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Barns och ungas DELAKTIGHET
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR Vad är värderingar och vad är en värdegrund? En värdering är en uppfattning om hur vi människor borde vara mot varandra och mot omvärlden I läroplanen som styr i arbetet i skolan finns en värdegrund som sammanfattar vilka värderingar som skall ligga som grund för allt arbete i skolan. En del av värderingarna i skolans värdegrund är allmänmänskliga och därmed icke förhandlingsbara. Dessa värderingar finns inskrivna i t.ex. FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna och Barnkonventionen (Alla människors lika värde) Andra värderingar speglar tydligare det rådande omständigheterna och idealen för framtiden, t.ex. nödvändighet till hållbar livsstil och konsumtion.

Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR Värderingar är inte något som kan läras ut, de måste synliggöras, problematiseras och diskuteras för att bli en del av vardagen I läroplanen står det att den ska diskuteras med föräldrar och elever. Det handlar om : Förebyggande arbete för att alla i skolan ska må bra, att vi har en gemensam målsättning för hur vi vill att vår skola ska se ut och hurdana människor vi vill att våra barn ska utvecklas till.   Värdegrunden måste diskuteras för att den ska synliggöras och när man diskuterar den så märker man att vi inte nödvändigtvis tänker lika i alla situationer, Det är ganska sällan som vi tar oss tid att tänka på vilka värderingar vi egentligen har och det är oftast först när det uppstår en konflikt som vi måste ta ställning till hur vi tänker och tycker och då är vi redan styrda av våra känslor. Om vi talar om värderingar under neutrala förhållanden kan vi utveckla vårt sätt att tänka och vidga vårt perspektiv. Vi måste fundera på vad det är som påverkar våra värderingar idag, förr var det kyrkan som långt styrde våra värderingar, men vad är det idag? Är vi medvetna om vad det är som påverkar oss och våra barn? Tv, sociala medier osv Om vi vuxna inte talar om våra värderingar så får intrycken barnen får utifrån större betydelse.

Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR Så här kommer vi igång: Vi delar in oss i grupper på 4-6 personer Grupperna sätter sig runt varsin dialogduk Följ de givna instruktionerna på duken Bestäm hur länge diskussionen får ta, minst 60 minuter rekommenderas. När 60 minuter gått samlas vi för en kort avrundning.

Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR Avslutande reflektion: Hur gick det? Fick du någon aha-upplevelse? Vad tar du med dig hem? Tack för att ni kom! Under den avslutande reflektionen är det inte meningen att varje grupp återger vad det diskutera. Däremot är det viktigt att erbjuda deltagarna en möjlighet att reflektera kring hur det gott. Efteråt: Samla in gruppernas anteckningar och gör en sammanställning på det som skrivits. Du kan skicka den hem till alla föräldrar så att också de som inte haft möjlighet att delta i diskussionen får ta del av tankarna som fötts under diskussionerna. Efteråt kan man också bra ta upp diskussionerna och föräldrarnas tankar med eleverna.