Mera Innovationer Köpenhamn, Lars Jacobsson Trafikverket

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Fossilbränslefri region
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Kvarnholmsförbindelsen
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Kalkylering av bygg- respektive anläggningsprojekt
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Välkommen till ESF:s seminarium
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Erfarenheter Partnering Ny Vårdbyggnad, Västerås
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
Upphandlingsutredningens slutbetänkande och aktuella domar Frukostmöte den 18 sept 2013 i Malmö Erik Backlund Juridik AB 1.
Anläggningsbranschen
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Rolf Hörnfeldt1 Partnering Väg 339 i Jämtlands län.
Demoprojekt väg 610 Funktionskrav i entreprenader
Konferens 4S-ledningsnät
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
NEA Seminarium 7 december 2004
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn:
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Kapitalförvaltning för anknutna stiftelser – Pågående utvärdering av inkomna anbud Information till universitetsstyrelsen
Coacher för energi och klimat
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg

En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Potentialen i ökad produktivitet och innovationsgrad är stor!
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
OPI -Innovativa lösningar på framtidens utmaningar
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Direktupphandling av varor och tjänster
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Samverkansprojekt för bättre hälsa
PROGRAMMÅL 1 Effektmål 2030 Etappmål 2021
Samordnad utveckling för god och nära vård
Klimatsmart och hållbar upphandling
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

Mera Innovationer Köpenhamn, 2013-10-09 Lars Jacobsson Trafikverket

Hur stimulerar vi till mer innovationer ? Innovationsupphandling - vad menar vi? Kraftig och långsiktig ökning av totalentreprenader Fast prisuppdrag till konsulter Regeringsuppdrag innovation Trafikverkets projekt för utveckling av innovationer

Innovationsupphandling Medverkar till att sprida innovationer! Upphandling av innovation Innovationsvänlig upphandling Den officiella definitionen av innovationsupphandling: Upphandling som främjar utveckling och införande av nya lösningar, innovationer. Innovationsupphandling innefattar dels: upphandling som sker på ett sådant att den inte utesluter nya lösningar, så kallad innovationsvänlig upphandling, dels upphandling av innovation, det vill säga upphandling av framtagande av nya lösningar som ännu inte finns på marknaden. Innovationsupphandling har således två perspektiv: Innovationsvänlig upphandling: upphandlande organisation är öppna för, och tar tillvara på, leverantörers idéer om förnyelse – det strategiska valet att ta fram en innovation tas av leverantören. Upphandling av innovation: upphandling av icke-existerande, ny eller förbättrad produkt. Initiativet till innovationen tas av beställande organisation. Innovationsvänlig upphandling Den innovativa varan eller tjänsten skall fungera fullt ut för sitt ändamål. Kostnaderna belastar ordinarie verksamhetsbudget. Alla upphandlande myndigheter kan i princip tillämpa innovationsvänlig upphandling. Upphandling av innovation Upphandling av ett innovationsarbete för att få fram en ny lösningen Utgör ett utvecklingsprojekt för myndigheten och belastar någon form av utvecklingsbudget Lämpligt när en upphandlande myndighet bedömer att det krävs innovation för att lösa ett problem/ möta en utmaning Innovation och nytänkande i upplägget av upphandlingsprocesser är viktigt för båda perspektiven. Medverkar till att innovationer görs!

Innovationsvänlig upphandling Marknaden kan vid upphandlingstillfället erbjuda en färdig lösning som motsvarar Trafikverkets behov eller kan erbjuda lösningar som är så utvecklade att de vid upphandling kan utgöra ett alternativ till etablerade produkter Upphandlingen sker inom LOU/LUF/LUFS och ordinarie budget men som skapar incitament för att skapa nya lösningar    Exempel är funktionsupphandling, konkurrenspräglad dialog, anbud med alternativa utföranden och OPS-lösningar.

Upphandling av innovationer Marknaden kan inte vid upphandlingstillfället erbjuda en färdig lösning som motsvarar Trafikverkets behov Upphandlingen kommer drivas som en form av utvecklingsprojekt   Upphandlingen kan komma att genomföras inom FoU Exempel på innovationsupphandling som sker med stöd av FOU undantagen är förkomersiell upphandling, projekttävling och katalytisk upphandling Exempel på innovationsupphandling som sker med stöd av LOU/LUF är projekttävling och avsiktsförklaring avseende kommande upphandlingar (AAKU)

Sätt att stimulera innovationsvänlig upphandling Renodlad beställarroll Utveckla och tillämpa ersättningsformer som stimulerar till ökad innovation och produktivitet Samverka med leverantörerna utan påverkan på ansvarsförhållandet i kontraktet Välja affärsform med fokus på funktion Totalentreprenader i praktiken TEiP Renodla Trafikverkets beställarroll Nyttja entreprenörernas erfarenhet Produktionsanpassa projektering Skapa incitament för innovation Innovationsvänlig upphandling Vårt sätt att genomföra affärerna, upphandling, kontraktsuppföljning mm, är en central drivkraft för att öka innovationsgraden och öka produktiviteten. Vi måste våga att överlämna ett större åtagande och ansvar till våra leverantörer, låta dem konkurrera kring både teknisk lösning och genomförande inom ramen för totalentreprenad. År 2018 skall metodiken för val av affärsform vara väl utvecklad och helt implementerad. Andelen totalentreprenader ska då kontinuerligt uppgå till kring 50 procent av projektvolymen, sett som ett genomsnittligt värde över ett antal år. Följaktligen är andelen utförandeentreprenader då också kring 50%, sett som ett genomsnittligt värde över att antal år. Det är förutsättningarna i projektet och marknaden som främst avgör vilken affärsform som är aktuell. Vi ska göra aktiva och kloka val av affärsform samt följa upp resultatet. I de fall där utförandeentreprenad används ska dessa vara så välbeskrivna att entreprenören får ett tydligt totalåtagande.

Målbilder Trafikverket Innovationsvänlig upphandling Entreprenader: Totalentreprenader – upphandlad volym ska minst uppgå till: 30 % 2013 40 % 2014 50 % 2018 – så väl beskrivna så att entreprenören får ett tydligt totalåtagande Konsultuppdrag: Projektering och utredning – upphandlad volym på fast pris ska minst uppgå till: 20 % 2013 30 % 2014 40 % 2018 – så väl beskrivna att konsulten får ett tydligt totalåtagande Entreprenader: I produktivitetskommitténs slutbetänkande SOU 2012:39 ser kommittén att det finns en stor potential för att öka produktiviteten och innovationsgraden i anläggningsbranschen och att det av beställaren krävs ett långsiktigt agerande. Ett av kommitténs förslag är ” Öka andelen totalentreprenader till halva investeringsvolymen till år 2018”.   Andelen totalentreprenader bör kontinuerligt vara kring 50 % av projektvolymen, sett som ett genomsnitt mätt på några års bas. Nuläge: 10-15 % idag (investeringsverksamheten) I de entreprenader som upphandlades inom VO Underhåll under 2011 tillämpades ABT 06 i mer än 50 % av förväntad kontraktssumma. Det innebär att VO Underhåll redan idag lever upp till det mål för totalentreprenader som investeringsverksamheten har satt för 2018. Konsulter: För upphandling av konsultuppdrag (utredning och projektering) skall andelen kontrakt baserade på avtal om fast pris öka och utgöra följande andel i värde: 10 % år 2012 20 % år 2013 30 % år 2014 År 2018 skall våra affärsformer för konsultupp­handlingar vara fullt utvecklade. Andelen kon­sultupphandlingar, baserade på avtal om fast pris, skall vara 40 %. Alla konsultuppdrag skall vara tydligt resultat- och produktspecificerade vid upphandlingen så att konsulten får ett tydligt totalåtagande. En vanlig ersättningsform har tidigare varit att vi ersatt inhyrda konsulter per timme vilket inte Trafikverket och de inhyrda konsulterna upplevt som positivt. Konsulterna har upplevt en osund prispress som dessutom inte gynnat deras interna kompetensutveckling. Detta är något som inte hel­ler gynnar Trafikverket som beställare då konsul­ten inte har något incitament för att öka kvaliteten eller göra jobbet snabbare. Genom utvecklingen mot en renodlad beställar­roll vill Trafikverket tydligare börja upphandla med fokus på resultat, produkt och leverans och i det sammanhanget tydligt lyfta bort individ fokuseringen. Målbild

Regeringsuppdraget redovisa resultat och erfarenheter av tidigare upphandlingar, som helt eller delvis kan betecknas som innovationsupphandlingar formulera mål för samt utforma, genomföra och låta utvärdera en testverksamhet med innovationsupphandlingar utforma ett förslag till plan för ökad användning av innovationsupphandlingar inom olika delar av sitt verksamhetsområde Uppdraget innebär också att samråd ska ske med myndigheter m.fl Delrapport lämnad till Näringsdepartementet december 2012 Slutrapport juni 2014

Mål med Testverksamheten Att starta upp ett antal upphandlingar som är enligt definition innovationsupphandlingar.                            Ca 2 st upphandling av innovation                            Ca 8 st innovationsvänliga upphandlingar Att följa upp vad som rent konkret förändrats i FU för att stimulera/möjliggöra för leverantörerna att komma med innovativa lösningar.   Att följa upp om några innovativa lösningar lämnades i anbuden och vilken effekt det bedöms få Att följa upp om de kontrakt som tecknas innehåller innovativa lösningar Att  testupphandlingarna har spridning över VO:na Att någon av testupphandlingarna omfattar upphandlingsformer som inte används frekvent i Trafikverket såsom konkurrenspräglad dialog och förkommersiell upphandling.

Exempel Innovationsvänlig upphandling Västlänken – konsultupphandling avseende järnvägsplan och systemhandling (17 kontrakt) Innovationsbonus Fastprismodell med incitament Vägplan och FU Väg 544 Bro över Lindomeån och Väg 587 Bro över järnväg Projektering arbetsplats Sickla köpkvarter Exempel övriga upphandlingar som är innovationsupphandlingar men som inte ingår i testverksamheten: Beläggningsupphandling med bonus för utvärderingskriterier enligt UPPLEV (Beläggnings- och förstärkningsåtgärder, varma massor i Västerbottens län, år 2013. E4 genom Skellefteå, E12 Brattby-Vännäs, Väg 363 genom Vindeln) Konsultkontrakt -Järnvägsplan och systemhandling Västlänken (17 st konsultkontrakt med innovationsbonus)

Upphandling av innovation Innovationsvänlig upphandling Upphandlingar av innovation (Testverksamhet) El-vägar V-con (öppen standard BIM, väg) Kisad (Verktyg för resestöd) Maskinutveckling Innovationsvänliga upphandlingar Station Vega, ny pendeltågstation, Nynäsbanan Trappa Helsingborg C Projektering Sickla köpkvarter (konsultupphandling med fastpris och incitament) Jordning av Malmö C Nationellt tågledningssystem Tvärgående markering Innovationsvänlig upphandling Sidoområdesfordon

Upphandling av innovation Aktuella projekt Upphandling av innovation Sidoområdesfordon Utföra arbeten utanför vägen utan att befinna sig på vägen Avsiktsförklaring Elvägar- Framdrift av tunga fordon med kontinuerlig eldrift. Idébeskrivning, projektering och byggande av testanläggning Förkommersiell upphandling Samarbete med Vinnova och Energimyndigheten

Tack för visat intresse! Lars Jacobsson Seniorrådgivare Trafikverket lars.jacobsson@trafikverket.se

Försök med elvägar för tunga fordon Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten samarbetar i en förkommersiell upphandling där leverantörer ska utveckla, demonstrera och utvärdera elvägar som en möjlig metod för att minska användningen av fossil energi i det svenska transportsystemet. Tunga fordon står för mellan 20% och 23% av vägtransportsystemets energianvändning. Så gott som all trafik med tunga fordon drivs med fossila bränslen. Försöket ligger i linje med regeringens mål om en energieffektiv och fossilfri fordonsflotta till 2030 och ska bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft.

Förkommersiell upphandling i 4 steg Steg 1 - Trafikverket bjuder in entreprenörer att anmäla sitt intresse för att vara med om att utveckla elvägar, sista anmälningsdag 23 oktober. Inriktningen är att låta minst två leverantörer bygga demonstrationsanläggningar i Sverige som kan vara i drift under 2015. Detta förutsätter att aktuella leverantörer blir kvalificerade och får avtal som först innebär detaljprojektering och sedan upprättande av demonstrationsanläggning Den förkommersiella upphandlingen genomförs i följande steg: Fas 0. Intresseansökan. Intresserade företag inbjudes genom en offentligt publicerad annons möjlighet att lämna en intresseansökan om att få delta i efterföljande förkommersiella upphandling Fas 1. Idébeskrivning De deltagare som kvalificerar sig från fas 0 inbjuds att deltaga i den förkommersiella upphandlingen och får del av förfrågningsunderlaget. Fas 2. Detaljprojektering. De deltagare vars idébeskrivning godkänts i fas 1 får teckna avtal avseende detaljprojektering i fas 2 och eventuellt fortsatt avtalsförhållande avseende upprättande av demonstration i fas 3. Fas 3. Upprättande av demonstration. De deltagare vars detaljprojektering godkänns fortsätter sitt avtal med att upprätta en demonstration