Källkritik & vetenskaplig hederlighet Föreläsning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
De sju intelligenserna
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Historiskt Källmaterial
Kvalitativ metod II Hur gick det i går? Är det frågor?
Varför läser ni religionskunskap?
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
XX kommun Kommunikationsplan.
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Wordgenomgång.
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Riktlinjer för betygssättning
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
smslån utan kreditprövning
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Iris Rosengren Larsson
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Information till alla regionens medarbetare
Läsförståelse.
Källkritik för högstadiet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Källkritik & Informationssökning
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Din lön och din utveckling
Källkritik & vetenskaplig hederlighet Föreläsning
Riksrevisionen Årlig Revision
9...
Våra medier.
Källkritik.
Maskar ”finess” – viktigt!
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Källkritik Historia.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Medarbetareinformation
Källkritik och historiska källor
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Tips för det praktiska ledarskapet
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Om Tro.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Källkritik & vetenskaplig hederlighet Föreläsning 2016-09-26 Linköpings universitetsbibliotek Peter Igelström

Källkritik och vetenskaplig hederlighet 17 September 2018 Vad är källkritik? ”Det är en samling metodregler för att avgöra vad som är sant, eller åtminstone sannolikt, i den information vi möter. Källkritik är ingen kungsväg till sanningen, men den är ett bra sätt att bedöma tillförlitligheten i olika slags information.”* *Torsten Thurén & George Strachel, Källa: internet: att bedöma information utifrån källkritiska principer (Malmö: Gleerup, 2011), s. 7. Metod för att värdera källor. Källkritiken har sitt ursprung inom historieforskningen, men tillämpas idag i många olika sammanhang, inte minst inom journalistiken.

Källkritiska principer Källkritik och vetenskaplig hederlighet 17 September 2018 Källkritiska principer Äkthet Tendens Beroende Tid

Tendens Intresse i ”målet”, tendentiös/syfte? Fakta, förklaringar, åsikter Objektivitet? Mottendens? Tendens: Grundregeln är att vara misstänksam och cynisk! Vem har intresse i målet? Olika typer av information – fakta. Låter bestickande, men lägger man fram alla fakta? Två eller flera dokument med olika tendens kan ge en heltäckande bild. Öppet ställningstagande att föredra! Halvsanningar kan vara mycket svårare att hantera. Medger man någonting till sin egen nackdel stärker det trovärdigheten.

Beroende Primär, sekundär, tertiär … vandringssägen Horisontellt beroende Oberoende källor Beroende: Grundregeln är att försöka hitta en primärkälla! Vandringssägner har tappat all kontakt med ursprunget. Risken för ”rundgång” större än någonsin. Re-tweets, bloggar, webbsidor. Går ursprungskällan att spåra? ”En forskningsstudie visar att..”. Är resultaten rätt tolkade och återgivna? Saknas nyansering? Jfr Thuréns undersökning av i vilka länder man är lyckligast (s. 80).

Beroende Primär, sekundär, tertiär … vandringssägen Horisontellt beroende Oberoende källor Beroende: Man brukar också prata om horisontellt beroende – Narrativ smitta – omedvetet beroende genom att ta del av historier, texter, bilder; Rädsla, tvång, anpassning – exempel kan vara att man ”i chefens närvaro” formulerar sig annorlunda än med sina kollegor; Konventioner ”normativt beroende” – exempel kan vara diplomatiska fraser som ”öppenhjärtiga diskussioner”, då man vet att man haft helt olika åsikter; Auktoritet/suggestion – exempel kan vara ”trollkonstnären” som suggererar sanning trots att man vet att han för oss bakom ljuset )

Beroende Primär, sekundär, tertiär … vandringssägen Horisontellt beroende Oberoende källor Beroende: Om flera oberoende källor säger samma sak blir deras information mer tillförlitlig! Exemplet är vittnen som inte kommunicerat med varandra men som vid förhör säger samma sak. Detta styrker deras berättelser. När det gäller skriftliga källor är det svårare att bestämma om de är oberoende av varandra, men indicier kan vara: Samma referenser? Källor som använder olika/samma referenser, tabeller, sifferuppgifter, formuleringar, etc? Hur lika är källorna i sina detaljer?

Tid ● Så nära tidssamband som möjligt men… ● Ibland är uppgifterna mer säkra efter att en viss tid förflutit ● All information blir inte gammal Glömska, dokument försvinner eller förstörs. Men till exempel siffror över antalet offer vid en naturkatastrof eller ett terrordåd är i regel uppgifter som blir mer trovärdiga efter hand.

Några ytterligare punkter… Kvarlevor resp berättelser Skelettdelar, fingeravtryck – vittnesmål, gamla skrifter Även t ex skriftliga källor är kvarlevor, vilken aspekt väljer man? Innebörder Tolkning och förståelse krävs, inte bara fakta Sannolikheter Osannolik är inte detsamma som omöjlig Följer källkritiska regler för trovärdighet, men…? Gamla skrifter som berättelser – vad beskriver dom? Jag vill läsa dem för att ta reda på något som hänt. Gamla skrifter som kvarlevor – vad ger de uttryck för? Metainformation, politisk inriktning, vem skrev i tidningen, vad ansågs som viktigt?

Några ytterligare punkter… Kvarlevor resp berättelser Skelettdelar, fingeravtryck – vittnesmål, gamla skrifter Även t ex skriftliga källor är kvarlevor, vilken aspekt väljer man? Innebörder Tolkning och förståelse krävs, inte bara fakta Sannolikheter Osannolik är inte detsamma som omöjlig Följer källkritiska regler för trovärdighet, men…? Innebörder: för att rätt förstå ett främmande område, ämne, måste man ha en förståelse för det, en inlevelseförmåga, t ex ”antropologen” som möter en ny kultur. Detta gränsar till andra vetenskapsområden…

Några ytterligare punkter… Kvarlevor resp berättelser Skelettdelar, fingeravtryck – vittnesmål, gamla skrifter Även t ex skriftliga källor är kvarlevor, vilken aspekt väljer man? Innebörder Tolkning och förståelse krävs, inte bara fakta Sannolikheter Osannolik är inte detsamma som omöjlig Följer källkritiska regler för trovärdighet, men…? Sannolikheter: Vetenskaplig kunskap kan förändras! ”Nära döden-upplevelser”- iakttagelserna är alla primärkällor, möjligen oberoende av varandra, möjligen ingen tendens, liknar varandra, aktuella – men är de sannolika? Häxprocesser under 1600-talet: många oberoende vittnesmål, stor samstämmighet…

Auktoritet Vem/vilken är författaren/organisationen? ”It seems hard to sneak a look at God’s cards. But that He plays dice and uses ‘telepathic’ methods. . . is something that I cannot believe for a single moment.” (Einstein citerad i Bryson, B. (2003). A Short History Of Nearly Everything. London: Doubleday) Auktoritet: beror av vem som säger det man tar del av och också på i vilket sammanhang uttalandet sker. Ta reda på så mycket du kan om författarna! ”Kompetenskriteriet”: ”Man ska inte tro på några auktoriteter, utan allt ska granskas, strängt och förutsättningslöst” (s. 129). Auktoriteter dock svåra att klara sig utan.

Val av källa Olika typer av källor har olika karaktär, men behöver inte vara ”sämre” eller ”bättre”. Det viktigaste är att man väljer den bästa källan för sitt syfte. Är det peer-review-granskade tidskriften alltid den bästa källan? Har genomgått en granskningsprocess som ska säkerställa dess trovärdighet, men det finns naturligtvis fuskande forskare som slipper genom nätet. Mer etablerad kunskap i ett översiktsverk?

Och hur är det med… …mångfald? ”Wisdom of the crowd” ”Alla vet något om något” …contribute, tag, recommend, relate, rank…

Fokusskifte Förut filtrerades informationen före publicering Författare Läsare Nu kan information publiceras först och måste filtreras i efterhand Kraven på och behovet av källkritik är högre än någonsin!!!

Vetenskaplig hederlighet Källkritik och vetenskaplig hederlighet 17 September 2018 Vetenskaplig hederlighet

Vetenskaplig hederlighet Källkritik och vetenskaplig hederlighet 17 September 2018 Vetenskaplig hederlighet Varför refererar man? Krav på att idéers ursprung erkänns Ett nät av idéer byggs upp inom vetenskapen Stärker argumentation och visar på influenser Sprider information

Vetenskaplig hederlighet Källkritik och vetenskaplig hederlighet 17 September 2018 Vetenskaplig hederlighet När refererar man? När man citerar, sammanfattar, parafraserar Diskussion av idéer, teorier och metoder Källor till tabeller, diagram, bilder

Vetenskaplig hederlighet Källkritik och vetenskaplig hederlighet 17 September 2018 Vetenskaplig hederlighet När måste man inte referera? Allmängods och ”välkända” fakta Egna resultat och ståndpunkter I sammanfattningar om man refererat till källor tidigare

Vetenskaplig hederlighet Källkritik och vetenskaplig hederlighet 17 September 2018 Vetenskaplig hederlighet Så undviker du att plagiera Ange källan då du: Citerar, sammanfattar och parafraserar Använder andras idéer, teorier och metoder Översätter från ett annat språk Använder tabeller, diagram, bilder Bidrar med egna idéer, resonemang och slutsatser (Det vill säga inte enbart använder ”en väv” av andras material)

Källkritik och vetenskaplig hederlighet 17 September 2018 Hur refererar man? Olika metoder finns! Harvard, Oxford, Vancouver… Beror av ämne, förlag, tradition… Var konsekvent! Ta hjälp av Mendeley, EndNote, Zotero etc…

Källkritik och vetenskaplig hederlighet 17 September 2018

Peter Igelström peter.igelstrom@liu.se